Radek Šíma sedí na molu v hlubockém přístavišti před hausbótem, který staví a půjčuje. | foto: Petr Lundák, MF DNES

S otcem staví hausbóty. Prodává je i do zahraničí a půjčuje na Vltavě

  • 6
Od dětství měl Radek Šíma rád lodě a plachtění. Brázdil Lipenskou přehradu, později se vydal i na moře. V roce 2004 s otcem postavil hausbót. Podařilo se jim to tak dobře, že ho prodali jednomu zájemci. Pak udělali další a opět našli kupce. Dnes otce a syna Šímovy výroba hausbótů živí. Od loňského roku provozují v Hluboké nad Vltavou i půjčovnu.

Postavit loď je přece velmi složité. Co všechno vyrábíte sami?
Všechno. U první lodě jsme sehnali nějaké plány a postavili ji podle nich. U dalších už jsme měli vlastní nápady a řešení. Lodě, které máme teď, jsem navrhoval kompletně sám – od konstrukce po materiály. Táta je technicky velmi zdatný, já jsem to naštěstí zdědil po něm. Takže si všechno děláme sami. Člověk musí být truhlář, zámečník, instalatér a elektrikář dohromady. Do toho dělat návrh konstrukce, výpočty hydrostatiky. Občas se ale zaseknu na nějakém zajímavém detailu. Jeden klient si třeba přál, aby z kuchyňské linky vyjížděla televize. Vymyslet to byla pěkná fuška.

Jak vznikl nápad s půjčovnou hausbótů?
Uvažoval jsem o tom od okamžiku, kdy se začalo mluvit o splavňování Vltavy. Nebyl to žádný objev Ameriky, kde jsou ve střední Evropě vodní cesty, tam něco podobného funguje. Ostatně i u nás na Baťově kanálu. Řekl jsem si, že to musí jít i tady. Udělal jsem si projekt, sedm měsíců jsem na tom pracoval, mapoval jsem tržní potenciál. A pak jsme si na to postavili lodě. Jsem stoprocentně přesvědčen, že jsme šli správnou cestou.

Daří se?
Stačí to říci čísly – v tuto chvíli máme 85 procent celé sezony prodaných. Tedy od začátku května do konce září. V létě není v podstatě už žádný termín volný. A to podotýkám, je teprve naše druhá sezona.

V příštím roce se dokončí plavební komora v Hněvkovicích. Co to pro vás bude znamenat?
Hausbótem se bude moci plout z Budějovic až na Orlík. Což je úžasné. Když to srovnám s Baťovým kanálem, tak tady ten potenciál je mnohem větší. Tam je mnohem lépe vybudovaná infrastruktura pro lodě – od tankování po nákup zásob a restaurace. To tady zatím chybí. Ale je to podle mě otázka času. Na Baťově kanálu je kolem 15 charterových agentur a každá má dvě až šest lodí. Prodáno mají asi 70 procent termínů. Přitom je to „jen“ kanál. Vltava bude splavněná v delším úseku, je tu mnohem víc zajímavostí v okolí a hezčí příroda.

Kolik byste chtěl mít lodí na půjčování?
Zatím máme dvě, ale chtěl bych čtyři až pět. A příští rok spustím charterovou agenturu pravděpodobně na Lipně. Podle nové vyhlášky tam mohou spalovací motory do 10 kW. Chceme postavit dva menší hausbóty a dát je tam. Dvě nové lodě jsem měl již pro letošní sezonu, ale byl velký zájem a prodali jsme je. Jedna míří do Dánska.

Takže cílíte i za hranice?
Co se týče prodeje, tak rozhodně. Česká republika je pro trh s hausbóty příliš malá. Pochopil jsem, že se musíme zaměřit hlavně na Německo. To se povedlo, dal jsem se dohromady s jednou společností, která obchoduje s loděmi. V tuto chvíli máme z Německa za měsíc víc poptávek než v Česku za celý rok. U nás nejsou lidi tolik ochotní si koupit hausbót. Když už uvažují o lodi, berou většinou tovární jachtičky.

Na kolik takový hausbót vyjde?
Ve standardní výbavě kolem 50 tisíc eur. To není málo, je to jako malý byt. Ale on to v podstatě malý byt je – má to sprchu, kuchyňku, toaletu, topení. Čtyři plnohodnotné postele, rozkládací gauč. Prostor na horní palubě, kde je plynový gril.

Dá se na hausbótu plnohodnotně bydlet?
Jasně. Záleží, kde kotvíte. Pokud budete stát někde v zátoce, tak je to samozřejmě značné omezení. Ale pokud budete v přístavišti, budete na přípojce vody, elektřiny, tak je to normální bydlení. V zahraničí takhle spousta lidí i bydlí. Hausbót, který prodáváme do Dánska, bude sloužit jako byt. V zahraničí vidím velký potenciál i díky tomu, že tam je větší kupní síla a srovnatelné lodě tam vyjdou třikrát dráž.

Jak se hausbót ovládá? Co na jeho řízení člověk potřebuje?
Nemusíte mít žádné zkoušky, nic. Jen stačí, aby vám bylo 18 let. Což může vypadat děsivě, ale ovládání je velmi jednoduché a po dvouhodinovém školení to zvládne každý. Z vlastní zkušenosti musím říct, že když loď půjčujeme absolutně nezkušené posádce, chová se mnohem lépe než ti ostřílení námořníci, kteří mají pocit, že znají všechno. A pak se nám loď vrací obouchaná.

Jací lidé tvoří vaši klientelu?
Nejvíc si hausbóty půjčují aktivní mladé rodiny. Průměrný věk je kolem 35 a 40 lety. A pak takové party přátel. Mám radost, že se nám posádky vrací, čtyři skupiny už u nás byly podruhé.

Co se dá v současné chvíli s lodí zažít?
Pokud si ji půjčíte na víkend, máte co dělat, abyste v klidu zvládli cestu z Budějovic do Hněvkovic. Zastavíte se na Hluboké, Karlově hrádku, poplavíte se do Purkarce a pak do Hněvkovic. Loď má ploché dno, takže se s ní dá zastavit na příhodném břehu prakticky kdekoliv. Ale kotvení někde v osamělé zátoce, k tomu grilování a západ slunce, to je úžasný zážitek.