Areál pokračuje v modernizaci a teprve čeká na licenci pro veřejný mezinárodní provoz. Letiště by potom mělo odbavit pár stovek cestujících každý den. Nyní ho mohou využívat jen malá letadla.
„Naší ambicí je mít 80 tisíc cestujících ročně do pěti let od zahájení plného provozu,“ oznámila Martina Vodičková, mluvčí Letiště České Budějovice. Na konci minulého týdne skončila další etapa přestavby za téměř 120 milionů korun a chybí už jen finální část. Její součástí je třeba vybudování terminálu. Vše má být hotové v roce 2018.
Modernizace a velké investice do areálu u Budějovic mají řadu podporovatelů, ale i kritiků, kteří se domnívají, že si na sebe letiště nikdy nevydělá a jeho využití bude malé. Naopak vedení Jihočeského kraje akci podporuje a chystá se investovat další stamiliony korun. Dohromady to má být přibližně půl miliardy.
MF DNES proto zjišťovala, jaká je situace v Pardubicích a Karlových Varech, kde podobné regionální letiště provozují a už mají licenci pro mezinárodní veřejný provoz. V obou případech tam samosprávy i nyní dávají peníze do další modernizace, takže Jihočeši nejsou výjimkou.
V Pardubicích staví terminál
Rovněž na konci minulého týdne například v Pardubicích zahájili stavbu nového terminálu za 256 milionů korun včetně příjezdové komunikace.
„Pardubice jsou blíže stát se evropským dopravně-logistickým centrem. To přinese nejen nová pracovní místa, ale věřím, že i zájem investorů a turistů,“ sdělil primátor Pardubic Martin Charvát. Východočeské město je vlastníkem společnosti, která letiště provozuje.
Co se týká počtu cestujících, ani jednomu z areálů se však loni příliš nedařilo. V Pardubicích meziročně klesl počet cestujících skoro o 100 tisíc, v Karlových Varech mezi lety 2014 a 2015 o takřka 58 procent. Proto tam vyjednávají o pravidelné lince do Německa.
Pro budoucí lepší hospodaření hledá Jihočeský kraj i nadále pro letiště strategického partnera. „Samozřejmě hledáme a vím, že toto říkám pořád. Je mi jasné, že by mnozí chtěli slyšet, kdo to je a jak jsou jednání daleko, ale to zatím nemohu. Není to proto, že by zájemce nebyl, ale nechceme tím ohrozit samotná jednání,“ řekl hejtman Jiří Zimola (ČSSD).
Naznačil, že o spolupráci má zájem významný investor, který by chtěl ve spolupráci s letištěm postavit logistický areál pro spojení Evropy s Čínou. Jednat se má o přepravu zboží objednávané přes e-shopy po internetu. „Jsme na začátku vyjednávání, nechci předbíhat,“ dodal Zimola.
Bouzek se ptá na strategický plán
Z provozu po dokončení modernizace letiště hejtman obavy nemá. „Pokud je dnes roční dotace Jihočeského kraje 20 milionů korun, tak je to podobná částka jako příspěvek pro muzeum nebo filharmonii. Myslím, že ty peníze za to stojí. Ale v budoucnu chceme, abychom z letiště měli příjmy,“ dodal.
Areál sice patří Jihočeskému kraji, ale společnost Jihočeské letiště České Budějovice a. s. vlastní kraj a město České Budějovice. I budějovická radnice tak každoročně přispívá na provoz. V minulosti tato částka byla také kolem 20 milionů, pak o pár milionů klesla.
Dlouhodobým kritikem způsobu provozu je třeba zastupitel Tomáš Bouzek (TOP 09). „Od začátku se ptám na strategický plán. Letiště už mělo být dávno rozlétané, ale nestalo se tak. Město dávalo peníze do společnosti, která je prázdnou skořápkou. U kraje je to jiné, ten může říct, že investuje do svých pozemků a budov. Táhne se to příliš dlouho. Zásadní bude, jestli se letiště skutečně někdy podaří rozlétat. Město tam dalo hodně peněz, pro které mohlo být lepší využití,“ reagoval Bouzek.
Memorandum o rozvoji letiště podepsali tehdejší zástupci samospráv už v roce 2006. A dnes už mělo podle původních plánů fungovat naplno.