Na leteckém snímku z října 2015 je vidět, jak postupuje stavba dálnice D3 u...

Na leteckém snímku z října 2015 je vidět, jak postupuje stavba dálnice D3 u Českých Budějovic v úseku Borek - Úsilné. | foto: Eurovia

Z Freistadtu k Linci řidiči frčí po nové silnici. V Česku stavba vázne

  • 20
V Rakousku v pondělí otevřeli 17kilometrový úsek rychlostní komunikace S10. Stavba za 700 milionů eur výrazně zrychlí cestu do Alp a k moři. K českým hranicím zatím Rakušané pokračovat nehodlají, nejdříve se musí stavět i u nás.

Milník v Horním Rakousku. Tak naši jižní sousedé označují otevření nového úseku rychlostní silnice S10. Pohodlnější a hlavně rychlejší tak bude cesta mezi Freistadtem a Unterweitersdorfem.

Dálnice D3 a silnice S10

1. D3 Mezno - Veselí nad Lužnicí: hotovo 42 km dálnice

2. Veselí nad Lužnicí - Bošilec -Ševětín: dva úseky ve výstavbě, délka 15 km

3. Ševětín - Borek: pokračuje výběrové řízení, délka 10 km

4. Borek - Úsilné: staví se, 3 km

5. Úsilné - Freistadt: příprava stavby dálnice je v různých fázích přípravy. Zahájení některých úseků lze očekávat nejdříve v roce 2017, délka 60 km

6. Freistadt - Linec: po celém úseku S10 se jezdí od 21. prosince, délka 35 km

Řidiči mohou názorně vidět srovnání mezi výstavbou dálnic v Česku a Rakousku. Na české straně měla být podle původního plánu dálnice z Prahy až do Dolního Dvořiště dávno hotová. Realita je ovšem o dost smutnější – po dálnici se na jih od Prahy jezdí pouze mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí.

Zato na rakouské straně mají za šest let stavby v podstatě splněno. Na dálnici řidiči najedou před Freistadtem a dojedou až do Lince. Poslední úsek k hranicím začnou Rakušané stavět až v okamžiku, kdy se přiblíží Češi.

„Pro Horní Rakousko je to velmi významná stavba. Jsou tam dva dlouhé tunely. Výrazně to urychlí cestování mezi Freistadtem a Lincem,“ podotkl senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert.

„Jedná se o předposlední stavbu S10. Nyní už zbývá pouze část vedoucí k českým hranicím. V současné době se vyjednává smlouva, která vymezuje, kde přesně dojde k napojení české a rakouské silnice. Text už je schválený, zbývá ji jen ratifikovat,“ doplnil Eybert.

Úsek od Freistadtu k hranicím není tak dopravně vytížený. Dokud nebude dálnice z české strany, nemá to pro Rakousko zásadní význam. Pro jižní sousedy má silnice S10 maximální prioritu řadu let. Obchvat Freistadtu a napojení města na Linec je pro místní velmi důležité, protože spousta lidí do Lince dojíždí za prací.

Navíc výrazně uleví obcím, kudy důležitá tepna prochází. Stavba za 700 milionů eur (téměř 19 miliard korun) tak pozitivně ovlivní život asi 20 tisíc lidí. Ocení ho i Češi, kteří tudy ve velkém jezdí v zimě za lyžováním do Alp či v létě na dovolenou k moři.

„Dokončení rychlostní silnice S10 je absolutní priorita v našem programu infrastruktury. Nová trasa přináší obrovskou úlevu tisícům lidí, kteří každodenně dojíždějí,“ řekl Alois Schedl, šéf společnosti Asfinag, která má v Rakousku na starosti výstavbu dálnic.

Zpoždění kvůli posudkům EIA

Velký význam stavbě připisuje i hornorakouský hejtman Josef Pühringer. „Silnice S10 zajistí tolik potřebné dopravní spojení mezi centrem Horního Rakouska a Českou republikou. Tato komunikace bude znamenat nejen hospodářský, ale i sociální rozvoj na obou stranách hranice,“ řekl Pühringer.

Jenže na pokračování silnice na českém území si budeme muset počkat. Část od Budějovic na jih by měla být podle slibů ministerstva dopravy hotová do roku 2021. Jenže se tu vyskytl problém s posudky vlivu na životní prostředí EIA. Hrozí, že se budou muset zpracovávat znovu.

„To by znamenalo zdržení o dva až čtyři roky. Kapacita firem, které umí zpracovat stanoviska vlivů na životní prostředí, je omezená. Pokud by měly dělat najednou až 80 posudků, bude to trvat klidně čtyři roky, než se dostane na poslední stavbu,“ upozornil senátor Eybert.

V současné době se na jihu Čech staví na třech místech mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí. Konkrétně jsou to úseky Veselí - Bošilec, Bošilec - Ševětín a Borek -Úsilné.

„Také výkupy pozemků na budoucím obchvatu krajského města teď postupují rychle kupředu,“ prohlásil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Celé spojení Prahy a Lince po D3 na české straně má být hotové do roku 2028.