Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Stavbám D3 a R4 hrozí zastavení, Česko zaspalo s evropskou směrnicí

  13:56
Důležité dopravní stavby v Jihočeském kraji mají pořádný problém. Jejich posudky vlivu na životní prostředí přestaly platit, Evropská komise je podle informací MF DNES neuznává. Stavby dalších úseků dálnice D3 či rychlostní silnice R4 tak prozatím nemohou začít.

Letos v dubnu politici zahájili stavbu úseku D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. | foto: Václav Pancer, ČTK

Snad každý řidič by chtěl jet pod dálnici D3 z Budějovic až do Prahy. Sen tisíců z nich se však opět vzdaluje. Pokolikáté už?

Tentokrát jsou důvodem hrozícího zdržení takzvané EIA, tedy posudky vlivu staveb na životní prostředí. Přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, totiž přestaly platit a Evropská komise je i přes snahy státu prozatím nechce uznat.

V praxi to například znamená, že nemůže začít třeba očekávaná stavba dálnice D3 v 11 kilometrů dlouhém úseku mezi Ševětínem a Borkem. Ještě do konce roku by přitom mělo být jasné, kdo má stavět. Výběrové řízení na akci vrcholí. S vítězem však kvůli EIA a souvisejícím stavebním povolením nebude možné podepsat smlouvu a není vůbec jisté, kdy stavba začne. Problému nahrává jen zima, kdy by stavbaři stejně nepracovali.

Bez souhlasu a potvrzení EIA ovšem nebude možné zahájit práce ani na dalších úsecích dálnice D3 či rychlostní silnice R4. V případě delší prodlevy jsou tak ohrožené i dotace z operačního programu Doprava II. V nejhorším případě se třeba začátku stavby obchvatu kolem Budějovic v roce 2017 obyvatelé města nedočkají.

Smutné na celé věci je, že se o problému dlouho vědělo a nic se nedělo. Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí.

„Došlo k tomu, na co jsme upozorňovali. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou,“ konstatoval Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Zdržení dva až čtyři roky?

V jižních Čechách se problém kromě úseku D3 Ševětín - Borek týká třeba i silnice R4 a úseků Čimelice - Mirotice a rozšíření R4 u Mirotic.

„Dále pak staveb Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín, tedy obchvatu Budějovic, ale i pokračování až k hranicím s Rakouskem. Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím i o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Eybert.

Říká, že ministerstvo životního prostředí bude muset požadovat nová posouzení EIA, což by znamenalo dva až čtyři roky zdržení, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Ministerstva životního prostředí i dopravy to však odmítla. Shodně reagovala, že nadále vyjednávají se zástupci Evropské komise.

„Ještě nebylo rozhodnuto. Jednání pokračují a Komise ověřuje naše stanoviska,“ sdělil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu dopravy. Po listopadovém setkání si zástupci Komise vyžádali vypracování dalších podkladů.

Staví se tři úseky D3 na jihu Čech

Pro všechny dotčené projekty je nezbytné stanovisko EIA ověřit. Pokud se projekt neodchýlil od původních plánů, pak bude možné vydat nové, tentokrát už závazné stanovisko EIA. Některé jsou však staré deset i více let. Potom mohou nastat komplikace.

„Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ zmínil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Současný stav je vyčkávací. Resort dopravy a jeho organizace Ředitelství silnic a dálnic zatím nové posudky vlivu na životní prostředí nezadává. Bylo by to neskutečně zdlouhavé. I proto věří, že se ještě podaří u Evropské komise uspět.

„Je nutné, aby se do věci vložili nejvyšší představitelé státu, a ne jen náměstci, ale osobně třeba ministr dopravy, který by měl jednat přímo v Bruselu. Ještě tento týden budeme dopisem o aktuální vážné situaci informovat i premiéra Bohuslava Sobotku,“ potvrdil Eybert.

Ve hře jsou především dopravní projekty za desítky miliard korun. Těm bylo stanovisko EIA vydáno před více než deseti lety a i po tolika letech se nacházejí stále v územním nebo stavebním řízení.

Pokud se nepodaří situaci vyřešit, může to mít negativní dopad i pro stavební firmy, které by za pár let neměly dostatek práce. V současné době je stav naopak pozitivní. Dálnice D3 roste hned ve třech úsecích mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.

V případě nedostatku zakázek se pak společnosti o jejich získání předhánějí, odvolávají se proti výsledkům výběrových řízení, což v konečném důsledku znamená další zdržení. U D3 je tato praxe dobře známá, naposledy oddálila třeba zahájení úseku Borek - Úsilné zhruba o rok.

Autor:
  • Nejčtenější

Silničáři přelstili bobry, rourami v hrázi je donutili ke stěhování

Jihočeští silničáři vyzráli na bobry, kteří se usadili na potoce nedaleko obce Pěkná u frekventované silnice I/39 z...

Pardubice mocným závěrem srovnaly rekord. Otáčela i Boleslav, Sparta opět slaví

Poslední listopadová neděle přinesla kromě začátku adventu také kompletní 23. kolo hokejové extraligy. Lídr tabulky z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice dál válcují extraligu, Sparta slaví poprvé pod švédským koučem

Pokračující dominance i trápení. Zatímco hokejisté Pardubic vyhráli už třinácté utkání v řadě, České Budějovice...

Turisté se zlobí, armáda uzavře Boletice. Předčasně likviduje značení tras

Premium Turisté od nového roku ztratí téměř všechny trasy vedoucí okrajem vojenského újezdu na Českokrumlovsku. Armáda, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opilá žena usnula v poledne v řeznictví, vyvést ji museli strážníci

Opilou ženu museli z jedné českobudějovické prodejny vyvést až strážníci. Přestože bylo krátce po poledni, mezi...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

České Budějovice rozzáří devět vánočních stromů, ožijí i fontány

Senovážné náměstí a jeho do modra laděný strom, rozzářená Lannova třída, ale také malé fontánky se světýlky. To vše...

V archeoskanzenu Trocnov si lidé umleli mouku mezi dvěma kameny

Zájemci si poprvé prohlédli rozestavěný archeoskanzen, který budují v areálu Památníku Jana Žižky z Trocnova....

Budějovice chtějí coby město kultury přejmenovat Labe a najít svou planetku

Chtějí zmapovat malé dějiny regionu, představit významné ženy, německé obyvatelstvo z pohraničí, přiblížit zapomenuté...

Policie dopadla dva z party výrostků, kteří přepadli muže v Táboře

Policisté dopadli část party mladíků, kteří v Táboře zbili a oloupili muže. Nyní vyšetřovatelé zjišťují, jestli mají...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...