Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

Sběratelův brouk barvami nehýří, za války taková auta jezdila na frontě

  9:30aktualizováno  9:30
Auta ho zajímají odmalička, prvního veterána si koupil v 17 letech. Dnes, o dvacet let později, má Jan Tischler z Černěvsi u Vodňan historických vozů hned několik. S jedním vyrazil na sraz volkswagenů na letiště Hosín u Budějovic. Mezi nablýskanými vozy byl jeho brouk nenápadný. Přesto je to unikátní vůz.

Mezinárodní sraz majitelů a příznivců vozů značky Volkswagen hostilo v pátek a v sobotu letiště Hosín u Českých Budějovic. Na setkání přijely stovky aut od nejstarších brouků, přes ceněné Transportery T1 až po dnešní moderní auta. „Tento typ vyráběli Němci za druhé světové války. Podvozek je z vojenského vozu KdF 82 a karoserie je klasická broukovská,“ popisuje svůj vůz Jan Tischler z Černěvsi u Vodňan. | foto: Marek Podhora, MAFRA

„Tento typ auta vyráběli Němci za druhé světové války. Podvozek je z vojenského vozu KdF 82, který se nazývá také Kübelwagen nebo Kaďour, a karoserie je klasická broukovská. Němci využili toho, že měli připravenou spoustu těchto kastlí, a tak je nasadili na vojenský podvozek. Auta používaly jednotky SS a funkcionáři nebo doktoři. Ale jezdila i na frontě,“ vysvětluje Tischler.

Ten jeho není úplně originální, protože ty se u nás nedochovaly. Němci těchto aut vyrobili jen 554. „Podvozek je z původního Kübelwagenu, kastle je z brouka, ale až z 50. let, kterou jsem upravoval,“ poukazuje Tischler.

Fotogalerie

Na první pohled si i laik všimne, že tenhle brouk má větší světlou výšku.

„Má reduktory, aby to mělo lepší průjezdnost terénem, proti broukovi má tento podvozek i samosvorný diferenciál. Jezdím s ním často do terénu a zvládne toho hodně, většinou se lidi diví, co projede. Je to dané i nízkou hmotností, auto váží 550 kilogramů,“ popisuje vlastnosti stroje.

Jízda je prý relativně pohodlná, jen v létě je uvnitř horko. Tischler s autem jezdí každý týden. A párkrát ročně i na dlouhé výlety. Za osm let provozu najel 17 tisíc kilometrů.

„Naposledy jsme bez problémů ujeli 700 kilometrů. Je to spolehlivé auto, pokud vás něco zastaví, je to nejčastěji nečistota v nádrži, nebo nějaká maličkost, která se snadno odstraní na cestě. Stačí mít s sebou jeden šroubovák a klíč,“ vypráví.

Přestavba do současného stavu mu trvala tři roky a byla značně obtížná. Už proto, že s podobným vozem tady nikdo neměl zkušenosti. „Když jsem ho začal stavět, tak o válečném broukovi nikdo moc nevěděl. Naštěstí jsem se potkal s pánem, který se po válce v Německu zabýval renovací těchto aut a měl originální kastli doma. Takže jsem to od něj okoukal, abych se co nejvíce přiblížil původní verzi,“ říká Tischler.

Kromě podvozku pamatuje válku i řada dalších dílů - například základ palubní desky. Ta proti dnešním autům zaujme svou strohostí. Je tu jeden budík s rychlostí a několik přepínačů na stěrače, světla, blinkry.

„Palubovka je z válečného auta, které shořelo a spadla na něj stodola. Takže jsem ji vyrovnal, opravil a napasoval do auta. Bylo to složité, ale mám originál,“ vypráví nadšeně.

Zálibu ve veteránech sdílí s bratrem, mají vozy všech možných značek. Nyní pracuje na renovaci Laurin a Klement 110, který si koupil v17 letech.

„Já mám teď čtyři auta a brácha šest. Od dvanácti let jsem u známého připravoval veterány na filmování - třeba pro seriál Bylo nás pět nebo pro snímek Tankový prapor. Mezi veterány jsem vyrůstal,“ dodává.

Autor:
  • Nejčtenější

Pacientky zatajily kontakt s nakaženými, tvrdí vedení nemocnice

Prachatická nemocnice měla v karanténě kvůli podezření na nákazu koronavirem pět lékařů a 32 sester z jednotky...

Při konfliktu se strážníky v Budějovicích zemřel muž

Tragická událost se stala ve středu kolem sedmé hodiny večerní v Českých Budějovicích. Ve čtvrti Rožnov na Lidické...

Silnější Motor. Do Budějovic míří Čiliak, bude brankářskou jedničkou

Klíčová otázka při sestavování českobudějovického kádru pro extraligu zdá se být vyřešená. Zákulisní informace...

Vzrostlé duby u Hrdějovic někdo pokácel bez povolení

Čtveřici až stoletých dubů stojící u silnice mezi Úsilným a Hrdějovicemi na českobudějovicku někdo před týdnem bez...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič nadýchal 2,5 promile, pivo popíjel i při policejní kontrole

Policejní hlídku v Táboře překvapilo chování řidiče, kterého zastavila v pondělí večer v ulici kpt. Jaroše. Zatímco...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Průměrná mzda Jihočechů překročila 30 tisíc korun. Růst se může zpomalit

Jihočeši si v loňském roce na výplatních páskách opět přilepšili. Průměrná mzda byla v kraji téměř 31 tisíc korun. Na...

Správa železnic hledá projektanta dvou tunelů. Bude to stát 430 milionů

Poslední nedotčený úsek železnice mezi Českými Budějovicemi a Prahou čeká v blízké době modernizace. Projektová studie...

Při konfliktu se strážníky v Budějovicích zemřel muž

Tragická událost se stala ve středu kolem sedmé hodiny večerní v Českých Budějovicích. Ve čtvrti Rožnov na Lidické...

Hotel nabídl své prostory pro případné nemocné, pomáhat chce i výstaviště

Budějovický hotel Clarion by mohli v případě potřeby zaplnit lékaři a nemocní. „S tím modelem pracujeme, ale zatím tu...

Najdete na iDNES.cz