Jedním z důvodů je také to, že stavba D3 se pomalu přesouvá na jih a k hranicím s Rakouskem by měla být hotová v roce 2024.
„Ano, je to pravda. Zájem je o pozemky pro stavby i zemědělskou půdu na drobnější hospodaření. Kupují je hlavně mladé rodiny, naopak prodává starší generace,“ souhlasí makléřka Martina Kořínková.
Jako obchodnice s nemovitostmi má výhodu, že v tomto regionu žije. Co zde rozhýbalo trh s realitami?
Podle odborníků to je i trasa budoucí dálnice D3. Ačkoliv je známá už dvacet let, nyní nastává doba, kdy majitelé pozemků zestárli a potřebují je výhodně prodat.
Soukromým zemědělcům zase vadí, že dálnice se všemi svými obslužnými spojkami naruší celistvost polí a luk a jejich obhospodařování bude obtížnější.
V souvislosti s D3 měnily i některé obce na Kaplicku územní plány, aby podpořily výstavbu rodinných domů. Podle Kořínkové je dnes typickým zájemcem o stavební pozemek v této lokalitě mladá rodina, která nechce žít ve městě, ale potřebuje mít k životu školu a dostupnou vzdálenost do zaměstnání.
Vzdálenost je přitom relativní pojem, z Kaplicka dojíždějí lidé do středních Čech nebo do Rakouska. Dálnice spojení ještě víc zkrátí.
Oblast kolem Kaplice a Dolního Dvořiště sice s dálnicí počítá, přesto má oproti ostatním jednu výjimečnost. Mnoho pozemků zde totiž stále patří státu. Bývalé Sudety o většinu vlastníků nemovitostí přišly s odsunem německy mluvících obyvatel po roce 1945. Po nich hospodařily na zemědělské půdě státní statky nebo družstva. Restituentů nakonec nebylo mnoho.
Přesto se očekává, že dálnice krajinu dost změní. Velcí developeři nemají problémy s vynětím zemědělské půdy z půdního fondu. Na Kaplicku tak mohou vyrůst logistická centra a sklady. „Mají pozemky vytipované už dávno,“ míní obchodní ředitel společnosti České reality Jan Cempírek.
Podle makléřů rozhodne o komerčních stavbách ekonomická situace. Domnívají se, že poptávka po nich je už nasycena a navíc je i v tomto regionu nedostatek pracovních sil.
Trasa dálnice z Kaplice-nádraží k rakouským hranicím měří 15,5 kilometru a je rozdělená na dvě etapy. Část k Nažidlům má územní rozhodnutí a pokračují na ní výkupy pozemků.
Problémy s ochranou životního prostředí má kratší úsek od Nažidel k Dolnímu Dvořišti. Důvodem je zásah stavby do evropsky chráněných ptačích oblastí a do populace některých ohrožených živočichů, například perlorodky říční. Posudek krajského odboru životního prostředí k tomu zněl, že stavba bude mít významný vliv na přírodu kvůli splachům z dálnice.
Podle ředitelky českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Vladimíry Hruškové se do projektu zapracovaly úpravy. „Rozhodnutí krajského úřadu je z loňska, od té doby jsme dál. Projekt teď posuzuje ministerstvo životního prostředí a rakouská strana,“ uvedla Hrušková.
Dalším faktorem, který rozvířil trh s pozemky v této oblasti Českokrumlovska, je kůrovec. Znehodnotil ceny lesů a drobní vlastníci se jich snaží zbavit.
„Snažíme se je jako obec skupovat, ale některé cenové nabídky jsou pro nás nepřijatelné,“ tvrdí lesní hospodář obce Dolní Dvořiště František Pouzar.
Podle realitního makléře Miroslava Hodiny padají na Kaplicku ceny lesních pozemků až pod deset korun za čtvereční metr, přitom nejméně cenné jsou holiny. Nové majitele lesa láká především výtěžnost dřeva a naopak je odrazuje povinnost o pozemky dlouhodobě pečovat.