Neděle 18. dubna 2021, svátek má Valérie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 18. dubna 2021 Valérie

Stavbám D3 a R4 hrozí zastavení, Česko zaspalo s evropskou směrnicí

  13:56
Důležité dopravní stavby v Jihočeském kraji mají pořádný problém. Jejich posudky vlivu na životní prostředí přestaly platit, Evropská komise je podle informací MF DNES neuznává. Stavby dalších úseků dálnice D3 či rychlostní silnice R4 tak prozatím nemohou začít.

Letos v dubnu politici zahájili stavbu úseku D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. | foto: Václav Pancer, ČTK

Snad každý řidič by chtěl jet pod dálnici D3 z Budějovic až do Prahy. Sen tisíců z nich se však opět vzdaluje. Pokolikáté už?

Tentokrát jsou důvodem hrozícího zdržení takzvané EIA, tedy posudky vlivu staveb na životní prostředí. Přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, totiž přestaly platit a Evropská komise je i přes snahy státu prozatím nechce uznat.

V praxi to například znamená, že nemůže začít třeba očekávaná stavba dálnice D3 v 11 kilometrů dlouhém úseku mezi Ševětínem a Borkem. Ještě do konce roku by přitom mělo být jasné, kdo má stavět. Výběrové řízení na akci vrcholí. S vítězem však kvůli EIA a souvisejícím stavebním povolením nebude možné podepsat smlouvu a není vůbec jisté, kdy stavba začne. Problému nahrává jen zima, kdy by stavbaři stejně nepracovali.

Bez souhlasu a potvrzení EIA ovšem nebude možné zahájit práce ani na dalších úsecích dálnice D3 či rychlostní silnice R4. V případě delší prodlevy jsou tak ohrožené i dotace z operačního programu Doprava II. V nejhorším případě se třeba začátku stavby obchvatu kolem Budějovic v roce 2017 obyvatelé města nedočkají.

Smutné na celé věci je, že se o problému dlouho vědělo a nic se nedělo. Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí.

„Došlo k tomu, na co jsme upozorňovali. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou,“ konstatoval Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Zdržení dva až čtyři roky?

V jižních Čechách se problém kromě úseku D3 Ševětín - Borek týká třeba i silnice R4 a úseků Čimelice - Mirotice a rozšíření R4 u Mirotic.

„Dále pak staveb Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín, tedy obchvatu Budějovic, ale i pokračování až k hranicím s Rakouskem. Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím i o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Eybert.

Říká, že ministerstvo životního prostředí bude muset požadovat nová posouzení EIA, což by znamenalo dva až čtyři roky zdržení, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Ministerstva životního prostředí i dopravy to však odmítla. Shodně reagovala, že nadále vyjednávají se zástupci Evropské komise.

„Ještě nebylo rozhodnuto. Jednání pokračují a Komise ověřuje naše stanoviska,“ sdělil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu dopravy. Po listopadovém setkání si zástupci Komise vyžádali vypracování dalších podkladů.

Staví se tři úseky D3 na jihu Čech

Pro všechny dotčené projekty je nezbytné stanovisko EIA ověřit. Pokud se projekt neodchýlil od původních plánů, pak bude možné vydat nové, tentokrát už závazné stanovisko EIA. Některé jsou však staré deset i více let. Potom mohou nastat komplikace.

„Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ zmínil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Současný stav je vyčkávací. Resort dopravy a jeho organizace Ředitelství silnic a dálnic zatím nové posudky vlivu na životní prostředí nezadává. Bylo by to neskutečně zdlouhavé. I proto věří, že se ještě podaří u Evropské komise uspět.

„Je nutné, aby se do věci vložili nejvyšší představitelé státu, a ne jen náměstci, ale osobně třeba ministr dopravy, který by měl jednat přímo v Bruselu. Ještě tento týden budeme dopisem o aktuální vážné situaci informovat i premiéra Bohuslava Sobotku,“ potvrdil Eybert.

Ve hře jsou především dopravní projekty za desítky miliard korun. Těm bylo stanovisko EIA vydáno před více než deseti lety a i po tolika letech se nacházejí stále v územním nebo stavebním řízení.

Pokud se nepodaří situaci vyřešit, může to mít negativní dopad i pro stavební firmy, které by za pár let neměly dostatek práce. V současné době je stav naopak pozitivní. Dálnice D3 roste hned ve třech úsecích mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.

V případě nedostatku zakázek se pak společnosti o jejich získání předhánějí, odvolávají se proti výsledkům výběrových řízení, což v konečném důsledku znamená další zdržení. U D3 je tato praxe dobře známá, naposledy oddálila třeba zahájení úseku Borek - Úsilné zhruba o rok.

Autor:
  • Nejčtenější

Řidička seniorka vjela pod nákladní vlak, ten její vozidlo smetl

Srážka auta a nákladního vlaku na přejezdu v obci Hrdějovice přerušila v sobotu odpoledne provoz na trati mezi Hlubokou...

Prvoka z betonu usadili mezi výběhy zvířat. Noc tam stojí pět tisíc

Do Safari Resortu v Hluboké u Borovan opatrně vjíždí bezmála jednačtyřicetitunový kolos. Za sebou má náročnou cestu z...

Č. Budějovice - Brno 0:2, první výhra od ledna, hosté záchranu ještě nevzdali

Brněnští fotbalisté po dvou remízách vyhráli v 26. kole v Českých Budějovicích 2:0 a dramatizují tak boj o ligovou...

Nejvýhodnější nabídku na protažení dálnice D3 k hranicím podal Metrostav

Ředitelství silnic a dálnic obdrželo pět nabídek na stavbu dalšího úseku dálnice D3, tentokrát pro úsek Třebonín -...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nespokojená pacientka odešla z infekčního, teď ji stíhají za šíření covidu

Byla nespokojená s péčí v českokrumlovské nemocnici, tak se rozhodla, že se nechá od příbuzné převézt do Českých...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Čekání na operaci končí, jihočeské nemocnice se vracejí do normálu

Jihočeské nemocnice se po měsících maximálního vytížení vrací k operacím kyčlí, kýl či křečových žil. Někteří pacienti...

Velešín bude mít na náměstí nový spolkový dům pro koncerty i jógu

Ve Velešíně na Českokrumlovsku se rozhodli dokázat, že i menší město může postavit kvalitní stavbu, která poslouží...

Soběslavští chtějí menší haly podél D3, investor požadavek odmítá

Soběslavští i nadále vyjednávají se zástupci investora, který chystá u dálnice D3 areál s několika průmyslovými...

Stavbaři pracují pod vodou u Hněvkovické přehrady, pomáhají i potápěči

Rekonstrukce Hněvkovické přehrady u Týna nad Vltavou na Českobudějovicku je pod neustálým dohledem potápěčů. Stavební...

SOUTĚŽ: Vyhrajte pomůcku, na které se děti naučí bezpečně padat a lézt
SOUTĚŽ: Vyhrajte pomůcku, na které se děti naučí bezpečně padat a lézt

Soutěžte o Climbou žebřík – pomůcku, která dětem poskytne bezpečnou možnost rozvíjet pohybové dovednosti a budovat sílu. Jeho výška je pro děti...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...

U takové svi.. nemusím být inteligentní. Ve Výměně se vyhrožovalo rozvodem

V jedné rodině pohoda, ve druhé napětí a tichá domácnost. Pavlovi s vyměněnou manželkou došlo, že doma může být dobře....

Princové William a Harry na pohřbu dědečka nebudou kráčet vedle sebe

Zesnulého britského prince Philipa na jeho poslední cestě poveze speciálně upravený vůz britské značky Land Rover, na...