kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek) | foto: Martin Přibyl / CNC , Profimedia.cz

V Kaplici-nádraží vznikne park pro 50 kamionů, odpočívky chybí i na D3

  • 4
Města v Jihočeském kraji řeší, kam s parkujícími kamiony. Ty mnohdy postávají na nejrůznějších místech. Odpočívadla navíc chybí i na dálnici D3. Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že se situace zlepší.

Dát si v klidu sprchu, občerstvit se a odpočinout si v čisté posteli. Pro běžného člověka normální věc, pro řidiče kamionu to, o čem se jim při cestách po Jihočeském kraji může většinou jen zdát. Změnit to chtějí firmy Egal a Giomir z Kaplice-nádraží na Českokrumlovsku zabývající se mimo jiné silniční dopravou. Na dvouapůlhektarovém pozemku v Kaplici-nádraží chystají výstavbu truck centra.

„Věnujeme se hodně dopravě, známe tuto problematiku. Víme, čemu musí řidiči vyhovět, a kolikrát to není ani možné, protože k tomu nemají podmínky,“ říká jednatelka společnosti Giomir Kamila Smudková s tím, že řidiči kamionů například nesmí trávit víkendový odpočinek ve vozidle, ale současně ručí za náklad.

„To jsou protipóly, které nikdo moc nechce řešit. Když padá sníh, mají povinnost odstraňovat ho z aut, ale nikde nejsou lávky. Po žebříku nahoru lézt nemohou, to je proti bezpečnosti práce,“ vysvětluje Smudková.

Studie počítá s 50 až 60 místy

Projekt, na kterém spolu s Hermannem Wagnerem, majitelem firmy Egal, pracuje, právě na tyto věci myslí.

„Teď finalizujeme studii, která počítá v tuto chvíli s přibližně 50 až 60 parkovacími místy. V areálu budou toalety, sprchy, wi-fi. Chtěli bychom tu také jednoduchý motel s pokoji, aby měli řidiči možnost důstojného přenocování, a bistro,“ plánuje Smudková, podle níž je ale nejdůležitější, že bude celý areál hlídaný kamerami, takže se řidiči nebudou muset bát opustit kamion.

Připravena tu pro ně bude i myčka a také čerpací stanice. Kromě klasické i na LNG, tedy zkapalněný zemní plyn. Právě společnost Giomir totiž loni koupila první kamion na LNG v kraji a plánuje pořídit celou flotilu tahačů na ekologický pohon.

„Touto cestou se chceme ubírat, protože nám není životní prostředí lhostejné. Už teď jednáme se společností GasNet o čerpací stanici na LNG a počítáme i s dobíjecími místy pro elektromobily,“ dodává Smudková.

Na kolik peněz projekt vyjde, ukáže až hotová studie. Jednatelé společností počítají s tím, že budou postupovat po etapách. Kdy truck park vznikne, je kvůli situaci s covidem otázkou.

„Trochu nás pandemie zabrzdila, stejně jako všechny. Budeme se ale snažit otevřít, co nejdříve to bude možné,“ slibuje Smudková. Areál šoféři najdou u silnice E55 a jen kilometr od plánovaného sjezdu D3 na 159. kilometru.

Na D3 je jen u Mezna

Na faktu, že podobná zázemí pro řidiče kamionů na jihu Čech chybí, se shodují dopravci i představitelé měst.

„Řidiči vědí, že si po čtyřech a půl hodinách potřebují odpočinout, jenže nemají kde. Tak postaví auto, kde mohou. Pak přijede policie a dostanou pokutu. Je to problém v celém kraji. Firma Giomir je jediná, o které vím, že zázemí pro kamiony chystá,“ potvrzuje František Holub, ředitel budějovické pobočky Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. A podotýká, že problém by měl řešit hlavně stát a myslet na něj, už když se staví nové silnice, jako třeba D3.

Jenže právě na jihočeské dálnici odpočívadla chybí. V provozu je nyní 70 kilometrů D3 a na nich je jen odpočívka u Mezna. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) budou další postupně přibývat.

„U jihočeské dálnice D3 aktuálně připravujeme odpočívadlo Suchdol, které bude součástí úseku Kaplice-nádraží – Nažidla. Dále se chystá odpočívka Chotýčany, na kterou pokračuje výběrové řízení s termínem podání nabídek v dubnu,“ avizuje mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že v úseku mezi Táborem a státní hranicí s Rakouskem plánuje ŘSD ještě čtyři další oboustranné odpočívky. „Aktuálně prověřujeme jejich možné umístění,“ uvádí.

S kamiony se dlouhodobě potýká například Planá nad Lužnicí, kde se rozrůstá průmyslová zóna.

„Problém s parkujícími nákladními vozy u nás začíná narůstat. Lidé si stěžují, že stojí, kde nemají. My je vykážeme, ale vlastně nemáme, kam je přesunout. Odstavné plochy u nás nejsou,“ říká za tamní městskou policii strážník Libor Filip, podle kterého se jedná zpravidla o kamiony přijíždějící do firem v okolí, které nemohou parkovat přes noc v areálech společností.

V Písku mělo být truck centrum hotové už loni

Podobný problém řeší i v písecké průmyslové zóně. „Situace je katastrofální. Vznikají velmi nebezpečné situace. Řidiči parkují, jak chtějí, mezi nimi kličkují lidé i auta. Divím se, že se tam ještě nic nestalo, a je to otázka času,“ popisuje Ladislav Dolejš, jednatel společnosti Lovato Electric sídlící v průmyslové zóně.

Právě tam mělo vzniknout truck centrum se zázemím. Jenže investor, firma Milan Král z Litvínovic u Českých Budějovic, tvrdí, že do plánů zasáhl covid a loni v říjnu požádal Písek, aby mu lhůtu na výstavbu prodloužil o tři roky.

Město společnosti pozemky prodalo už před čtyřmi lety a truck centrum, jehož vybudování mělo vyjít na necelých 140 milionů korun, mělo být zkolaudované do konce loňského roku. Radnice se proto rozhodla firmě prodloužit čas na výstavbu jen o rok a k tomu má zaplatit sankci přes 409 tisíc korun. „Řešíme teď se společností zahájení výstavby, a do budoucna je tak celá situace nejasná,“ míní místostarostka Petra Trambová.

A podobná situace je i v Českých Budějovicích, kde stojí kamiony na Dlouhé louce. Centrum pro kamiony mělo vyrůst v areálu letiště v Plané. Ale i tady se projekt zastavil.

„Projekt by znamenal poměrně velké investice ze strany kraje a navíc s výstavbou dálnice D3 se tu těsně před Českými Budějovicemi na severním okraji chystá velká odpočívka a místo pro parkování kamionů. Proto tak úpěnlivě čekáme na její dostavbu, abychom kamiony z města dostali,“ naznačuje primátor Budějovic Jiří Svoboda.