Tak dlouho netrvala ani stavba dálnice z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Na pravém břehu Lipna nestihli za šest let opravit jednu úzkou a poměrně krátkou silnici.
Krajský úřad v těchto dnech zrušil kvůli formálním závadám už vydané územní rozhodnutí a věc vrátil stavebnímu úřadu.
Opravu chystá Jihočeský kraj od roku 2014. Problematický úsek spojující osady Bližší Lhota a Přední Zvonková měří 3,4 kilometru a spadá do už započaté a částečně dokončené modernizace silnice III. třídy mezi Novou Pecí na Prachaticku a rakouskou hranicí.
Podobu budoucí silnice nejdříve soudně napadlo Hnutí Duha, teď je nespokojený jeden z mnoha vlastníků dotčených pozemků. Podle odvolacího řízení kraje, které má MF DNES k dispozici, se mu nelíbí, že stavební úřad neúnosně prodlužuje územní rozhodnutí.
Dvě auta se nevyhnou
To pro něj znamená právní nejistotu a navíc mu bude silnice s vyšší vrstvou povrchu procházet necelé tři metry od domu, což mu zhorší kvalitu bydlení a sníží hodnotu nemovitosti. Námitky potvrdila jeho právní zástupkyně Olga Krejsová. Na rozdíl od tohoto stěžovatele ostatní majitelé sousedních pozemků s opravou vozovky, která je v havarijním stavu, souhlasí.
„Nejdříve opravu zdržovala Duha, teď zase člověk, kterého tady nikdo ani nezná. Jsem pro rozšíření místní silnice, protože na té stávající se dvě auta nevyhnou. Jezdí nám pod okny náklaďáky se dřevem a v zimě do toho ještě skibusy. Auta sjíždějí na naše pozemky a ničí je,“ potvrdila Václava Matoušková, která žije v Bližší Lhotě od 80. let minulého století.
S komunikací sousedí celkem 15 vlastníků pozemků. Jsou mezi nimi majitelé penzionů, stálí obyvatelé a farmáři. Podle prokuristky největší z farem Hany Ščevíkové je silnice nevyhovující a neustálé odklady jsou nepříjemné. „Naše pozemky, které sousedí se stavbou, jsou pastviny. Projekt nám nevadí,“ řekla Ščevíková.
Podle majitele penzionu a zemědělce Jana Wudyho znamená úzká silnice dopravní problémy a v zimě i převrácená auta.
Vozovka z Nové Pece na státní hranice měří 12 kilometrů a kraj ji rekonstruuje za půl miliardy korun. Projekt rozdělil na několik etap, většina z nich už je dokončená. „O zrušení územního rozhodnutí vím. Týká se středního úseku. Ostatní části už jsou hotové,“ uvedl starosta Horní Plané Jiří Hůlka.
Vedení města tvrdí, že komunikace je důležitá nejen pro turisty mířící do Rakouska, ale i pro místní obyvatele, kteří po ní jezdí za prací.
Naproti tomu ochránci přírody varují, že rozšíření silnice zvýší místní dopravu a tím ohrozí některé chráněné živočichy. Soud dal částečně za pravdu Hnutí Duha a nařídil Správě Národního parku Šumava monitorovat místní migraci zvěře. Odpůrci stavebních úprav také poukazují na to, že široká silnice přivede do této lokality další developery s cílem zastavět dosud skoro nedotčený pravý břeh Lipna.
„Pravá strana Lipna se mění“
„Máme poznatky, že už dnes se tu díky rekonstrukci silnice obchoduje s pozemky,“ sdělil už dříve Jaromír Bláha z Hnutí Duha. Jeho slova potvrzuje i zpráva z krajského úřadu, který v napadeném územním rozhodnutí zjistil, že někteří vlastníci dotčených pozemků se za pět let příprav rekonstrukce změnili.
Také s tím se bude muset vypořádat stavební úřad při žádosti o nové územní rozhodnutí. Podle katastrální mapy je většina nových majitelů pozemků z jiných částí kraje i republiky. Nejrozsáhlejší pozemky tam vlastní farma bavorského majitele. Na tisíci hektarech zemědělské půdy chová 1 500 kusů skotu. Podle Václavy Matouškové z Bližší Lhoty míří velká část těžké dopravy jezdící po úzké silnici právě do této farmy, další provoz tvoří lesní stroje a auta se dřevem.
„Pravá strana Lipna se mění, už tu není klid jako dřív,“ zavzpomínala Matoušková, která pamatuje napouštění lipenské nádrže.
Povolení platilo pět let
Územní rozhodnutí vydal stavební úřad v roce 2014 na dobu pěti let. Projekt v některých úsecích silnice napadlo Hnutí Duha. Jeho zástupci navrhovali třeba kyvadlovou dopravu a zákaz jízdy vozidel v noci.
Jejich žalobu zrušil krajský soud, ale Nejvyšší správní soud ji loni částečně uznal a stanovil žalovanému a zároveň investorovi, kterým je Jihočeský kraj, podmínky.
Při průtazích pak vypršela lhůta územního rozhodnutí a stavební úřad ji prodloužil o dalších pět let. A právě proti tomu se odvolal jeden z majitelů přilehlých pozemků. Spory se tak nejspíš potáhnou další měsíce.

Problematický úsek spojuje Bližší Lhotu a Přední Zvonkovou.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz