Vlaková souprava právě opouští Tábor, z Prahy tam dorazila za hodinu a čtyři minuty. Za chvíli dosáhne rychlosti 160 km/h a brzy se objeví v Českých Budějovicích. České dráhy v neděli vypravily první expresní vlak na jih Čech.
„S novými jízdními řády 11. prosince začnou jezdit pravidelně. Cestující tím získají rychlejší spojení, než jsou autobusy. Vzhledem k tomu, že končíme v centru Prahy, tak i rychlejší než auta,“ upozorňuje Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Dnes to byla předváděcí jízda, bude to tak i v praxi?
Z Prahy do Tábora jsme schopni jezdit za hodinu a deset minut a ještě o něco rychleji. Rychlost by teď měla být naším hlavním argumentem pro cestování vlakem. Do Budějovic se z hlavního města dostaneme za hodinu a 58 minut, to je historicky nejrychlejší. V opačném směru to bude za dvě hodiny a čtyři minuty.
O kolik tedy od 11. prosince zrychlujete oproti současnosti?
V současné době jsou to dvě hodiny a 23 minut, takže jsou to celkem jednoduché počty. To zrychlení je znatelné. Třeba z Prahy do Tábora bude o přibližně 15 minut.
Jízdní řádExpres Praha – Budějovice – Linec a zpět Odjezd z Prahy: 6:02, 10:02, 14:02, 18:02 Příjezd do Budějovic: 8:00, 12:00, 16:00, 20:00 Odjezd z Budějovic: 8:53, 13:53, 17:53, 20:53 Příjezd do Prahy: 10:57, 15:57, 19:57, 22:57 Expres Praha – Budějovice – Krumlov a zpět: Odjezd z Krumlova: 14:02, v ČB v 14:40, v Praze v 16:57 Odjezd z Prahy: 8:02, v ČB v 10:13, v Krumlově v 10:50 Pozn. Nové jízdní řády jsou platné od 11. prosince. |
Kolik bude jezdit expresních souprav?
Ministerstvo dopravy objednalo devět párů vlaků vedle tradičních rychlíků. Úplně nových je pět, čtyři páry byly doposud v kategorii rychlíků, které pojedou kratší dobu.
Expresy budou zastavovat jen v Táboře?
Přesně tak. Naopak ostatní rychlíky budou mít novou zastávku v Plané nad Lužnicí. Musím dodat, že expresy nemají cílovou stanici v Budějovicích, ale většina souprav bude pokračovat do rakouského Lince, jeden pak do Českého Krumlova.
V autobusech už je standardem wi-fi připojení k internetu. Budete ho mít také?
V průběhu prvního čtvrtletí roku 2017 ho budeme do těchto spojů zavádět. Vozy nabídnou i další doplňkové služby, například minibar, klimatizaci, elektrické zásuvky. Cestující v první třídě dostane vodu a noviny dle výběru.
A co kvalita a modernizace vozového parku? V Jihočeském kraji jezdilo dlouho asi nejvíce takzvaných „koženek“ a byli jsme takovým otloukánkem...
Myslím, že dnes už to není pravda. Bylo to dané i tím, že jsme čekali, až bude modernizovaný koridor do Jihočeského kraje. Vozidla budeme dál vylepšovat, ale už nyní není Jihočeský kraj otloukánek. Je čas zúročit zlepšení na trati. Třeba moderní soupravy RegioPanter však na jihu byly jako jedny z prvních.
Expresy budou jezdit až do Lince, ale zmiňoval jste i přímé spojení do Vídně.
Z Českých Velenic až do Vídně je zavedeno osm přímých spojů a nově tam bude i vlak pro školáky do Gmündu, který objednal kraj. Rakouský dopravce začne s novým jízdním řádem jezdit do Velenic na dvou párech spojů s novou moderní soupravou. Odtud bude návaznost do Budějovic. Od jízdního řádu pro rok 2018 připravujeme přímé spojení České Budějovice - Vídeň, a to minimálně dvěma páry vlaků. To znamená večer i ráno z Vídně do Budějovic a také v opačném směru.
Budou vlaky na trase Praha - Budějovice spolehlivější? Ubude výluk?
Skončí některé stavební akce, takže věřím, že spolehlivost bude lepší. Vím, že tam bude nějaké kratší omezení v dubnu, ale neznám podrobnosti. Důležité je, že je spuštěn zabezpečovací systém, díky kterému mohou soupravy jezdit až 160 kilometrů v hodině.
Jak jste vybírali časy jednotlivých spojení?
Bylo to na základě objednávky a jednání s ministerstvem dopravy. Chtěli jsme, aby měly expresní spoje svou pravidelnost, což mají.
A co ceny, budou vyšší, nebo zůstane lístek za 169 korun z Budějovic do Prahy?
Na expresech platí standardní tarif včetně možných zvýhodnění s in-kartami a nákupem přes e-shop. S novými jízdními řády ceny upravujeme jen nepatrně. Do 120 kilometrů to bude o korunu více.
Kdy můžeme očekávat další zrychlení?
Příští rok má začít modernizace úseku Votice - Sudoměřice, kde by mělo být hotovo v roce 2019. Pak zrychlíme o dalších pět minut. Otázkou je pak úsek Ševětín - Nemanice, kde je fáze vyhledávací studie pro trasu.