Byl to hodně tvrdý pád z výšky. Významného developera, stavitele českobudějovického Mercury Centra Petra Touška poslal krajský soud na pět let do vězení. Za podvody při podnikání. Před osmi lety přitom čtyřiačtyřicetiletý šéf akciovky CB Stacion Development připravoval projekt třetího tisíciletí. Velkorysou přestavbu vlakového nádraží. Dokončená měla být letos.
Prezentaci projektu za skoro pět miliard korun tleskali jihočeští politici. Zdevastovaná nádražní budova se ale dodnes nezměnila. Toušek, který ve všech developerských firmách skončil, se před dvěma týdny po delší době ukázal na veřejnosti. Jako obžalovaný. Pohublý a psychicky zničený.
Senátu vysvětloval, že se stal pouze obětí nepochopení upřímně míněných transakcí. Půjčoval si peníze, mimo jiné i na nádraží. "Mohu doložit, co po mně zůstalo," řekl soudu a na místě se odvolal.
Hledáme projektanta
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je budějovické nádraží v hledáčku jejich zájmu. Už proto, že tato kulturní památka je jedním ze dvou nejvíce poničených nádražích v Česku. Podobně je na tom jen budova v Karlových Varech. "Připravujeme výběr projektanta," oznámil.
Naději do Budějovic přinesl vloni na podzim bývalý generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. "Ujišťoval mě, že nádraží bude rekonstruované do tří let. Jeho slova jsem bral s rezervou," řekl o jednání kolem nádraží jihočeský hejtman Jiří Zimola.
Podmínkou rekonstrukce bylo, že dráhy převedou část nemovitého majetku do konce letošního roku pod Správu železničních dopravních cest. Převod musí napřed schválit vláda. Kdy se tak stane, neví dnes ani tiskový odbor vlády. Ředitele Zeleného mezitím vystřídal jiný - Daniel Kurucz.
"Problém je v tom, že se u nás často mění politici i manažeři," míní Zimola.