Pátek 7. května 2021, svátek má Stanislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. května 2021 Stanislav

Když řidiči zdržují, delší zelená nepomůže, říká správce semaforů

  8:31
Stovky řidičů v Českých Budějovicích v minulých dnech bojovali s uzavírkou ulice Na Sadech, kudy běžně projede až 18 tisíc vozidel za den. Kvůli omezení bylo nutné upravit provoz na osmi křižovatkách a semaforech. Jejich řízení má ve městě už přes 12 let na starost společnost Swarco Traffic CZ.

Milan Smolík | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Před lety jich tady bývalo pouhých osm, ale s nimi také o desetitisíce aut méně. Dnes je v Českých Budějovicích padesát světelných křižovatek.

Milan Smolík, bývalý jednatel a nyní technický poradce správcovské firmy, říká, že do budoucna je možné udělat kroky, kterými se může dopravní situace ve městě zlepšit.

Většina lidí sází hlavně na obchvat Budějovic, který dopravě jistě dost pomůže. Co dalšího by mohlo zlepšit situaci ve městě?
Určitě může pomoci třeba navigační systém, který bude řidiče směrovat k parkovištím. Dále by moderní značení mohlo upozorňovat na to, jaká je dopravní situace na hlavních třídách, a podobně. Vše by přitom měli řidiči přímo v zorném poli a nemuseli by sledovat IT aplikace v mobilních telefonech.

Ulice Na Sadech je pro provoz ve městě důležitá. Vy jste z důvodu omezení upravili provoz na osmi křižovatkách. Jak dlouho trvá, než vše spočítáte a nastavíte?
Plánování může trvat dva až tři týdny, ale jsme schopni do týdne dodat informace do řadičů. Pak, jako tomu bylo i s ulicí Na Sadech, vyrazíme přímo na místo, abychom viděli, jak to funguje, a případně ještě nastavení ladíme.

Milan Smolík

(67 let)

Byl zakládajícím členem společnosti v roce 1995, tehdy ještě pod názvem Signalbau Huber CZ, který platil až do roku 2011. Byl například ve funkci jednatele či technického ředitele a nyní působí ve společnosti Swarco Traffic CZ jako technický poradce. Firma působí v Praze, Českých Budějovicích a další dvacítce měst v zemi.

A co když nastane nečekaná a mimořádná událost?
V případě vzniku havarijní situace nastupují naši pracovníci do 30 minut od ohlášení. Když však třeba někdo při nehodě zbourá semafory, není to možné vyřešit okamžitě.

Řekněme, že se stane nehoda a Strakonická ulice je neprůjezdná. Je možné zasáhnout třeba do 20 minut a začít odklánět řidiče přes Dlouhou louku?
To pak záleží na technologii i možnostech objížděk. K řešení je možné využít moderní proměnné značení, kdy je značka multifunkční a na příjezdu do města ukáže, že se stala nehoda, a začne vás odklánět. Budějovice chtějí jít cestou moderní telematiky a připravují se na pořízení nových technologií. Také záleží na tom, jestli budou někde na ústředně nepřetržitě sedět dispečeři a ten provoz nastaví. Pak je možné reagovat velmi rychle. Je to o porovnání efektivity, ceny a výkonu.

I dnes už je systém řízení křižovatek dynamický, takže reaguje na různé situace. Jsou v něm zařazené všechny křižovatky?
Máme ve městě 50 světelných křižovatek a všechny mají detekci – snímají pomocí kamery, kterou mohou řidiči vidět, a nebo je zařízení ve vozovce.

Přesto jsem viděl, že stál řidič na křižovatce, proběhlo celé kolo, a v jeho směru zelená nepadla.
Pak byl zřejmě špatně zařazený. Stává se nám to třeba na Dlouhé louce směrem ke Kauflandu. Někteří přijedou a zůstanou stát daleko od stop čáry. Pak je detekce v asfaltu nezaznamená. Je třeba najíždět správně. Může se to stát i cyklistovi, který jede úplně u krajnice. Videodetekce má v tomto ohledu větší dosah.

To funguje automaticky?
Ano, ústředna je bezobslužná. On-line přístup do ní má pověřený pracovník magistrátu, který má přístup ke všem křižovatkám. On je prostředníkem a důležitou osobou, která komunikuje s námi a radnicí.

Dost lidí říká, že Budějovice jsou městem semaforů, a zlobí se, že přibývají další a další. Teď mají být nově třeba u výstaviště.
Nevznikají na náš popud. My je uděláme na základě požadavku města. Ovšem třeba na Husově třídě u výstaviště ani jiná možnost není, jsou tam čtyři jízdní pruhy a je to nezbytné kvůli bezpečnosti. Do budoucna se tam navíc chystají další úpravy.

A jsme městem semaforů?
Tak bych to neřekl. Samozřejmě je problém, že někde investoři začnou stavět a pak potřebují přivést dopravu i za pomoci dalších semaforů. To už je ovšem na povolovacích orgánech. Působíme třeba v Praze, Liberci a dalších místech. Nelze to porovnávat. V Budějovicích je velká výhoda, že se staráme o celý systém, a dařilo se nám dohodnout na co nejlepším řešení.

Nedávno jste také instalovali semafory v Českém Krumlově při rekonstrukci u Porákova mostu. Předtím tam přitom byla okružní křižovatka. Co je lepší, „kruháče“, nebo semafory?
Konkrétně v Krumlově si myslíme, že se osvědčilo světelné řízení. Je tam trochu problém, že někteří řidiči jsou od sebe 15 až 20 metrů, a pak jich s takovým rozestupem na křižovatce neprojede tolik, kolik by mohlo. Někdy zdržuje i pomalý rozjezd prvního řidiče. V Krumlově by stálo za to udělat průzkum a zjistit průjezdy na dalších dvou kruhových křižovatkách směrem od Budějovic. Dost možná by se ukázalo, že by tam byly vhodnější semafory. Pak by mohla fungovat zelená vlna až k Porákovu mostu.

A obecně, co je lepší?
Pokud je průjezd v jednom směru nad 16 tisíc aut, tak přestane být kruhová křižovatka výhodnější. Je to třeba případ u Litvínovic, kde by bylo potřeba udělat změnu. Pokud je ovšem prostor pro velkou kruhovou křižovatku jako u Globusu, tak je lepší „kruháč“. Určitě však není vhodný v místech, kde hned za ním přecházejí chodci. To ztrácí na významu, protože se ruší plynulost.

Když jste zmínil chodce, někteří upozorňují, že nestíhají přejít. Je to tak třeba v Mánesově ulici u Lidlu, ale i dalších místech. Než přejdou, auta už se začínají rozjíždět, protože mají zelenou.
Pokud je to tak, je třeba to nahlásit na magistrátní odbor dopravy. Když dostaneme podnět, tak to upravíme. Obecně je nejkratší doba zelené pro chodce pět vteřin, ale měli by mít dostatek času na to, aby přešli, i když už je červená. Auta by v tu dobu také ještě měla mít červenou. Navíc, řidiči by se neměli rozjíždět, pokud je někdo na přechodu.

Autor:
  • Nejčtenější

Gulaš je zase doma, mistr světa Němec se upsal Zlínu. Co další extraligové přesuny?

Aktualizujeme Přestupová horečka v hokejové extralize oficiálně vypukla. S odbitím půlnoci začaly kluby zveřejňovat nejnovější...

Strakonický poklad objevili v USA. Proslavený závodní nezmar je tam legendou

Ve skladišti v New Yorku objevila americká aukční síň výjimečný kousek. Závodní motokrosový speciál z roku 1973, ještě...

Tunel u Budějovic? Největší technický problém na vznikající síti dálnic

Kilometr dlouhý tunel Pohůrka, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, měl být původně vzorem moderního řešení...

Padák se tentokrát neotevřel. Prvotřídní letec doplatil na lehkovážnost

Premium V Českých Budějovicích obnoví pomník připomínající smrt parašutisty Antonína Ježka z roku 1923. Nebyla to jediná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči začal za jízdy hořet vůz za milion a půl, plameny auto zcela zničily

Na silnici nedaleko Plané nad Lužnicí vzplálo za jízdy osobní BMW. Požár uhasili až přivolaní hasiči. Řidič stihl...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Táborské trhy v centru města odhalily slabinu, chybí parkovací místa

V centru Tábora je málo stání pro auta, ale druhý parkovací dům je zatím v nedohlednu. Problém s nedostatkem volných...

Konečný opouští hnutí ANO, primátora Budějovic obvinil z papalášství

Bývalý náměstek primátora Českých Budějovic František Konečný po osmi letech odchází z hnutí ANO, informoval o tom dnes...

Odpor obyvatel zabral, kraj prozatím zamítl sklady a haly u Ševětína

Smršť nesouhlasů a protestů proti projektu skladových a výrobních hal u Ševětína na Českobudějovicku zabrala. Jihočeský...

Kluby by sportování daly řád, zní z oddílů čekajících na další rozvolnění

Více než půl roku byla v Česku uzavřená sportoviště. Řada dětí už se ke sportu nemusí vrátit. „Děti nejméně křičí, ale...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...