Jihočeská univerzita se věnuje chovu jeseterovitých ryb.

Jihočeská univerzita se věnuje chovu jeseterovitých ryb. | foto: František Panec, MAFRA

Univerzita vyrábí z jiker jeseterů krémy, přes firmu chce prorazit v Číně

  • 1
Jihočeská univerzita se už více než 25 let věnuje chovu jeseterovitých ryb. Díky tomu před několika lety začala na fakultě rybářství a ochrany vod vyrábět první pravý kaviár, navíc způsobem neškodným k rybám. Teď se pustila do výroby kosmetických produktů, které bude nově distribuovat společnost Ceskykaviar.cz.

Pracovníci fakulty se stali prvními v České republice, kteří jikry získávali šetrnou cestou bez nutnosti zabíjet ryby.

„Tím pádem získáme z jedné ryby několikanásobně více jiker. Navíc se také vyhýbáme etickým problémům, se kterými používání kosmetiky bývá spojováno,“ uvedl rektor Jihočeské univerzity Tomáš Machula.

Fakulta začala tímto způsobem získávat jikry ryb před pěti lety. „To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli s univerzitou spolupracovat. Výrobky bychom rádi rozšířili i mimo Česko,“ vysvětlil ředitel společnosti Ceskykaviar.cz Jiří Mrkvička s tím, že v současnosti je spojení privátní firmy a univerzity na podobných projektech spíše výjimkou.

Základem krému je extrakt z jiker jeseterovitých ryb. „Velkou výhodou je, že můžeme kosmetiku vyrábět i z přezrálých jiker, jež se už k produkci kaviáru nehodí,“ zdůraznil Václav Nebeský, který vede projekt výroby produktu. Nyní fakulta nabízí denní a noční pleťový krém pro ženy.

S výrobou pomáhá univerzitě externí firma, která krém namíchá a dodá jej i ve finální podobě určené pro trh. Kromě extraktu z jiker obsahuje avokádový či palmový olej a panthenol. Cena produktu se bude pohybovat okolo 700 korun za 50mililitrové balení.

„Pro někoho může být cena vysoká, ale získávání kaviáru není levná záležitost už jen z toho důvodu, že jikry z jeseterovitých ryb dostaneme nejdříve v pátém roce jejich života,“ objasnil Nebeský.

První jeseterovité ryby chovala univerzita na začátku 90. let, ale jikry z nich šetrně získala až koncem roku 2010.

„Přemýšleli jsme, jak s nimi nakládat jinak než pro výrobu kaviáru. Právě díky příznivým účinkům tukového extraktu jsme se rozhodli pro kosmetické produkty,“ řekl dále Nebeský.

Fakulta se ale kromě technické náročnosti výroby potýkala také s byrokratickými problémy, protože výrobek musel splňovat přísná kritéria. „Ale od loňského roku můžeme kosmetiku vyrábět v souladu s legislativou,“ dodal Nebeský.

Jihočeská univerzita tak mohla v konečné fázi shánět distributora, který by jí měl pomoci proniknout do zahraničí. „Chceme se dostat hlavně na čínský trh, který je nyní největší na světě. V případě úspěchu bychom tak udělali univerzitě ve světě skvělé jméno,“ uvedl Machula.

Kosmetické produkty budou k dispozici především v on-line distribuci, zatím je však možné je zakoupit osobně i přímo na fakultě.