Václav Kovář je krajským koordinátorem Besipu.

Václav Kovář je krajským koordinátorem Besipu. | foto: Policie ČR

Čekají nás dva perné měsíce, kdy nehod přibývá, říká koordinátor Besipu

  • 1
Už 60 lidí zemřelo letos na jihočeských silnicích. Za celý loňský rok jich bylo 63. Krajský koordinátor Besipu Václav Kovář upozorňuje, že s podzimními mlhami a náledím přichází období, kdy nehod na cestách bude přibývat.

Dokud nezačne klesat počet nehod, nebude ubývat ani mrtvých na silnicích, zdůrazňuje krajský koordinátor Besipu Václav Kovář. V minulých letech totiž počet usmrcených klesal, přestože počet havárií naopak stoupal.

Podle Kováře to bylo díky kvalitnějším vozům. Nyní jsme ovšem dosáhli dna, kdy sebelepší technika již nepomáhá.

Na jihočeských silnicích zemřelo již 60 lidí, přitom za celý minulý rok to bylo 63.
Navíc nás nyní čekají perné dva měsíce, co se týče dopravní nehodovosti, a s tím bohužel souvisí i počty usmrcených. Podzimní počasí přináší dost nehod s chodci, kteří nejsou dostatečně vidět. Právě to je teď předmětem naší kampaně. Tento týden startujeme ve spolupráci s policií dopravně-bezpečnostní akci zaměřenou na viditelnost chodců.

Pro chodce je tedy podzim nejrizikovější?
Ano, na základě statistických údajů z minulých let nejvíc chodců umírá mezi 16. a 18. hodinou právě v tomto ročním období. Kvůli posunu času se najednou stmívá v pět hodin místo v šest, řidiči i chodci se tomu špatně přizpůsobují a pak dochází velice často k smrtelným nehodám. A to i na přechodech.

Oběti dopravních nehod na jihočeských silnicích

rok 2007 110
rok 2008 108
rok 2009 74
rok 2010 72
rok 2011 67
rok 2012 71
rok 2013 54
rok 2014 63*
rok 2015 60**
* na následky zranění v průběhu letošního roku zemřelo dalších sedm lidí

** stav k 31. říjnu

Na co bude kampaň zaměřená?
Na viditelnost. Budeme se snažit ve spolupráci s policií komunikovat přímo na silnicích s řidiči. Protože použití reflexních prvků je bezvýznamné, když auto dostatečně nesvítí. Pokud vozidlo svítí špatně nebo vůbec, pak reflex světlo neodráží. Máme vyrobených i několik spotů, které se budeme snažit dostat na obrazovky na úřadech a dalších veřejných místech v Jihočeském kraji. Mám také domluveno několik besed na školách i domovech pro seniory.

Jak bude dlouhá?
Chceme, aby byla dlouhodobá. Naším cílem je výrazně snížit počet usmrcených chodců. Za minulý rok v celém Česku zahynulo při dopravních nehodách asi 65 chodců. Víme z okolních států, že úpravou zákona, ve kterém se stanovilo, že reflexní prvky na oblečení jsou povinné, se snížil počet usmrcených velmi razantně. O desítky procent. To je i naším cílem.

V uplynulých letech počet tragických nehod klesal. Ale v posledních dvou letech dochází opět k nárůstu. Je to podle vás statistická výchylka, nebo trend?
Problém je v tom, že neustále narůstá počet dopravních nehod. Každoročně je to o skoro deset procent. To, že nám klesaly následky nehod, je podle mého jen zvyšující se kvalitou vozidel. Auta jsou lepší z hlediska aktivních i pasivních bezpečnostních prvků. Zřejmě jsme však již došli na určité dno, kdy už nelze jen technickými vlastnostmi vozidel snížit počet tragických nehod. A s tím, jak stoupá počet bouraček, bude stoupat i počet usmrcených.

Takže je třeba snížit počet dopravních nehod?
Přesně tak. Chceme-li snížit počet usmrcených, musíme v první řadě usilovat o úbytek dopravních nehod. Ty další věci, kterými lze ovlivnit následky bouraček, jako je kvalitnější infrastruktura, to už jsou druhotné záležitosti.

Co by se podle vás mělo stát? Zpřísnit udělování pokut?
Pokuty jsou záležitosti represe, my jsme preventisti, takže se soustředíme spíš na prevenci. Problém je, že právě ta je dlouhodobě finančně poddimenzovaná oproti zbytku Evropy. Ale mám pocit, že nyní svítá na lepší časy, protože ministr dopravy je nám nakloněn. Je třeba ale říct, že bez represe by prevence neměla smysl. Určité navýšení pokut by i nám preventistům pomohlo. Ale hlavně je třeba celý národ vychovávat. Máme velký problém s arogancí řidičů. Ale pozor, i cyklistů. I ti by potřebovali výchovu. Třeba městská policie by měla hlídat, aby se cyklisti pohybovali trasami, které mají určené, a nekličkovali mezi chodci.

Výše pokut je jedna věc. Když ovšem agresivní řidič vidí, že na silnici takřka nepotká policistu, až tak je asi neřeší, ne?
Podle našich statistik se výkony dopravních policistů v Jihočeském kraji rok od roku zvyšují, přestože personální zabezpečení spíše klesá. V tomhle ohledu stojím za policisty, protože ti se snaží dělat maximum.

Nemělo by jich tedy být víc?
To říkáte naprosto správně. Ale je tu i další věc. Podle mě by každý policista měl v dopravě zasahovat. I když je to pořádková policie. Mám zkušenosti, kdy jedu po Budějovicích a vidím přestupek jako hrom, kolem projedou policisté, a nic se neděje. Každý příslušník by podle mého měl být tak proškolený, aby dokázal zasáhnout i v takových případech. Kdyby se takto věci na místě hned řešily, měli by agresivní řidiči k policii určitě větší respekt.