Nový železniční koridor u Budějovic řeší soudy, obce chtějí jinou trasu

  11:34aktualizováno  11:34
Modernizace části IV. železničního koridoru v úseku mezi Nemanicemi a Ševětínem má odpůrce. Proti navrženému vedení trasy se postavila obec Hosín u Budějovic. Spor bude řešit Nejvyšší správní soud. Nezávisle na tom pokračují schůzky s investorem, jejímž je Správa železniční dopravní cesty.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

„Proti samotnému koridoru nic nemáme. Navrhujeme, aby se násep posunul dál od místní části Dobřejovice severovýchodním směrem. Původně se zvažovalo mnoho variant vedení trasy. Nevím, proč si Správa železniční dopravní cesty vybrala zrovna tuto,“ poznamenal starosta Hosína Jan Řičánek.

Obec odmítá trasu preferovanou Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a Jihočeským krajem už deset let. V posledních týdnech se zdá, že se Správou našla společnou řeč. Naposledy spolu jednaly v říjnu.

„Se starostou Hosína jsme se dohodli na dalších schůzkách. Budeme společně hledat možnost řešení tak, aby bylo ze strany obce akceptovatelné. Další schůzky se uskuteční ještě v tomto roce,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

O co jde? Trasa koridoru vycházela až do letošního února z projektové studie, kterou investor vybral jako optimální. Úsek u Dobřejovic má podle ní začínat výstupem kolejí z tunelu a osadu obejít východním směrem.

Sporný úsek IV. železničního koridoru

Týká se výhradně Dobřejovic, kde železniční trať vystoupí z tunelu mezi Borkem a Hrdějovicemi dlouhým 3,12 kilometru. Samotný tunel obci poblíž Českých Budějovic nevadí. Projektová studie měla 11 návrhů řešení trasy. Vyhledávací studii uzavřela SŽDC v roce 2015, celý projekt schválilo ministerstvo dopravy v únoru 2018. Na stavbu pokračuje územní řízení. Celý úsek z Nemanic do Ševětína se dvěma tunely má stát podle nejnovějších propočtů osm miliard korun, původně se počítalo s 12 miliardami. Stavět se začne v roce 2023 s termínem dokončení 2026.

Před hlukem mají obyvatele chránit vysoké valy a protihlukové stěny. Tyto stavby se však lidem nelíbí. Zároveň namítají, že znemožní obsluhovat pozemky soukromníků.

„Trvale by znehodnotily místní krajinu těsně za našimi domy,“ vysvětluje Mirka Heřmanová z Dobřejovic, které koridor také protne pozemek.

Před dvěma lety obyvatelé sepsali petici proti stavbě, kterou zaslali na kraj, SŽDC a ministerstva. Podle starosty Řičánka si za svým návrhem trasy stále stojí. Připomněl, že jejich řešení je citlivější k obyvatelům a zemědělské půdě. Násep by vedl vzdálenějším lesem, který je podle něj stejně zdevastovaný kůrovcem.

Ačkoliv vedení Hosína si chválí, že investor s nimi začal jednat, zároveň hrozí, že v případě neúspěchu přitvrdí. Podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a nevylučuje, že se obrátí na Ústavní soud. Najalo si advokátní kancelář a chystá referendum. Také se odvolalo proti stanoviskům Jihočeského kraje, českobudějovického magistrátu a ministerstva dopravy a životního prostředí. Požaduje jejich přezkum. Argumentuje, že státní orgány nezákonně zasahují do samosprávy obce.

Poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar podotkl, že podobné lokální námitky se občas vyskytují na celé trase IV. železničního koridoru.

Vypořádat se s nimi museli například před deseti lety u sousedních Hrdějovic, které rovněž prosadily posunutí koridoru. V tomto případě mimo obec.

„Trasa je už zakotvená v zásadách rozvoje kraje a je i mezi evropskými projekty,“ řekl Študlar.

Zároveň připustil, že je stále prostor a vůle s Hosínem jednat o změně v rámci širšího pásma koridoru. „Musíme posuzovat, čí veřejný zájem převažuje. Samosprávy, nebo státu,“ poznamenal Študlar.

Zhruba dvacetikilometrový úsek IV. železničního koridoru je součástí modernizace tratě na trase z Děčína přes Prahu až na rakouské hranice. Umožní vlakům rychlost 160 kilometrů v hodině. Na Českobudějovicku budou expresní vlaky projíždět dvěma tunely. Nejdelší u Chotýčan bude měřit skoro pět kilometrů.

Proti navržené trase koridoru bojují obyvatelé Dobřejovic.

Proti navržené trase koridoru bojují obyvatelé Dobřejovic.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Nejčtenější

Pořídili si dům s minimem zdí a maximem skla. K němu přidali jezírko

„Jezírko je krásný prvek,“ vysvětluje investor, proč nemají na zahradě tradiční...

Co nejméně zdí a co nejvíce skla, takové slyšel zadání architekt domu pro čtyřčlennou rodinu v jižních Čechách....

Teenager fotil selfie na sloupu u tratě ve Voticích, nyní bojuje o život

15letého chlapce na nádraží ve Voticích zasáhl proud (13. září 2019)

O život bojuje patnáctiletý chlapec, který včera večer na votickém nádraží vylezl na sloup trakčního vedení. Zasáhl ho...

Po nárazu do stromu zemřel na Písecku mladý řidič

U obce Dobev na Písecku narazilo auto do stromu, řidič zemřel (15. září 2019)

Tragická nehoda se stala v neděli dopoledne u obce Dobev na Písecku. Mladý řidič tam vyjel do protisměru a narazil do...

Hořký návrat Sivoka. Hanba, směšné, řekl k vyloučení kouč Horejš

Českobudějovický kapitán Tomáš Sivok odehrává balon před Dame...

Návrat do nejvyšší české soutěže někdejšímu fotbalovému reprezentantovi Tomáši Sivokovi nevyšel. Porážka s Baníkem 1:2...

Dosud neprozkoumaný hrad Karla IV. vydá tajemství. Jsme na samém začátku

3D model Karlova hrádku

Archeologové, historici, památkáři, architekti a geofyzici odhalují první tajemství Karlova hrádku. Nechal si ho pro...

Další z rubriky

Kvůli hale hrozí Budějovicím další problémy, řeší ji antimonopolní úřad

Vizualizace Multifunkčního centra Dlouhá louka v Českých Budějovicích.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zajímá postup českobudějovické radnice při přípravě Multifunkčního centra Dlouhá...

V Budějovicích zbrzdí řidiče další semafory, jsou na opravené Mánesově

Semafor u přechodu pro chodce přibyl na vyžádání některých rodičů dětí, které...

Od rána je opět průjezdná rušná Mánesova ulice v Budějovicích. Rozsáhlou rekonstrukci za desítky milionů korun se...

Dosud neprozkoumaný hrad Karla IV. vydá tajemství. Jsme na samém začátku

3D model Karlova hrádku

Archeologové, historici, památkáři, architekti a geofyzici odhalují první tajemství Karlova hrádku. Nechal si ho pro...

Táborskem kličkovala dodávka, řidička z povolání měla dopoledne tři promile

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

Nedrží směr a kličkuje. Asi tak zněla varování řidičů, kteří v pondělí dopoledne volali na linku 158 kvůli podezřelé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz