O povolení provozu jednoho z největších soukromých energobloků v Česku, který stále funguje ve zkušebním provozu, se snaží pražská firma Carthamus už sedm let.
Takzvané závazné souhlasné stanovisko, které vydal krajský odbor v rámci řízení o vlivu stavby na životní prostředí EIA, je podkladem pro další administrativní kroky směřující k stavebnímu povolení.
„Souhlasné stanovisko je výsledkem našeho dlouhodobého snažení a nemalých investic, aby energoblok zatěžoval životní prostředí co nejméně, což se povedlo,“ komentoval výsledek předseda představenstva Carthamusu Jindřich Beznoska.
Firmu teď čekají navazující řízení, například kolem vlivu provozu na ovzduší. Podle vedoucího odboru životního prostředí krajského úřadu Zdeňka Klimeše budou posuzovatelé ve všech případech vycházet z jejich závazného stanoviska k EIA.
Oponenti se mohou ve finále obrátit se žádostí o přezkum celého procesu na ministerstvo životního prostředí.
„Poradíme se s naším právním zástupcem a pravděpodobně přezkum využijeme,“ uvedl místostarosta Přísečné Jaroslav Beran.
Ačkoliv se podle stanoviska kraje majitel energobloku se všemi připomínkami vypořádal tím, že zavedl nové technologie, obec Přísečná to tak nevnímá. Její vedení připomíná, že původně měla být teplárna zásobovaná biomasou po železniční vlečce.
Později firma ohlásila záměr využít silniční dopravu a postavit pro ni novou místní komunikaci dlouhou 600 metrů. Dnes se ale předpokládá, že kamiony odbočí ze silnice I. třídy do Tovární ulice, tedy pojedou přes obec.
Ačkoliv je v dokumentu poznámka o možném využití budoucího obchvatu Přísečné, kraj s jeho stavbou v dohledné době nepočítá a není ani v územním plánu obce.
Podle stanoviska kraje ale nejsou vlivy stavby i dopravy na životní prostředí významné. Zásobování počítá s padesáti jízdami nákladních aut denně.
Navážení a skladování paliva pro teplárnu má na starost firma Komaxo Bioenergo z Kolína. Podle informací České inspekce životního prostředí dostala v roce 2016 čtvrtmilionovou pokutu právě za znečištění prostředí v Přísečné.