Je to už šest let, kdy obyvatelé Dasného a Češnovic na Českobudějovicku blokovali silnici, aby upozornili, jak zoufalá je dopravní situace v obou obcích. Tehdy se zdálo, že na obchvat tam čekají úplně všichni.
Příprava nyní zase o něco pokročila, ale ukazuje se, že i v tomto případě jsou u projektu také odpůrci. Plánovaná přeložka silnice první třídy mezi Pištínem a Českým Vrbným, která je hlavním tahem z Budějovic do Písku či Plzně, některé tamní obyvatele straší. Bojí se, že způsobí záplavy, které jsou tu i tak časté.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce u Češnovic vytvořit na navážce novou silnici, mimoúrovňovou křižovatku a čtyřmetrovou protihlukovou stěnu. To dohromady vytvoří bariéru. A protože domy často zaplavuje místní potok tekoucí z opačné strany, ocitnou se po dokončení stavby jako v bazénu.
„Původně tu měla být kruhová křižovatka posazená v rovině. Pak přišel zpracovatel dokumentace, firma Pragoprojekt, s řešením, že křižovatka bude mimoúrovňová a silnice na vysokém násypu. Představuje to obrovskou navážku do několika metrů, změnu krajinného rázu a prakticky utopení Češnovic v okolním terénu,“ varuje tamní obyvatel a architekt Petr Chaloupek.
ŘSD jako investor přeložky podal nedávno žádost o stavební řízení. Čeká ho výkup pozemků od více než dvou stovek vlastníků. Stavba odpovídá územnímu plánu příslušné obce Pištín, pod kterou Češnovice spadají, má za sebou připomínkování i veřejné projednání.
Úsek o délce 8,5 kilometru se má začít stavět příští rok. Na nebezpečí povodní v Češnovicích, kde se vylévá Břehovský potok, upozorňoval i Pištín. Nyní je jeho starosta Jaroslav Havel klidný.
„Zprávy o povodních tu roznáší několik lidí, kteří brzdí stavbu. Projekt počítá s protipovodňovými opatřeními, například zvýšením kapacity koryta potoka. Navržená mimoúrovňová křižovatka bude menší než předchozí varianty. Lidé se mohli přijít podívat na projektovou studii, ale nepřišel nikdo,“ kritizuje nespokojené obyvatele Havel.
Myslí na obojživelníky a ne na lidi
Podle ŘSD bude nová silnice, která se vyhne dvěma vesnicím, pro jejich obyvatele přínosem. Projede tudy i přes 20 tisíc vozidel za den a na obchvat někteří čekají už půl století. Až bude hotovo, zmizí tranzitní doprava, která je zdrojem hluku, znečištění ovzduší i častých nehod. Zatím naposledy se dvě osobní auta v Češnovicích srazila minulý týden.
„Vliv stavby na povrchové a podzemní vody bude malý. Pozitivní pro okolí je lepší faktor pohody,“ píše se mimo jiné v posudku investora.
Kritici považují taková slova za výsměch. Daleko víc totiž podle nich věnovalo ŘSD pozornost třeba obojživelníkům, pro které projektant navrhl zábrany o délce tří kilometrů, aby nemohli vstoupit na silnici. Pro žáby se tu počítá s podchody. Stavba se nachází v krajině jihočeských Blat, kterou charakterizují mlhy či podmáčené louky.
Vodou zaplavené Češnovice popisují ve svých zprávách místní dobrovolní hasiči. Kromě katastrofálního srpna roku 2002 museli evakuovat některé domy a návesní hospodu i v roce 2005. Přímo v nejnižším místě obce, kde byl dříve rybník, stojí čerpací stanice a restaurace. Velká voda přichází do obce z jihozápadu, silnice na zvýšeném náspu ohradí severní stranu obce.
„Poslední roky tu záplavy nemáme. Samozřejmě že v případě výstrah před dešti monitorujeme potok a máme připravené pytle s pískem,“ uvádí dobrovolný hasič a současně místostarosta Pištína Tomáš Peterka.
Řešení s mimoúrovňovou křižovatkou, která bude stát u odbočky na Netolice a umožní průjezd na zemědělskou půdu, podporuje ŘSD.
„Mimoúrovňová křižovatka bude pro dopravu bezpečnější než kruhová. V projektu ani nikdy nebyla. Jen to zaznělo jako jeden z návrhů v počátcích záměru. Počítáme i s odvodněním lokality,“ tvrdí mluvčí jihočeského ŘSD Aleš Koloušek.
Potíže s odvedením povrchové vody z této lokality ŘSD přiznává. Píše, že místní rovinatý terén způsobuje určité potíže s vytvořením odtokových poměrů. Proto se musí zvednout terén nové silnice, což bude znamenat značný nárůst násypových partií. Nespokojení obyvatelé zase tvrdí, že nechtějí brzdit potřebnou dopravní stavbu, ale některá řešení považují za nesmyslná.
„Jako kdyby projektant dělal práci jen takzvaně od stolu a neznal místní poměry,“ míní jedna z dlouholetých obyvatelek Češnovic, která si nepřála zveřejnit jméno, ale redakce ho zná.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz