Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Křižíkovu vlaku hrozí konec, Jihočeský kraj kývl na střídavé napětí Bechyňky

  9:13
Správa železnic dostala od Jihočeského kraje svolení přepojit Křižíkovu trať z Tábora do Bechyně na střídavou napájecí soustavu. To by znamenalo konec provozu vozů Elinka a Bobinka. „Je to stejné, jako bychom se rozhodli zbourat Karlštejn, protože je postaven z nevhodných materiálů,“ říká železničář Jan Šatava.

Svézt se původním Křižíkovým elektrickým vlakem Elinka nebo lokomotivou Bobinka z roku 1956 je jeden z největších zážitků Táborska i symbol Toulavy. Na výlet po nejstarší elektrifikované trati Bechyňka, která je v provozu už od roku 1903, vyrážejí v létě tisíce lidí. Její plánovaná modernizace může nostalgické jízdy na ojedinělé trati, která je technickou památkou, pohřbít.

Fotogalerie

Správa železnic se obrátila na Jihočeský kraj, který si na 24kilometrové Bechyňce objednává veřejnou dopravu, že je trakční vedení zastaralé a potřebuje rekonstrukci. A že jako optimální varianta vychází převod ze současné stejnosměrné napájecí soustavy 1,5 kV na střídavou 25 kV.

Správa železnic argumentuje zvýšením kvality a atraktivity cestování. Krajští politici tvrdí, že na historické napětí není možné sehnat moderní vlaky, které po národním dopravci podle nové smlouvy na provozování trati chtějí.

„Tento záměr přinese zvýšení kvality a atraktivity železniční dopravy na trati Tábor–Bechyně. Plánovaná rekonstrukce trakčního vedení je nezbytná a ekonomicky vychází jako optimální varianta převod na střídavou trakční soustavu 25 kV,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Když vedení kraje v listopadu podepisovalo s Českými drahami smlouvy na další desetiletý provoz elektrických a motorových tratí a samostatné smlouvy na Bechyňce, stálo o udržení jejího původního stavu. Na konci ledna ale postoj změnilo.

„Snažili jsme se zachovat na této trati historickou trakci 1 500 voltů stejnosměrných, protože je to cenná technická památka. Jenže trakce je dnes na hranici životnosti a musela by projít rekonstrukcí. Dráty a sloupy se prostě musí vyměnit a historické by tam zůstalo jen těch 1 500 voltů. Pro cestující, kteří tam jezdí pravidelně, chceme moderní vlaky. Praxe ukázala, že je není možné sehnat ani upravit, přiklonili jsme se proto k předělání této trati na 25 tisíc střídavých voltů,“ popsal krajský radní pro dopravu Jiří Švec.

Čeká se na posouzení Centrální komisí ministerstva dopravy

České dráhy mají podle smlouvy s krajem do tří let přivézt na Bechyňku nízkopodlažní vozidla na elektrický provoz.

„Budeme se je snažit sehnat. Ale potřebujeme vědět, jestli se napájecí soustava změní. To musí rozhodnout Správa železnic. A pokud to nastane, musíme se s krajem domluvit, že nová vozidla budeme pořizovat až na modernizovanou trať,“ řekl Jiří Kafka, ředitel českobudějovického Regionálního obchodního centra Českých drah.

Jenže projekt rekonstrukce trakčního vedení trati Tábor–Bechyně musí nejdřív posoudit Centrální komise ministerstva dopravy, která je nadřízenou organizací Správy železnic. „Proto dnes neznáme ani plánovaný termín, ani náklady stavby,“ sdělil Illiaš.

Bechyňský starosta Pavel Houdek je rozčarovaný, že se o podpoře rady kraje pro rekonstrukci na legendární trati dozvěděl oklikou.

„Změna se nám od začátku nelíbí. Pokud se napájecí soustava změní, nebude tam moci jezdit historický vlak. Nechceme o Elinku přijít, přitahuje lidi z celé republiky. Je to přidaná hodnota na Bechyňce i připomínka významu vynálezce Křižíka,“ upozornil.

Táborský železničář Jan Šatava je ostrým kritikem chystané investice. „Je to šílený nápad, jak vytáhnout z veřejných zdrojů minimálně 300 milionů na megalomanský projekt, který cestujícím nic nepřinese. Problém nejsou ty dráty, ale poměry na trati, ostré oblouky. Není pravda, že výrobci nejsou schopni udělat soupravy na napájení 1 500 voltů. Třeba Pantery od Škody jsou tam schopné po malé úpravě jezdit,“ sdělil.

Po přepojení mohou vozy shodit ze stráně, říká železničář

Připravovaný projekt podle něho navíc úplně degraduje Bechyňku jako jednu z nejvýznamnějších technických památek regionu. V posledních letech České dráhy investovaly miliony do oprav elektrických i historických lokomotiv a vozů.

„Léto na Bechyňce si získalo značnou popularitu a není výjimkou, že z Tábora odjíždí pravidelným víkendovým historickým vlakem stovka cestujících. Ale po přepojení mohou dráhy opravená vozidla shodit ze stráně,“ řekl Šatava.

Dodal, že si nedovede představit, jak se investor vypořádá při proměně napájení s provozem na památkově chráněném mostu Bechyňská duha. Ten slouží zároveň pro auta i vlaky a trolejový drát je natažen nad silnicí do Bechyně. Auta a autobusy tam jedou 300 metrů po zadlážděných kolejích pod drátem, v němž je dnes napětí 1 500 voltů, po přepojení však stoupne na 25 tisíc.

„Když před pár lety spadlo nedaleko Tábora trakční vedení o tomto napětí na linkový autobus, uhořeli v něm dva lidé,“ připomněl Šatava.

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsem vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle měst a obcíČeské BudějoviceJindřichův HradecČeský KrumlovStrakoniceTábor, další

  • Nejčtenější

Respirátory už lidé nenosí v obchodních centrech ani ve vozech MHD

Průzkum redakce MF DNES ukázal, že v pasážích českobudějovických obchodních center je až pětina lidí bez ochrany úst a...

Č. Budějovice - Slavia 2:2, další nezdar obhájce, po pauze dokázal jen srovnat

Znovu je hodně trápila koncovka a opět inkasovali jako první. Slávističtí fotbalisté měli zase namále, ve 12. kole...

Chlapec ze Strakonic, jehož maminka zůstává v kómatu, má novou rodinu

K lepšímu se snad obrací životní příběh desetiletého školáka, který po autonehodě matky skončil v dětském domově. Nyní...

Nechci určovat, kdo k nám může na pivo, říká provozní hospody

Restauratéři budou muset od 1. listopadu kontrolovat bezinfekčnost hostů. Obávají se však, že tím naruší jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na covid umírali i nenarození, třeba plod v děloze matky, říká patolog

Premium „Můj život je mikroskop, internetové atlasy a knihy, kde čerpám důležité informace. To je jádro práce patologa,“...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Kraj chce na Bechyňce udržet historické vlaky, oprava vyjde na 400 milionů

Jihočeští zastupitelé podpořili modernizaci trati Tábor–Bechyně, která má začít v roce 2024. Vedle moderních vozů na ni...

Žárlivec utopil po hádce partnerku ve vaně, čin vydával za sebevraždu

Se smyšleným příběhem o sebevraždě své jednadvacetileté přítelkyně se na jihočeské policisty obrátil muž na...

Nechci určovat, kdo k nám může na pivo, říká provozní hospody

Restauratéři budou muset od 1. listopadu kontrolovat bezinfekčnost hostů. Obávají se však, že tím naruší jejich...

Severní spojka má další povolení, z Budějovic odvede na 20 tisíc aut

Problematická příprava komunikace severní spojky, která je pro dopravu v Českých Budějovicích naprosto zásadní, se může...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...