„Dlužník předeslal, že sám je finančně zdráv, nicméně se potýká s nedostatkem cash-flow,“ stojí v insolvenčním rejstříku. Informaci, kterou přinesl server Zdopravy.cz, potvrdil ředitel JHMD Boris Čajánek.
Příčinou jsou výpadky tržeb z jízdného kvůli koronavirovým omezením a to, že firma nemá od roku 2018 uzavřený potřebný dodatek smlouvy s Krajem Vysočina. Firma uvedla, že se ani s tímto krajem, ani s Jihočeským zatím nedohodla ani na pokrytí ztrát za období pandemie.
Podle Čajánka dluží Kraj Vysočina firmě JHMD kolem 30 milionů korun.
„O uzavření dodatku smlouvy jednáme od konce roku 2018 a je to již trochu únavné. Předpokládali jsme, že s novou reprezentací Kraje Vysočina, která si nebude veřejnoprávní smlouvu účelově plést, respektive zaměňovat s obchodní smlouvou, dokončíme zdárně jednání tak, že v lednu 2021, tedy po první vlně pandemie, uzavřeme dodatek smlouvy. Bohužel poslední jednání ztroskotala na požadavcích, kterým plně nerozumíme,“ sdělil Čajánek.
Jak doplnil, kraj Vysočina žádal doložit vzniklé náklady, což JHMD udělaly.
V minulých měsících čelila firma požadavkům Kraje Vysočina platit dopravu z peněz, které dostává od Státního fondu dopravní infrastruktury. To podle Čajánka nelze, firma by tak porušila zákon. Ve výzvě zaslané kraji dopravce uvedl, že Vysočina mu má uhradit oprávněné náklady na zajištění závazku veřejné služby v letech 2019 a 2020 včetně přiměřeného zisku.
Kraj Vysočina zvažuje, že mezi Kamenicí nad Lipou a Pacovem na Pelhřimovsku začne za tři roky místo vlaků objednávat autobusy. Na úzkokolejce by tam pak jezdily jen sezonní turistické vlaky. Provoz na trati zajišťují JHMD, s krajem se nemohou domluvit na výši doplatku. Dlouhodobá smlouva skončí na podzim 2024.
S Jihočeským krajem firma smlouvu má, do prosince 2024. Hodnota pětiletého kontraktu je 163 milionů korun.
JHMD vlastní a provozují úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně na Vysočině a do Nové Bystřice.