Slavoj Dolejš je pověřený řízením budějovického dopravního podniku.

Slavoj Dolejš je pověřený řízením budějovického dopravního podniku. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovice hledají šéfa DP. Je předem rozhodnuto, zlobí se opozice

  • 7
České Budějovice čeká výběr ředitele dopravního podniku, který už rok a půl chybí. Podle opozice už je vše rozhodnuté a šéfem bude Slavoj Dolejš, který je pověřený řízením firmy.

Čtyři stovky zaměstnanců, roční rozpočet přes 400 milionů korun, rok a půl žádný ředitel. To jsou fakta budějovického dopravního podniku.

Dlouhodobě mu chybí řádně zvolený šéf. Poslední výběrové řízení skončilo fiaskem. Teď se chystá nové. Už s předstihem ho opět provázejí komplikace. Opozice na radnici i někteří členové dozorčí rady podniku tvrdí, že bude soutěž připravená tak, aby zvítězil Slavoj Dolejš z koaliční TOP 09. Ten je pověřen řízením firmy stoprocentně vlastněné městem, zároveň je místopředsedou představenstva.

Počet přepravených cestujících MHD

2010 - 40,2 milionu
2011 - 38,6 milionu
2012 - 38,1 milionu
2013 - 39 milionů
2014 - 39 milionů

„Je to součást koaliční dohody. Je toho možné docílit i výběrovým řízením. Ředitele společnosti podle stanov jmenuje představenstvo. Pokud se tři lidi rozhodnou pro Slavoje Dolejše, tak to bude on,“ říká zastupitel Miroslav Joch z opoziční ČSSD.

Pokud by se Dolejš v soutěži dostal mezi finalisty, z pohledu stranické příslušnosti ho představenstvo skutečně může zvolit. Jsou v něm dva členové hnutí ANO a jeden za Občany pro Budějovice (OPB). Tedy uskupení, jež jsou v koalici právě s TOP 09 a ještě KDU-ČSL.

Dolejš kontroval tím, že v minulém volebním období byla TOP 09 také v koalici (tehdy s ČSSD a OPB), přesto ho to ve výběrovém řízení do křesla ředitele nevyneslo. „Žádná taková koaliční dohoda neexistuje, ale spekulacím mohu těžko zabránit. O post ředitele se však hodlám ucházet a věřím, že mohu uspět. Mám výhodu, že už jsem v dopravním podniku pátým rokem a dobře ho znám,“ reagoval Dolejš.

Proti jeho vyjádření jdou informace jednoho z členů dozorčí rady. MF DNES potvrdil, že vše je hotová věc a Dolejše ředitelské křeslo pravděpodobně nemine. „Určitě se o to budeme hodně zajímat,“ oznámil s tím, že nechce být jmenován.

Výběrové řízení na míru rezolutně odmítl náměstek primátora Pavel Matoušek (ANO), který má na radnici na starosti i dopravní podnik. „Máme připravené podklady pro vypsání otevřeného výběrového řízení,“ potvrdil. V březnu podle jeho slov soutěž vyhlásí, do konce dubna by měli uchazeči odevzdávat přihlášky včetně vize rozvoje.

„Je to významná pozice, vítězem se stane ten, kdo bude mít nejlepší předpoklady. Nehledal bych tam ani náznak nějakého šití na míru,“ sdělil náměstek. Soutěž a současné spory s některými zaměstnanci společnosti budou určitě tématem březnového jednání zastupitelstva. Asi osm desítek lidí z podniku v čele s odboráři požaduje odvolání Dolejše, údajně pro jeho arogantní chování. Dalších 200 zaměstnanců naopak s jejich postupem nesouhlasí.

Budějovický dopravní podnik si i bez dlouhodobého působení ředitele vede ve srovnání s podobnými krajskými městy poměrně dobře, alespoň co do kvality vozového parku či počtu cestujících. V Ústí nad Labem loni přepravili 45 milionů lidí, v Hradci Králové 34,1 milionu, v Budějovicích pak 39 milionů.

Zatímco u prvních dvou cestujících výrazně ubylo, v Budějovicích se rychlý pokles zastavil, a oproti letům 2011 a 2012 jich dokonce jezdilo více. V roce 2012 čísla zhoršily výluky. „Méně lidí v MHD je celorepublikový trend způsobený třeba tím, že stále ještě roste automobilizace. V poslední době tomu nahrávají i levné pohonné hmoty,“ vysvětlil Antonín Macháček, výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků ČR.