Sobota 28. března 2020, svátek má Soňa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. března 2020 Soňa

Když přestanou lidé jezdit načerno, mohou mít děti do 15 let MHD zdarma

  8:39aktualizováno  8:39
Od úterý je Slavoj Dolejš ředitelem budějovického dopravního podniku. Chce zjednodušit systém jízdného a sní o zavedení městské karty. „Kdo by jel třeba na plovárnu hromadnou dopravou, mohl by pak dostat slevu a naopak,“ říká.

Slavoj Dolejš, ředitel Dopravního podniku města České Budějovice | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Ani se nemusel stěhovat do jiné kanceláře. Slavoj Dolejš je sice od úterý 9. června novým ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice, už předtím byl rok a tři čtvrtě pověřený jeho řízením. Přesto se toho pro něj dost změní. Očekává větší tlak. Chce omladit vozový park a připravit ucelenou marketingovou strategii.

Dopravní podnik dlouho fungoval i bez ředitele. Co teď bude jinak?
Museli jsme fungovat stále stejně, pouze jsem se vyhýbal strategickým rozhodnutím. Třeba změnám v organizační struktuře podniku nebo vytváření obchodní a marketingové strategie, zjednodušení MHD. Na to se budu chtít zaměřit. Koncepční materiály, podle kterých postupovat, nám chybí.

Co uděláte nejdříve?
Společně s představenstvem musíme naplánovat dlouhodobou obnovu vozového parku. Musíme to navázat na možnosti získání peněz z dotací. Pak jsem si dal úkol zaměřit se na reklamu a připravit nějaký ucelený plán. K tomu bude následně potřeba i podpora města jako stoprocentního vlastníka.

Mluvíte o obnově. Jak staré jsou autobusy a trolejbusy?
V průměru deset let. Naštěstí jsme nakupovali postupně v průběhu let, a tak nehrozí nějaké rychlé zestárnutí. Z hlediska provozu a nákladů i požadavků objednatelů je lepší mít co nejmladší vozový park. Teď jsme třeba vyřadili dva hodně staré autobusy z let 1997 a 1998.

Přibudou nějaké nové?
Do konce roku to budou tři kloubové autobusy s klimatizací. Věřím, že ji cestující ocení. Ještě jsme chtěli dva nové trolejbusy, které mohou jet bez napájení určitou vzdálenost. Jsou ideální pro provoz ve výluce. Nepodařilo se je však vysoutěžit.

Posílíte do budoucna provoz trolejbusů?
V současné době vyjde provoz autobusu asi o 20 korun na kilometr levněji. Z tohoto pohledu spíše jen zachováme stávající trať. Cestou, kterou bychom se mohli vydat, jsou elektrobusy. Na baterie dojedou 20 až 30 kilometrů a napájí se z trolejové sítě. Jsou ovšem velmi nákladné, takže si je bez dotací nemůžeme dovolit.

Slavoj Dolejš

(37 let)

Slavoj Dolejš byl už od podzimu 2013 pověřen řízením podniku, tehdy na funkci ředitele rezignoval Jaroslav Ďuriš. V úterý ho do funkce po výběrovém řízení dosadilo představenstvo společnosti. Dolejš je zároveň místopředsedou představenstva a v budějovickém dopravním podniku působí pátým rokem. Druhé volební období je rovněž zastupitelem města České Budějovice. Nejdříve se vyučil elektromechanikem, po střední škole vystudoval obor teritoriální studia na VŠERS a poté hospodářská studia na Univerzitě J. A. Komenského. Je ženatý a má dva syny, mezi jeho koníčky patří rybaření.

Cestující si často stěžují na zápach ve vozech. Je možné s tím vůbec něco udělat?
Otestovali jsme všechno možné. Řešili jsme to i s výrobcem. Navíc, co jednomu voní, jinému páchne. Nejlépe je v autobuse, když je čerstvě umytý. Dodavatele služeb budeme tlačit k tomu, aby přidávali vonné složky, jako když si necháte při mytí provonět auto. Je ale jasné, že v autobuse to nemá šanci tak dlouho vydržet.

Město se mění. Bude kvůli tomu nutné měnit jízdní řády?
Razantní změny nejsou vhodné, ale musíme být flexibilní, to je naše povinnost. V souvislosti s vybudováním záchytných parkovišť bychom měli zavést spoje, které odtud budou jezdit do centra. Obsloužili bychom nově například Jírovcovu ulici.

A co posílení linek do okolních obcí, které stále rostou? Obcím případný nárůst spojů hodně zatěžuje rozpočty, vy je asi také nebudete dotovat. Je nějaké řešení?
Je to řešitelné. Je to otázka krajské samosprávy. Kraj přispívá obcím na dopravní obslužnost v jejich katastru, jenže autobusy je vezou až za jejich hranice. Na to už ale peníze nedává, to pak doplácí město České Budějovice. Možná by stálo za to, aby kraj při dotování dopravy systém pozměnil. Ale vím, že by pak bylo nutné peníze jinde ubrat.

Dalším problémem jsou zastávky a jejich často nevyhovující stav. Ví se o tom roky, ale moc se nemění.
Máte pravdu. Mně se ale nelíbí ani ty prosklené v centru. Často už jsem si u nás i v cizině všiml hezčích a mrzelo mě, že nejsou podobné v Budějovicích. Věřím, že se může stav zlepšit, pokud by se podařilo v soutěži získat firmu, která by je měla kompletně na starost. Prodávala by na nich reklamu, my bychom na oplátku požadovali kvalitu a něco navíc, například stojany na kola u zastávek. Zkusím to navrhnout, v tomto případě je míč na straně města.

V dopravním podniku jste pátým rokem. Mohl jste se tak dlouhodobě připravovat pro funkci ředitele. Nebudou vám teď vyčítat, že jste měl výhodu? Navíc jste politik z koaliční strany.
Myslím si, že to není úplně od věci. Dopravní podnik je hrozně moc na očích a některá rozhodnutí jdou z města a jsou politická. A určitě to každý může říkat a bude mít pravdu. Měl jsem přístup k informacím, ale od dopravního podniku či města je mohli získat i další uchazeči ve výběrovém řízení.

Řekl jste: Jednou nastane okamžik, kdy se bude muset zdražit. Už se ten okamžik blíží?
Nemám plán na zdražení, ale na zjednodušení systému. Myslím si, že je důležité maximálně podporovat naše stálé cestující, tedy abonenty. Pro ně si dovedu představit, že by mohli mít cestování do budoucna ještě výhodnější. Co se týká krátkodobého jízdného, rád bych docílil jedné jediné jízdenky.

Všude tam, kde jsem jezdil MHD, jsem nic podobného neviděl. Vždy je na výběr více možností.
Myslím, že je třeba zachovat hodinovou jízdenku, ze které se člověk dostane z Rožnova až na Hlubokou a stojí 16 korun. Problém je s 20minutovou za 13 korun. Hodně lidí ji často označí později, aby se vešli do vyhrazeného času, nebo jedou o pár minut déle. Ukazuje se, že ten rozdíl tří korun je pro cestující stále velký.

Alespoň si jízdenku koupí. Kolik máte černých pasažérů?
Ročně máme 14 tisíc záchytů. Spočítali jsme, že nám na jízdném za rok uteče šest milionů korun. Kdyby všichni platili, stačí přidat dva miliony korun a děti do 15 let mohou mít MHD zdarma. Právě mladé cestující chceme motivovat a vychovávat si je, aby s námi jezdili stále.

Chcete podporovat ty, kteří si předplácejí dlouhodobé kupony a jezdí MHD pravidelně. Jak?
Ideální by bylo, kdyby se nám podařilo zavést městskou kartu a provázat ji s ostatními městskými společnostmi. Dovedu si pak představit třeba obchodní model, kup si roční kupon a budeš mít některá parkoviště zdarma.

Nesmělo by to však dopadnout jako s opencard.
To je jasné. Už jsme i dostali nějaké nabídky. Je rozumné se připojit k něčemu, co funguje, pak to nebude tak drahé. Třeba Plzeňská karta je podle mě skvělá. Karta by mohla fungovat třeba jako průkazka do knihovny, pro vstup na plovárnu. Dovedu si představit, že koupím přes systém vstupenku na fotbal a na něj pak mohu jet MHD zdarma. Výhod může být celá řada. Tohle je ale věc politického rozhodnutí.

Autor:

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Žena šla tajně do Rakouska za přítelem, následnou karanténu brzy porušila

Zákaz cest do zahraničí nerespektovala čtyřiadvacetiletá žena z jihu Čech, která se vydala do Rakouska na schůzku se...

Člen ostrahy strakonické Billy je nakažený. Čtyři zaměstnanci v karanténě

V jedné z prodejen obchodního řetězce Billa ve Strakonicích pracoval nakažený koronavirem. Šlo o zaměstnance najaté...

Dopadenému vrahovi z Jindřichohradecka hrozí až výjimečný trest

Kriminalisté z jižních Čech obvinili třiačtyřicetiletého muže, který v sobotu brzy ráno zavraždil o rok mladší ženu v...

Lékař z krumlovské nemocnice má pozitivní test, do karantény jdou kolegové

V českokrumlovské nemocnici o víkendu ordinoval lékař, který měl později pozitivní test na koronavirus. Do karantény...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Českém Krumlově se u sedmi klientů sociální služby potvrdil COVID-19

Nemoc COVID-19 se potvrdila u sedmi klientů odlehčovací sociální služby v Českém Krumlově a tří členů jejího personálu....

Premium

Většině stačí kapky na kašel a vitaminy, říká primář, který vyléčil koronavirus

V Česku se vyléčili první čtyři pacienti z onemocnění COVID–19. Tři se léčili na infekčním oddělení ústecké Masarykovy...

Premium

Kvůli ‚maláčovské revoluci‘ nemáme finanční rezervy, míní exprezident Klaus

Česko v karanténě, omezený pohyb lidí, zavřené školy, obchody nebo hotely. A z toho plynoucí kolapsy podniků i celých...

Premium

Chtěli jsme devět dětí, ale pět nám stačí, říká vítězka Peče celá země

Vyhrála televizní soutěž Peče celá země. Tvrdí, že nerada soutěží, ale trumfla by kdekoho z nás. Jako máma tří dětí si...

  • Další z rubriky

V podmínkách pro práci v cizině je chaos, kritizuje vládu poradkyně pendlerů

Dostali na výběr ze dvou možností, mnozí to vnímají jako ultimátum. Pendleři teď buď mohou tři týdny pracovat za...

Lázně omezují provoz, připravují se na velké ztráty

Nové pacienty kvůli šířící se nemoci COVID-19 přijímat nemohou, lázně v kraji proto čekají ztráty. Ředitelé očekávají...

Stačí jim menší obchod, část obyvatel Rudolfova odmítá supermarket

Vleklý spor mezi částí veřejnosti a vedením radnice v Rudolfově u Českých Budějovic kolem stavby supermarketu odsunul...

Lékař z krumlovské nemocnice má pozitivní test, do karantény jdou kolegové

V českokrumlovské nemocnici o víkendu ordinoval lékař, který měl později pozitivní test na koronavirus. Do karantény...

HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy
HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy

Přihlaste se do testování a vyzkoušejte houbičky PUR Active, které se nemusíte bát použít ani na povrchy, jako je teflon a sklokeramické desky.

Najdete na iDNES.cz