V Praze či jiných evropských metropolích nejsou hotely na vodě žádnou vzácností, v dalších českých městech však chybějí. Českobudějovické studenty před rokem a půl napadlo, že by takzvaný botel mohl plout po Vltavě i na jihu Čech.
A jak se ukázalo, nápad to byl skvělý. S podnikatelským plánem Botel proti proudu vyhráli hlavní kategorii na 25. ročníku Mezinárodního veletrhu fiktivních firem v Praze.
„I když jsme čekali, že s naší firmou nepropadneme, na vítězství jsme nepomýšleli. Bylo to pro nás velké překvapení,“ říká ředitelka fiktivní firmy Botel proti proudu a studentka třetího ročníku oboru ekonomika a podnikání Radka Hauková. Čtrnáctce žáků se pod její taktovkou podařilo uspět v konkurenci 117 dalších firem z deseti evropských zemí.
Jednou z největších předností této fiktivní firmy byla na veletrhu originalita nápadu. „Byli jsme tam prakticky jediní, kteří se podobným záměrem zabývali. Botel by měl sloužit především turistům jako zajímavá alternativa ubytování,“ dodává Hauková s tím, že celá skupina projekt dlouhodobě buduje v předmětu Fiktivní firma.
„Na začátku druháku se naše třída rozdělila na poloviny s tím, že jedna řeší obchodní činnosti a druhá cestovní ruch. Máme na to dvě vyučovací hodiny týdně, což nám úplně nestačí. Naštěstí jsme před veletrhem měli různé úlevy z výuky, abychom mohli na botelu pracovat,“ vysvětluje Hauková. Žáci se na veletrh museli připravit úplně sami, to se týkalo například i výroby informačního stánku.
Nejvíce práce však měli se samotným zakládáním fiktivní firmy, které se v jejich případě od vytvoření té skutečné nijak neliší.
„Nejprve jsme požádali o založení firmy přes Centrum fiktivních firem, což je portál starající se o podobné projekty. Přes něj jsme si udělali živnostenský list a pronajali jsme si fiktivní botel, který nám podle dokumentů kotví v Lannově loděnici,“ popisuje postup Hauková.
Příští rok pojedou na prestižní veletrh do Vídně
Při zařizování potřebných věcí narazili také na klasické byrokratické problémy a běžně se stávalo, že některé dokumenty vyřizovali i čtyřikrát.
„Papírování v tomto případě funguje úplně stejně jako v reálném světě. Když za mnou žáci přišli, že už si s tím nevědí rady, pomohla jsem jim, ale jinak jsem všechno nechávala jen na nich,“ podotýká jejich vyučující v předmětu Fiktivní firma Olga Tupá.
Podle ní je největší předností mladých podnikatelů zarputilost a kreativita. „Bez zapálení se dá jen těžko něco dělat. Samozřejmě jsme si prošli i ponorkovou nemocí a někdy jsme měli velmi ostré výměny názorů, ale to k tomu prostě patří,“ říká s úsměvem Tupá, jejíž žáci navíc zabodovali i v dalších kategoriích, a potvrdili tak kvalitní výsledky z minulých let.
Třeťáci z budějovické školy získali díky vítězství příspěvek na účast na prestižním veletrhu ve Vídni, kde se příští rok na jaře utkají s dalšími evropskými firmami.
„Bude to ale o dost těžší než teď. Očekáváme, že konkurence bude větší, protože by tam mělo přijet mnohem více firem ze zahraničí,“ myslí si Hauková.