Především stavba tangenty způsobila na jižním okraji Budějovic celou řadu omezení a uzavírek a třeba i úpravu železniční trati. Po více než dvou letech je hotovo a řidiči mohou najet na novou vozovku dlouhou 2,7 kilometru.
Začíná okružní křižovatkou na silnici I/3. Dále pokračuje směrem k budoucí dálnici D3. Jezdit by se tudy mělo maximálně 70 kilometrů v hodině. „Zatím ji motoristé ještě naplno neocení, právě proto, že dosud není v provozu dálnice. Ta bude hotová až na konci roku 2024,“ uvedl na místě ministr dopravy Martin Kupka.
Zatím tak budou řidiči nejspíš jezdit hlavně v úseku mezi Lidickou třídou a výpadovkou na Český Krumlov a Lipno. Následně bude sloužit hlavně jako jeden z nájezdů a sjezdů na D3 u Budějovic.
Zajímavostí miliardové tangenty je například zapuštěná okružní křižovatka pod Včelnou, nad kterou vede železnice i cyklostezka. Investorem byl Jihočeský kraj.
Dnes zhruba od 18 hodin bude otevřená část, která je pouze první etapou. V budoucnu má tangenta dále od Roudného pokračovat směrem na Novou Ves, kde se napojí na silnici vedoucí na Trhové Sviny či Nové Hrady. Ta ale nebude dříve než za šest let, což je nyní hrubý odhad.
Hotovo i mezi Třeboní a Hradcem
Zatímco slavnostní dokončení tangenty bylo dnes ve 13 hodin, za další dvě hodiny se podobná událost uskutečnila na hlavním tahu mezi Třeboní a Jindřichovým Hradcem. Zde dnes začíná fungovat obchvat Dolní Lhoty.
Řidiči vyzkouší u Budějovic kus nové silnice za miliardu, povede k dálnici |
Práce tam končí po necelých dvou letech a za přeložku Ředitelství silnic a dálnic zaplatí kolem čtvrt miliardy korun bez daně. Součástí 2 700 metrů dlouhého obchvatu je také stometrový most překlenující okraj rybníka Pikolom.
Na trase jsou dvě úrovňové křižovatky a řidiči ve směru na Jindřichův Hradec budou moci využít dva pruhy na předjíždění. Nová silnice navazuje na již hotový úsek obcházející Stráž nad Nežárkou, který byl dokončený v roce 2007.