Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Do energobloku v Přísečné mají jezdit jen kamiony. Lidé se bouří

  13:28aktualizováno  13:28
Výhradně automobilovou dopravou chce obsluhovat energoblok v Přísečné u Českého Krumlova jeho majitel. Počítá s 50 jízdami nákladních aut denně. Záměr zveřejnil v projektu, který se teď posuzuje v řízení k vlivu na životní prostředí EIA. Kraj má zveřejnit závazné stanovisko do 13. února 2018.

Energoblok zásobuje elektřinou na čtyři tisíce obyvatel Českého Krumlova. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Právě na téma automobilová doprava a zhoršení životního prostředí se strhla diskuse při veřejném projednávání projektu. Energoblok společnosti Carthamus probírají úřady už 10 let. Nezávisle na tom zařízení od roku 2012 pracuje, a to ve zkušebním provozu. Nákladní auta tak už do areálu jezdí. Řízení EIA se projednává během dvou let podruhé.

„Oproti původnímu projektu jsme udělali řadu úprav. Především změnu odebírání vody a jejího vypouštění, změnu systému chlazení, snížení zápachu při manipulaci s biomasou, změnu dopravy,“ vypočítal v úvodu některé technologické novinky ředitel provozu energobloku Jiří Drobný.

Starostka se cítí podvedena

Právě změnu způsobu dopravy paliva a vyvážení odpadu kritizuje nejvíc obec Přísečná. Její starostka Růžena Podskalská zdůraznila, že zpočátku projekt tolerovali, protože společnost tvrdila, že biomasu a uhlí bude do energobloku dovážet po rekonstruované železniční vlečce. Teď se cítí podvedena.

„Informace o dopravě výhradně po silnici je nová a zaráží nás. Přes obec pojedou denně desítky kamionů po celou dobu provozu teplárny. Zvýší to hluk i emise. S tím nesouhlasíme,“ uvedla Podskalská.

Energoblok Přísečná

Společnost Carthamus kupuje v roce 2005 starou uhelnou kotelnu v obci Přísečná a oznamuje její rekonstrukci. V roce 2007 zveřejňuje projekt. Krajský úřad rozhodne, že k němu není třeba podstoupit řízení o vlivu na životní prostředí EIA. Stavební úřad povoluje energobloku zkušební provoz. Po sedmi letech krajský úřad zjišťuje, že stavba se částečně liší od deklarovaného projektu, a nařizuje řízení EIA. K projektu mají výhrady kromě Přísečné město Český Krumlov, místní firmy, obyvatelé a Správa CHKO Blanský les. V roce 2016 vlastník upravuje technologii i projektovou dokumentaci, ale v září bere žádost o EIA zpět. Od letošního roku probíhá na jeho žádost nové řízení pro upravený energoblok. Zařízení o výkonu 40 megawatt pohánějí dva kotle. Větší je na biomasu se spotřebou 11 tisíc tun paliva ročně. Menší spaluje hnědé uhlí. Teplem zásobuje kotelna čtyři tisíce obyvatel žijících na českokrumlovských sídlištích.

Původní projekt počítal s dopravou biomasy po železnici a pozdější se speciální příjezdovou cestou. V nové dokumentaci tyto alternativy nejsou.

Výhrady má kromě Správy CHKO Blanský les, také město Český Krumlov. Jeho radní odmítají nejen řešení dopravy po silnici, ale i dokumentaci jako takovou.

„Máme za to, že do řízení EIA je teď předložené pouze torzo celého projektu. Jen části, kde se upravuje technologie. Dokumentace by měla být kompletní v rozsahu od samého počátku záměru. Předchozí žádost o řízení EIA společnost stáhla,“ míní vedoucí investičního odboru města Petr Pešek.

Přísečná je obklíčená auty

Přísečnou ležící na hlavním tahu od Českých Budějovic na Český Krumlov trápí hustá doprava už mnoho let. Kromě toho, že jí denně projíždí po silnici první třídy tisíce aut, obec rozděluje i silnice III. třídy na Srnín.

Energoblok chce navíc využívat přímo v obci místní obslužnou silnici. Projekt předpokládá, že k němu a od něho pojede denně 40 kamionů ve směru na Budějovice a 10 na Krumlov. „Chápu námitky obce, že ji doprava trápí, ale při realizaci tohoto nového záměru se prakticky nic nezmění,“ tvrdí autor znaleckého posudku Václav Obluk.

Podle něj už dalších 50 aut navíc hluk nebo množství zplodin v lokalitě významně limity nezvýší. Podotkl, že kamiony budou pro místní obyvatele spíš otázkou jakéhosi psychického vjemu, a ne hodnot, které jdou naměřit. Hlavní problém s dopravou by proto měl odstranit uvažovaný obchvat obce.

Obyvatelé namítají, že provoz energobloku zásadně zhoršuje kvalitu bydlení. „Plánovaný obchvat Přísečné vymazal kraj z takzvané bílé knihy už v roce 2008. Speciální silnice vedoucí k energobloku také padla. Pozemky jsou příliš protkané rozvody plynu, vody a elektřiny a v majetku více soukromých vlastníků,“ popisuje překážky místostarosta Přísečné Jaroslav Beran.

Život mezi auty znemožňuje obci se zhruba dvěma sty obyvateli další rozvoj. V poslední době usiluje o to, aby vlastník silnice I. třídy přes ni vybudoval alespoň vhodný a bezpečný přechod pro chodce.

  • Nejčtenější

Soud poslal do vazby muže, který za jízdy střílel po autech

Příbramský soud poslal do vazby pětatřicetiletého řidiče z Prahy, kterého policie obvinila z pokusu o vraždu a obecného...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Na jihu Čech začala chřipková epidemie, zemřelo jedno dítě

V Jihočeském kraji začala chřipková epidemie. Počet pacientů za poslední týden vzrostl o 36,5 procenta. Hygienici nyní...

Šoféři vytuněných aut si ze silnic u Modravy udělali závodní dráhu

Někteří řidiči si silnice kolem šumavské obce Modrava pletou s dráhou pro závody rallye. V noci zkoušejí, jak jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel Koh-i-nooru Bříza plánuje v Budějovicích místo obchodů novou čtvrť

Majitel tužkárny Koh-i-noor Vlastislav Bříza plánuje po roce 2027 proměnit rozlehlé pozemky u Mánesovy ulice v Českých...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

U Pelhřimova havaroval kamion s chemikáliemi. Silnice je zavřená

Nehoda kamionu převážejícího chemikálie v sobotu dopoledne zablokovala u Pelhřimova silnici 19 na Tábor. Řidič kamionu...

Byl to masakr, řekl soudce a potvrdil výjimečné tresty za vraždu manželů

Slováci Michaela Krajčová a Ján Moncoľ si odpykají 28 a 27 let za loupežnou vraždu manželů na Písecku. Výjimečné tresty...

Domov pro seniory v Týně vyroste v části bývalých kasáren

V Týně nad Vltavou plánují domov pro seniory. Na areál s kapacitou 80 lůžek chce radnice získat dotaci, pak by práce na...

Bobří kolonie se po Vltavě blíží k Českým Budějovicím

Ještě před třemi staletími byl bobr nejen na jihu Čech přemnoženým hlodavcem, který se běžně lovil pro výjimečně...

Najdete na iDNES.cz