VIDEO: Tak se staví tunel. Koleje z Prahy do Budějovic míří pod zem

  8:51aktualizováno  8:51
Na trati z Českých Budějovic do Prahy začala ražba 840 metrů dlouhého tunelu Mezno. Jeho menší bratr Deboreč už je z poloviny hotový. Vlaky tudy projedou v roce 2022. Cesta do hlavního města se tak zrychlí.

Čím jste hlouběji, tím více cítíte pach cementu a betonu. Holínky se boří do hlubokého bláta, denního světla pomalu ubývá a nad hlavou se klene velký tubus. Dovnitř jím vede čerstvý vzduch, ven odnáší prach. Zařízení tak umožňuje razit tunel a při práci se neudusit. Pracovníci se zrovna připravují stříkat provizorní betonové dno a zpevnit tak celou stavbu.

Právě tak to v úterý vypadalo v budoucím železničním tunelu Deboreč a brzy to bude stejné i v sousedním tunelu Mezno na rozhraní Jihočeského a Středočeského kraje, jehož stavba včera slavnostně začala. Za tři roky se tudy začnou prohánět vlaky mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

Mezno o délce 840 metrů a Deboreč s 660 metry jsou součástí modernizace 20kilometrového úseku ze Sudoměřic u Tábora do Votic. Ten má být v provozu v roce 2022. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) za akci zaplatí přes 6,3 miliardy korun bez daně.

Fotogalerie

Z Tábora do Prahy pak vlaky dorazí za hodinu, o čtvrt hodiny rychleji než nyní. To bude pro cestující to nejzásadnější zlepšení.

MF DNES měla v úterý možnost projít rozestavěnou částí tunelu Deboreč. „Začal se razit loni v prosinci a nyní je hotových 380 metrů,“ upřesnil Marek Illiaš, mluvčí SŽDC.

Uvnitř bude dvojkolejná trať. Výška je nyní 9,5 metru a šířka 10 metrů. Ještě se trochu změní s tím, jak bude dostávat stavba finální podobu. Zjednodušeně lze říct, že nyní jsou uvnitř zabudované ocelové klenby, které ve spolupráci s nastříkaným betonem zpevňují tunel.

Razí se rakouskou metodou

Podobně se bude postupovat i u Mezna, kde včera posvětili sošku svaté Barbory, která je patronkou horníků. Dělá se to u podobných akcí vždy, aby se podařilo úspěšně a bez případných zranění práce dokončit.

„Mezno budeme razit takzvanou novou rakouskou metodou. Stručně, razí se ve dvou částech, nejdříve se odebírá horní část zvaná kalota a pak jádro se dnem. Kompletně hotový by měl být do konce května roku 2021 s tím, že prorážka je naplánovaná někdy na konci léta příštího roku,“ vysvětlil Lumír Pyszko, ředitel výstavby ze společnosti OHL ŽS, která je zhotovitelem.

Práce na celém úseku Sudoměřice jsou v plném proudu. Je to jedna z posledních částí, která chybí modernizovat na trase Budějovice–Praha. „Na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd,“ zmínil Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy. 

Téměř 20 kilometrů dlouhý úsek povede z velké části v nové trase, která bude o dva kilometry kratší než ta současná. Rychlost vlaků se v místě zvýší na 160 kilometrů za hodinu.

Zajímavostí je, že by mohla najít nové využití i část trati, kterou vlaky u Mezna či Střezimíře opustí. „Přilehlé obce mají zájem o její využití. Na části by mohla být cyklostezka, padla také úvaha, že by tam mohly být v provozu drezíny jako turistická atrakce. Se zástupci obcí o záměru jednáme. My bychom jim trať připravili k předání, oni by už pak hledali prostředky na další úpravy,“ nastínil Nejezchleb.

Chybí Nemanice–Ševětín

Zatímco ve Středočeském kraji modernizace koridoru vrcholí, v Jihočeském postupuje pomaleji. Nyní se pracuje na části Doubí–Soběslav, kde bude hotovo v roce 2023, ale chybí zásadní úsek Nemanice–Ševětín na Českobudějovicku. Zahájení je ovšem ještě hodně daleko.

„I na této části počítáme se zdvoukolejněním a součástí jsou také dva opravdu velké tunely: Chotýčanský a Hosínský (5 a 3 km, pozn. red.). Nyní řešíme odvolání proti územnímu rozhodnutí. Uvidíme, jak se s tím krajský úřad v Budějovicích vypořádá. Pokud to půjde dobře, mohla by tato stavba začít v roce 2023,“ odhadl náměstek ředitele SŽDC.

Proti vedení trasy se staví například obyvatelé Dobřejovic. Koleje se totiž mají přiblížit k vesnici. Místní mají obavy z hluku a celkově ze zásahu do krajiny. Dohady o trasu se vedou už roky. Na druhou stranu, od nejbližšího domu tam má být železnice vzdálená 560 metrů.

Po dokončení modernizace budou vlaky z Budějovic do Prahy a zpět jezdit 90 minut, dnes jsou to minimálně dvě hodiny.

Autor:

Nejčtenější

Pořídili si dům s minimem zdí a maximem skla. K němu přidali jezírko

„Jezírko je krásný prvek,“ vysvětluje investor, proč nemají na zahradě tradiční...

Co nejméně zdí a co nejvíce skla, takové slyšel zadání architekt domu pro čtyřčlennou rodinu v jižních Čechách....

Teenager fotil selfie na sloupu u tratě ve Voticích, nyní bojuje o život

15letého chlapce na nádraží ve Voticích zasáhl proud (13. září 2019)

O život bojuje patnáctiletý chlapec, který včera večer na votickém nádraží vylezl na sloup trakčního vedení. Zasáhl ho...

Po nárazu do stromu zemřel na Písecku mladý řidič

U obce Dobev na Písecku narazilo auto do stromu, řidič zemřel (15. září 2019)

Tragická nehoda se stala v neděli dopoledne u obce Dobev na Písecku. Mladý řidič tam vyjel do protisměru a narazil do...

Hořký návrat Sivoka. Hanba, směšné, řekl k vyloučení kouč Horejš

Českobudějovický kapitán Tomáš Sivok odehrává balon před Dame...

Návrat do nejvyšší české soutěže někdejšímu fotbalovému reprezentantovi Tomáši Sivokovi nevyšel. Porážka s Baníkem 1:2...

Ty žlutej vietnamčíku, zalez, křičel podle napadeného inspektor ČOI

Šon Chung, kterého měl napadnout inspektor České obchodní inspekce v...

Jindřichohradecký okresní soud řeší dubnové napadení vietnamského obchodníka. Inspektor České obchodní inspekce (ČOI)...

Další z rubriky

V centru Budějovic havaroval trolejbus a dvě auta, silnice už je průjezdná

V Českých Budějovic havaroval trolejbus a dvě auta. Nikdo se nezranil. (19....

Střet trolejbusu a dvou aut komplikoval dopoledne dopravu v centru Českých Budějovicích. Nehoda se stala na Mariánském...

Teplický podnikatel Třešňák chce stavět nákupní centrum v Budějovicích

Nedaleko oblíbeného parku ve Čtyřech Dvorech v Českých Budějovicích se má...

Druhý Kaufland v Českých Budějovicích vyroste ve čtvrti Čtyři Dvory nedaleko oblíbeného parku. Na svých pozemcích ho...

Obchodní akademii v Písku zdobí aula i klub, škola má i byt pro učitele

Ředitel písecké obchodní akademie Pavel Sekyrka zastává filozofii otevřené...

Vedení písecké obchodní akademie se podařilo po třech a půl letech dokončit rozsáhlou rekonstrukci školy za 90 milionů...

Pořídili si dům s minimem zdí a maximem skla. K němu přidali jezírko

„Jezírko je krásný prvek,“ vysvětluje investor, proč nemají na zahradě tradiční...

Co nejméně zdí a co nejvíce skla, takové slyšel zadání architekt domu pro čtyřčlennou rodinu v jižních Čechách....

Advantage Consulting, s.r.o.
TEST DEVELOPER

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 28 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz