Budějovice uvažují o elektrobusech, cestující by dovezly až na náměstí

  8:30aktualizováno  8:30
České Budějovice a dopravní podnik plánují zásadní změnu MHD. Pokud získají dotaci, nakoupí jedenáct menších autobusů na elektrický pohon za 130 milionů korun. Cestující dovezou až na hlavní náměstí.

Dopravní podnik zkoušel už před rokem midibus Heuliez v historickém centru Českých Budějovic. Podobně budou vypadat i elektrobusy. | foto: Archiv: DPMČB, Marek Podhora,  MAFRA

Elektrobusy zajedou tam, kam se klasický autobus nevejde. Nekouří a dobíjet se budou z trolejového vedení. Pro městskou hromadnou dopravu v Českých Budějovicích to bude znamenat revoluční změnu, protože se dopravní podnik zaměří na úplně nový typ vozidel.

Fotogalerie

„Shodli jsme se, že do historického centra jsou vhodné elektrobusy, a naplňuje to naši vizi ekologické dopravy. Provoz MHD až na náměstí jsme testovali i loni a ukázalo se, že o něj lidé mají zájem,“ zdůraznil Slavoj Dolejš, ředitel budějovického dopravního podniku.

Jedenáct takzvaných midielektrobusů má jezdit na dvou linkách. Trasy obou povedou z Jírovcovy ulice u Nádražní, kde má být záchytné parkoviště. Pokračovat budou směrem Na Sady, odtud na hlavní náměstí a dál k nádraží. Odtud se jedna linka vydá do Havlíčkovy kolonie k Malému jezu a až ke kolejím v Mladém. Druhá zamíří k nemocnici.

Vznikne tak hned dvanáct nových zastávek. Kromě dvou na náměstí Přemysla Otakara II. budou další v Jírovcově ulici či na Mlýnské stoce.

Jezdit by mohly v polovině příštího roku

„Aby to mělo smysl z hlediska fungování záchytného parkoviště, budou autobusy jezdit z Jírovcovy směrem do Krajinské ulice každých deset minut,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu František Konečný. Ve chvíli, kdy se trasa linek rozdělí, prodlouží se interval na 20 minut.

Doprava na náměstí

Na českobudějovické náměstí Přemysla Otakara II. jezdila MHD i v minulosti, a to dokonce i tramvaje. První se tam objevily 2. prosince 1908 při předváděcí jízdě, ale trvalo ještě půl roku, než byl ve městě zahájen pravidelný provoz. Ten skončil v roce 1950. Pak se do centra ještě nakrátko vrátily autobusy – linka č. 6 měla v letech 1958-1960 zastávky na východní a západní straně náměstí. Od té doby už tam MHD pravidelně nejezdila.

„Obyvatelé Havlíčkovy kolonie často upozorňují na nedostatečnou obslužnost, což by se tímto mělo změnit k lepšímu,“ poznamenal Konečný.

Kromě nemocnice bude druhá linka zastavovat v blízkosti Modrého mostu, a tedy i Polikliniky Jih. Elektrobusy by v Havlíčkově kolonii nahradily stávající dieslové autobusy linky 12, a navíc by jezdily častěji.

V ulicích by se mohly objevit přibližně v polovině roku 2017. Zlomové pro celý projekt bude získání dotace. „Ta může být až do výše 85 procent,“ zmínil ředitel Dolejš. Výzva je vypsaná a do konce července se mohou podávat nabídky. V případě neúspěšné žádosti by z akce téměř jistě sešlo.

Cena jednoho menšího elektrobusu se pohybuje od 11 do 13 milionů korun, dohromady by tedy stály až 143 milionů. Jsou třikrát dražší než dieslové. V případě poskytnutí dotace by však Budějovice stál nákup celkem jen asi 20 milionů. Elektrobusy by v tu chvíli vyšly levněji než klasické vozy na dieslový pohon.

Navíc je podle propočtů levnější i následný provoz. Elektrobus ujede kilometr za 2,89 koruny, vůz na stlačený zemní plyn za 3,96 a dieslový za 7,5 koruny. „Výhodné je, že je bude možné napájet z trolejového vedení,“ doplnil Konečný.

V zavádění elektrobusů by Budějovice byly průkopníky

Elektrobusy jezdí ve větším měřítku především ve Vídni. „Nově je budou zavádět také třeba v polském Krakově,“ zmínil mluvčí dopravního podniku Radek Filip. Budějovice by byly z hlediska rozsahu provozu a také napájení z trolejí v České republice průkopníky.

Aby mohly do budějovických ulic vyrazit elektrobusy, musí město připravit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici, na kterém se nyní projekčně pracuje.

Vedení radnice má představu, že by tam řidiči zaparkovali své vozy a dál pokračovali do města právě elektrobusy, a nezatěžovali tak přeplněné ulice Pražského předměstí.

Parkoviště by mohlo mít podle původních odhadů kapacitu až 500 míst, později pak z radnice zaznělo číslo kolem 300.

Kolik by tam parkování mělo stát, případně kolik by pak následně řidiči a jejich spolucestující platili v elektrobusu, se ještě bude ladit.

Se spuštěním provozu parkoviště i dvou nových linek mají souviset ještě změny v parkování přímo na Pražském předměstí. Na nich na radnici stále pracují. Z původního plánu na zavádění zón placeného stání, které navrhovalo minulé vedení Budějovic, už mnoho nezbylo.

Autor:

Nejčtenější

Huawei si staví „Čínský Krumlov“, kopii jihočeského města v sídle firmy

Pohled na kopii českokrumlovského zámku v Číně.

Číňané si natolik zamilovali Český Krumlov, že staví jeho přesnou kopii. Ve městě Tung-kuan dokončuje firma Huawei...

Každý den v roce šel na Kleť. V nemoci i vánici

Václav Bauer se loni stal rekordmanem ve výstupech na Kleť za rok.

Denně stoupal na Kleť, jednou i čtrnáctkrát. Václav Bauer se zapsal do historie nadšenců, kteří zdolávají nejvyšší...

Schody mě popravily, přiznal Štybar. V zatáčkách občas nadával

Zdeněk Štybar dojel na mistrovství republiky na čtvrtém místě.

Útok na osmý titul mu nevyšel. Zdeněk Štybar skončil na domácím šampionátu v cyklokrosu mezi poraženými a s obličejem...

Lékařka vypila v noci půl litru vodky a druhý den řídila. Narazila do stromu

Tragická dopravní nehoda mezi obcemi Velíková a Hrobice na Zlínsku.

V noci vypila půl litru vodky a druhý den po poledni usedla za volant, ale do cíle nedojela. Jindřichohradečtí...

Řidič po nehodě upadl do bezvědomí. Záchranáře přivolal systém v autě

Škoda na havarovaném vozidle byla vyčíslena na 700 tisíc korun.

V úterý ráno vyjížděly všechny složky integrovaného záchranného systému k nehodě u Hořic na Šumavě na Českokrumlovsku....

Další z rubriky

Počet porodů císařským řezem loni klesl, říká českobudějovický primář

Primář gynekologicko-porodnického oddělení Miloš Velemínský je úspěšným...

Více než třetinu všech novorozenců na jihu Čech přivádějí tradičně na svět porodníci v českobudějovické nemocnici....

Soud musí po více než půlstoletí projednat žalobu na určení otcovství

Občanský zákoník 2014 úzký (ilustrační foto).

Ústavní soud dal šestapadesátileté ženě novou šanci ověřit, kdo je jejím otcem. Okresní soud v Písku musí projednat...

Nový asfalt v Budějovické v Táboře vydržel jen měsíc. Prasklo staré potrubí

Je to přesně měsíc, co byla zprovozněna část opravené Budějovické ulice. Nyní...

Rušnou Budějovickou ulici v Táboře čeká letos další uzavírka. Práce na druhé etapě zaberou minimálně půl roku a budou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz