Pavel Štěpánek se stal jedním ze 30 podnikatelů - partnerů šumavského parku.

Pavel Štěpánek se stal jedním ze 30 podnikatelů - partnerů šumavského parku. Dohodu uvítal a věří, že to je cesta, jak obrovského potenciálu marketingové značky Šumava využít. Štěpánek ve Slunečné u Nové Pece provozuje biofarmu, penziony a chystá se otevřít restauraci. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Spory končí. Šumavští podnikatelé a správa parku začnou spolupracovat

  • 3
Po letech sporů podnikatelé ze Šumavy pochopili, že více turistů k nim najde cestu jen tak, že začnou spolupracovat se správou národního parku. V pondělí prvních třicet podepsalo smlouvy, že ve svých hotelech, penzionech či dílnách zřídí malá informační centra.

Správa parku si slibuje lepší informovanost turistů, podnikatelé naopak zviditelnění svých provozoven, výrobků či umění. A tudíž příliv návštěvníků.

Vzájemné partnerství lidí z byznysu a z ochrany přírody je zcela běžné ve většině evropských parků, příkladem může být rovnou přeshraniční Bavorský les.

Na Šumavě se však toto roky nedařilo, a když už některé z restaurací či penzionů nabízely informační materiály šumavského parku, bylo to spíše sporadické. Záleželo na tom, k jakým propagačním materiálům vydávaným rezervací se podnikatel dostal.

"Šumava je marketingová značka a my na ni chceme lákat"

Nyní bude vše jednoduché a organizované. Podnikatelé poskytnou ve svých provozovnách správě rezervace malý prostor, v němž bude miniaturní informační středisko.

"Tam bude mimo jiné televizor, na kterém se budou promítat dokumentární filmy o šumavské přírodě. Součástí bude i stojan s tiskovinami a přehledy akcí," popsal náměstek ředitele šumavského parku Tomáš Fait.

Správa parku si slibuje jediné: dostat co možná nejvíce informací o přírodě, možných výletech po Šumavě i připravovaných novinkách mezi turisty.

"Naší filozofií při ochraně přírody nejsou za každou cenu restrikce, umíněné a neopodstatněné zákazy, ale jdeme cestou postupného vysvětlování. Šumava je marketingová značka a my chceme na tuto značku lákat, samozřejmě s určitými omezeními," prohlásil v pondělí při setkání s prvními partnery šumavského parku ve Vimperku ředitel rezervace Jiří Mánek, který věří, že projekt přeroste i v konkrétní spolupráci na nových projektech.

Mezi partnery jsou hotely i řemeslníci

Správa šumavského parku zatím nabídla partnerství třiceti podnikatelům. Všichni souhlasili. Ale ne každý se bude moci do této skupiny dostat. Vedení rezervace posuzuje a sleduje kromě rozsahu služeb i vztah živnostníků k ochraně přírody a životního prostředí. Většina nabídek musí být netradiční, ojedinělá či typicky šumavská.

"S výběrem podnikatelů pomáhali i šumavští starostové. Již nyní se nám hlásí další podnikatelé," prohlásil garant celého projektu Jiří Benda ze správy parku.

Mezi partnery šumavského parku jsou nyní například hotely České Žleby, Šumava Inn na Kvildě, Rovina u Hartmanic nebo vyhlášení řemeslníci, jako je řezbář Karel Tittl z Horské Kvildy či včelař Martin Jůzek z Borových Lad. Všichni doufají, že spolupráce se správou parku jim přinese i větší propagaci, a tudíž i návštěvnost.

"Věřím v propojení mých aktivit i s ostatními partnery. Jsem rád, že národní park začíná podporovat podnikání a turistický ruch v souladu s ochranou přírody," říká například majitel cestovní agentury Go Šumava Jan Šiman, dlouholetý průvodce šumavskou přírodou.