Pátek 3. dubna 2020, svátek má Richard
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 3. dubna 2020 Richard

Na šumavské koleje chtějí čtyři dopravci. Hrají o dvě miliardy korun

  9:08aktualizováno  9:08
Vozit cestující ve vlacích na třech pošumavských lokálkách chce víc zájemců. Nabídky do tendru podaly České dráhy, GW Train Regio, což je dceřiná společnost ČSAD Jihotrans, a Arriva. O práci stojí také Leo Express, který však podal Jihočeskému kraji nabídku mimo výběrové řízení, a kraj s ním proto nepočítá.

Nádraží v Novém Údolí je konečnou na jedné z nabízených tratí | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Největší zakázka v historii Jihočeského kraje s cenou 2,25 miliardy korun zajistí vítězné firmě provoz na patnáct let na tratích České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary.

Cena soutěže je odhad dotace, kterou kraj vyplatí novému dopravci za patnáct let provozu na těchto tratích. „Je to v cenách letošního roku, nejsou v tom zahrnuty vlivy ať do plusu, či minusu, například změna DPH nebo zdražení nafty. Při výrazném posunu těchto vlivů na obě strany bychom jednali o změně dotace,“ objasnil poradce hejtmana pro dopravu Ivan Študlar.

V současnosti dotuje hejtmanství České dráhy v průměru 112 korunami na jeden vlakový kilometr a netají se tím, že chce dotaci stlačit. Srovnává ji s provozem linkových autobusů, na jejichž jízdu doplácí zhruba třetinu částky.

Při vypsání tendru šéf krajského odboru dopravy Jiří Klása odhadoval, že přijde čtyři až pět nabídek. Při středečním otevření zapečetěných obálek se v pražské advokátní kanceláři KŠD Legal sešli tři dopravci, čtvrtý se obrátil přímo na kraj.

„Je potěšující, že přišlo víc nabídek a budeme z nich moci vybrat tu nejvýhodnější,“ podotkl Klása.

Leo Express nabízí projekt kombinující železnice s ekobusy

Vítěze bude vybírat devítičlenná hodnoticí komise. Nabídky dopravců posoudí 19. prosince a v lednu si pozve jednotlivé uchazeče k vyjasnění podrobností. Pokud vše půjde hladce, mohl by Jihočeský kraj s vítězem podepsat v únoru, či březnu smlouvu.

„S Českými drahami jsme počítali, že se přihlásí, asi by nebylo dobře, kdyby se nechtěl zúčastnit národní dopravce. Máme tu i Jihočecha GW Train Regio, který má licenci a převzal i železniční regionální dopravu v jiných krajích. A Arriva, která provozuje v Česku ve velkém autobusovou dopravu, se tu chce etablovat i na železnici,“ popsal Študlar jednotlivé uchazeče tendru.

Ambiciózní Leo Express, který podal nabídku na šumavské lokálky mimo standardní výběrové řízení, slibuje, že kraji ušetří miliardu korun. A proč obešel vyhlášený tendr? Společnost nesouhlasí s tím, aby po regionu lidé jezdili jen vlaky. Její projekt nabízí kombinaci železnice s ekologickými autobusy.

„Dopravní koncepce požadovaná krajem vychází z dogmatu, že správná veřejná doprava musí být zajištěna vlakem. My naštěstí nejsme pod tlakem železničních odborářů, abychom nemohli přiznat, že někde je levnější a pohodlnější autobus. Proto kraji nabízíme kombinaci vlaku a autobusu, která uspokojí požadovaný výkon a ušetří spoustu peněz,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Leo Express Leoš Novotný.

Jenže pro kraj je tato nabídka neakceptovatelná. „Společnosti Leo Express jsme odepsali, že její projekt nesplňuje podmínky zadání. Zadali jsme celý balík tratí vcelku, trať tam obsluhuje jiné území než silnice a někde nejede nic jiného než vlak. Třeba do oblasti Černý Kříž - Stožec - Nové Údolí ani autobus nesmí,“ sdělil Študlar s tím, že nabídka vychází i z nereálných ekonomických podkladů. Navíc si v šumavském cyklistickém ráji ani nedovede představit, jak by autobus převážel okolo stovky bicyklů.

Cestující si ještě dva roky počkají

Trojlístek dopravců přihlášených do tendru teď netrpělivě vyčkává další kroky kraje. Obsah svých nabídek během jejich vyhodnocování nechtějí veřejně komentovat, a nahrávat tak svým konkurentům. „Nabízíme vyšší kvalitu oproti současnému stavu za nižší cenu,“ podotkl Robert Krigar, člen dozorčí rady GW Train Regio a generální ředitel ČSAD Jihotrans.

Jenže do vyjetí nových vlaků na šumavských lokálkách ještě uplyne poměrně dlouhá doba. V optimálním případě se jich cestující dočkají v prosinci 2016. „Rok a půl až dva roky potřebují dopravci na pořízení vozidel. I když netrváme na nových, stačí modernizované a částečně nízkopodlažní,“ shrnul Študlar.

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Pacientky zatajily kontakt s nakaženými, v karanténě je 37 zdravotníků

Prachatická nemocnice má v karanténě kvůli podezření na nákazu koronavirem pět lékařů a 32 sester z jednotky intenzivní...

Silnější Motor. Do Budějovic míří Čiliak, bude brankářskou jedničkou

Klíčová otázka při sestavování českobudějovického kádru pro extraligu zdá se být vyřešená. Zákulisní informace...

Člen ostrahy strakonické Billy je nakažený. Čtyři zaměstnanci v karanténě

V jedné z prodejen obchodního řetězce Billa ve Strakonicích pracoval nakažený koronavirem. Šlo o zaměstnance najaté...

Muž hrozil policistovi smrtí poté, co upozornil partu na zákaz shromáždění

Čtyřiačtyřicetiletý muž po telefonu nadával policistovi a vyhrožoval mu zabitím. Stalo se tak poté, co policista ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lékař z krumlovské nemocnice má pozitivní test, do karantény jdou kolegové

V českokrumlovské nemocnici o víkendu ordinoval lékař, který měl později pozitivní test na koronavirus. Do karantény...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Po krizi budou firmy lidi potřebovat, říká šéf Jihočeské hospodářské komory

Na Jihočeskou hospodářskou komoru se obracejí firmy a řeší opatření v době pandemie koronaviru. Volají a ptají se na...

Žena se pohádala s kamarádkou kvůli roušce, potom chtěla skočit z okna

Policisté v posledních dnech stále častěji na lince 158 zaznamenávají rodinné či partnerské rozepře. Na některé...

Nakažení jsou pracovníci pošty v Krumlově. Může to zpozdit dodání balíků

Koronavirus může zkomplikovat doručování zásilek v Českém Krumlově. Nákaza nemocí COVID-19 se prokázala u několika...

Silničáři rozšíří kruhovou křižovatku u Budějovic, špunt na tahu od hranic

Řidiči ho pravidelně označují jako jedno z dopravně nejhorších míst na Českobudějovicku. Konečně se ale začíná měnit....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....