Sobota 28. března 2020, svátek má Soňa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. března 2020 Soňa

Stavbám D3 a R4 hrozí zastavení, Česko zaspalo s evropskou směrnicí

  13:56aktualizováno  13:56
Důležité dopravní stavby v Jihočeském kraji mají pořádný problém. Jejich posudky vlivu na životní prostředí přestaly platit, Evropská komise je podle informací MF DNES neuznává. Stavby dalších úseků dálnice D3 či rychlostní silnice R4 tak prozatím nemohou začít.

Letos v dubnu politici zahájili stavbu úseku D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. | foto: Václav Pancer, ČTK

Snad každý řidič by chtěl jet pod dálnici D3 z Budějovic až do Prahy. Sen tisíců z nich se však opět vzdaluje. Pokolikáté už?

Tentokrát jsou důvodem hrozícího zdržení takzvané EIA, tedy posudky vlivu staveb na životní prostředí. Přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, totiž přestaly platit a Evropská komise je i přes snahy státu prozatím nechce uznat.

V praxi to například znamená, že nemůže začít třeba očekávaná stavba dálnice D3 v 11 kilometrů dlouhém úseku mezi Ševětínem a Borkem. Ještě do konce roku by přitom mělo být jasné, kdo má stavět. Výběrové řízení na akci vrcholí. S vítězem však kvůli EIA a souvisejícím stavebním povolením nebude možné podepsat smlouvu a není vůbec jisté, kdy stavba začne. Problému nahrává jen zima, kdy by stavbaři stejně nepracovali.

Bez souhlasu a potvrzení EIA ovšem nebude možné zahájit práce ani na dalších úsecích dálnice D3 či rychlostní silnice R4. V případě delší prodlevy jsou tak ohrožené i dotace z operačního programu Doprava II. V nejhorším případě se třeba začátku stavby obchvatu kolem Budějovic v roce 2017 obyvatelé města nedočkají.

Smutné na celé věci je, že se o problému dlouho vědělo a nic se nedělo. Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí.

„Došlo k tomu, na co jsme upozorňovali. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou,“ konstatoval Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Zdržení dva až čtyři roky?

V jižních Čechách se problém kromě úseku D3 Ševětín - Borek týká třeba i silnice R4 a úseků Čimelice - Mirotice a rozšíření R4 u Mirotic.

„Dále pak staveb Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín, tedy obchvatu Budějovic, ale i pokračování až k hranicím s Rakouskem. Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím i o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Eybert.

Říká, že ministerstvo životního prostředí bude muset požadovat nová posouzení EIA, což by znamenalo dva až čtyři roky zdržení, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Ministerstva životního prostředí i dopravy to však odmítla. Shodně reagovala, že nadále vyjednávají se zástupci Evropské komise.

„Ještě nebylo rozhodnuto. Jednání pokračují a Komise ověřuje naše stanoviska,“ sdělil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu dopravy. Po listopadovém setkání si zástupci Komise vyžádali vypracování dalších podkladů.

Staví se tři úseky D3 na jihu Čech

Pro všechny dotčené projekty je nezbytné stanovisko EIA ověřit. Pokud se projekt neodchýlil od původních plánů, pak bude možné vydat nové, tentokrát už závazné stanovisko EIA. Některé jsou však staré deset i více let. Potom mohou nastat komplikace.

„Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ zmínil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Současný stav je vyčkávací. Resort dopravy a jeho organizace Ředitelství silnic a dálnic zatím nové posudky vlivu na životní prostředí nezadává. Bylo by to neskutečně zdlouhavé. I proto věří, že se ještě podaří u Evropské komise uspět.

„Je nutné, aby se do věci vložili nejvyšší představitelé státu, a ne jen náměstci, ale osobně třeba ministr dopravy, který by měl jednat přímo v Bruselu. Ještě tento týden budeme dopisem o aktuální vážné situaci informovat i premiéra Bohuslava Sobotku,“ potvrdil Eybert.

Ve hře jsou především dopravní projekty za desítky miliard korun. Těm bylo stanovisko EIA vydáno před více než deseti lety a i po tolika letech se nacházejí stále v územním nebo stavebním řízení.

Pokud se nepodaří situaci vyřešit, může to mít negativní dopad i pro stavební firmy, které by za pár let neměly dostatek práce. V současné době je stav naopak pozitivní. Dálnice D3 roste hned ve třech úsecích mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.

V případě nedostatku zakázek se pak společnosti o jejich získání předhánějí, odvolávají se proti výsledkům výběrových řízení, což v konečném důsledku znamená další zdržení. U D3 je tato praxe dobře známá, naposledy oddálila třeba zahájení úseku Borek - Úsilné zhruba o rok.

Autor:

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Žena šla tajně do Rakouska za přítelem, následnou karanténu brzy porušila

Zákaz cest do zahraničí nerespektovala čtyřiadvacetiletá žena z jihu Čech, která se vydala do Rakouska na schůzku se...

Člen ostrahy strakonické Billy je nakažený. Čtyři zaměstnanci v karanténě

V jedné z prodejen obchodního řetězce Billa ve Strakonicích pracoval nakažený koronavirem. Šlo o zaměstnance najaté...

Dopadenému vrahovi z Jindřichohradecka hrozí až výjimečný trest

Kriminalisté z jižních Čech obvinili třiačtyřicetiletého muže, který v sobotu brzy ráno zavraždil o rok mladší ženu v...

Lékař z krumlovské nemocnice má pozitivní test, do karantény jdou kolegové

V českokrumlovské nemocnici o víkendu ordinoval lékař, který měl později pozitivní test na koronavirus. Do karantény...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Českém Krumlově se u sedmi klientů sociální služby potvrdil COVID-19

Nemoc COVID-19 se potvrdila u sedmi klientů odlehčovací sociální služby v Českém Krumlově a tří členů jejího personálu....

Premium

Většině stačí kapky na kašel a vitaminy, říká primář, který vyléčil koronavirus

V Česku se vyléčili první čtyři pacienti z onemocnění COVID–19. Tři se léčili na infekčním oddělení ústecké Masarykovy...

Premium

Kvůli ‚maláčovské revoluci‘ nemáme finanční rezervy, míní exprezident Klaus

Česko v karanténě, omezený pohyb lidí, zavřené školy, obchody nebo hotely. A z toho plynoucí kolapsy podniků i celých...

Premium

Chtěli jsme devět dětí, ale pět nám stačí, říká vítězka Peče celá země

Vyhrála televizní soutěž Peče celá země. Tvrdí, že nerada soutěží, ale trumfla by kdekoho z nás. Jako máma tří dětí si...

  • Další z rubriky

D3 u Českých Budějovic stála po nehodě kamionu několik hodin

Dálnice D3 byla na 122. kilometru mezi Borkem a Ševětínem na Českobudějovicku ve směru z Prahy několik hodin...

Člen ostrahy strakonické Billy je nakažený. Čtyři zaměstnanci v karanténě

V jedné z prodejen obchodního řetězce Billa ve Strakonicích pracoval nakažený koronavirem. Šlo o zaměstnance najaté...

Chod Strakonic chceme udržet, ujišťuje starosta města Hrdlička

Velká část nakažených Jihočechů pochází ze Strakonicka. Ve městě se nemoc začala šířit poté, co na tamní poliklinice...

Stačí jim menší obchod, část obyvatel Rudolfova odmítá supermarket

Vleklý spor mezi částí veřejnosti a vedením radnice v Rudolfově u Českých Budějovic kolem stavby supermarketu odsunul...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Byznys s rouškami a gely. Zákazníci zavolali na Nelu Slovákovou hygienu

Vítězka reality show Hotel Paradise Nela Slováková (30) prodává na svém e-shopu roušky a dezinfekční gely. Na...

Pomalá epidemie koronaviru. Česko nehodlá nákazu zastavit, ale modifikovat

Česká republika se v příštích týdnech nebude snažit epidemii způsobenou koronavirem COVID-19 za každou cenu zastavit....

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječek

Francouzský energetický gigant EDF ze dne na den vypnul 189 rychlonabíječek, které fungovaly na dálnicích. Motoristy –...

Transatlantická pohroma. Podívejte se na vývoj koronaviru v grafech

Různé země volí ke koronaviru rozličné přístupy. V základních grafech vás provedeme situací v několika státech, které...