Úterý 18. května 2021, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. května 2021 Nataša

Na šumavské koleje chtějí čtyři dopravci. Hrají o dvě miliardy korun

  9:08
Vozit cestující ve vlacích na třech pošumavských lokálkách chce víc zájemců. Nabídky do tendru podaly České dráhy, GW Train Regio, což je dceřiná společnost ČSAD Jihotrans, a Arriva. O práci stojí také Leo Express, který však podal Jihočeskému kraji nabídku mimo výběrové řízení, a kraj s ním proto nepočítá.

Nádraží v Novém Údolí je konečnou na jedné z nabízených tratí | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Největší zakázka v historii Jihočeského kraje s cenou 2,25 miliardy korun zajistí vítězné firmě provoz na patnáct let na tratích České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary.

Cena soutěže je odhad dotace, kterou kraj vyplatí novému dopravci za patnáct let provozu na těchto tratích. „Je to v cenách letošního roku, nejsou v tom zahrnuty vlivy ať do plusu, či minusu, například změna DPH nebo zdražení nafty. Při výrazném posunu těchto vlivů na obě strany bychom jednali o změně dotace,“ objasnil poradce hejtmana pro dopravu Ivan Študlar.

V současnosti dotuje hejtmanství České dráhy v průměru 112 korunami na jeden vlakový kilometr a netají se tím, že chce dotaci stlačit. Srovnává ji s provozem linkových autobusů, na jejichž jízdu doplácí zhruba třetinu částky.

Při vypsání tendru šéf krajského odboru dopravy Jiří Klása odhadoval, že přijde čtyři až pět nabídek. Při středečním otevření zapečetěných obálek se v pražské advokátní kanceláři KŠD Legal sešli tři dopravci, čtvrtý se obrátil přímo na kraj.

„Je potěšující, že přišlo víc nabídek a budeme z nich moci vybrat tu nejvýhodnější,“ podotkl Klása.

Leo Express nabízí projekt kombinující železnice s ekobusy

Vítěze bude vybírat devítičlenná hodnoticí komise. Nabídky dopravců posoudí 19. prosince a v lednu si pozve jednotlivé uchazeče k vyjasnění podrobností. Pokud vše půjde hladce, mohl by Jihočeský kraj s vítězem podepsat v únoru, či březnu smlouvu.

„S Českými drahami jsme počítali, že se přihlásí, asi by nebylo dobře, kdyby se nechtěl zúčastnit národní dopravce. Máme tu i Jihočecha GW Train Regio, který má licenci a převzal i železniční regionální dopravu v jiných krajích. A Arriva, která provozuje v Česku ve velkém autobusovou dopravu, se tu chce etablovat i na železnici,“ popsal Študlar jednotlivé uchazeče tendru.

Ambiciózní Leo Express, který podal nabídku na šumavské lokálky mimo standardní výběrové řízení, slibuje, že kraji ušetří miliardu korun. A proč obešel vyhlášený tendr? Společnost nesouhlasí s tím, aby po regionu lidé jezdili jen vlaky. Její projekt nabízí kombinaci železnice s ekologickými autobusy.

„Dopravní koncepce požadovaná krajem vychází z dogmatu, že správná veřejná doprava musí být zajištěna vlakem. My naštěstí nejsme pod tlakem železničních odborářů, abychom nemohli přiznat, že někde je levnější a pohodlnější autobus. Proto kraji nabízíme kombinaci vlaku a autobusu, která uspokojí požadovaný výkon a ušetří spoustu peněz,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Leo Express Leoš Novotný.

Jenže pro kraj je tato nabídka neakceptovatelná. „Společnosti Leo Express jsme odepsali, že její projekt nesplňuje podmínky zadání. Zadali jsme celý balík tratí vcelku, trať tam obsluhuje jiné území než silnice a někde nejede nic jiného než vlak. Třeba do oblasti Černý Kříž - Stožec - Nové Údolí ani autobus nesmí,“ sdělil Študlar s tím, že nabídka vychází i z nereálných ekonomických podkladů. Navíc si v šumavském cyklistickém ráji ani nedovede představit, jak by autobus převážel okolo stovky bicyklů.

Cestující si ještě dva roky počkají

Trojlístek dopravců přihlášených do tendru teď netrpělivě vyčkává další kroky kraje. Obsah svých nabídek během jejich vyhodnocování nechtějí veřejně komentovat, a nahrávat tak svým konkurentům. „Nabízíme vyšší kvalitu oproti současnému stavu za nižší cenu,“ podotkl Robert Krigar, člen dozorčí rady GW Train Regio a generální ředitel ČSAD Jihotrans.

Jenže do vyjetí nových vlaků na šumavských lokálkách ještě uplyne poměrně dlouhá doba. V optimálním případě se jich cestující dočkají v prosinci 2016. „Rok a půl až dva roky potřebují dopravci na pořízení vozidel. I když netrváme na nových, stačí modernizované a částečně nízkopodlažní,“ shrnul Študlar.

  • Nejčtenější

Provoz privátů vynesl ženám miliony, dívky na sex vozily přes půl republiky

Českobudějovičtí kriminalisté zadrželi a obvinili dvě ženy, které si poskytováním a zprostředkováním erotických služeb...

Na Českobudějovicku se srazila čtyři auta, sedm zraněných

Tři pozemní posádky záchranářů a vrtulník zasahovaly v sobotu odpoledne u hromadné dopravní nehody čtyř osobních aut v...

Exekutoři vtrhli do azylového domu, případ z Jindřichohradecka prověří komora

Dvojice exekutorských vykonavatelů vnikla nevybíravým způsobem do azylového domu Rybka v Studené na Jindřichohradecku....

Železnou oponu komunisté zaminovali. Munice ale zabíjela hlavně pohraničníky

Premium Před 70 lety padla na tehdejší Československo železná opona. Komunisté se navíc rozhodli, že některé úseky hranice se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Teplice - Č. Budějovice 2:0, domácí k záchraně přiblížili Mareček s Moulisem

Tepličtí fotbalisté zvítězili ve 32. kole Fortuna ligy 2:0 nad Českými Budějovicemi a přiblížili se záchraně, navíc...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Železnou oponu komunisté zaminovali. Munice ale zabíjela hlavně pohraničníky

Premium Před 70 lety padla na tehdejší Československo železná opona. Komunisté se navíc rozhodli, že některé úseky hranice se...

Provoz privátů vynesl ženám miliony, dívky na sex vozily přes půl republiky

Českobudějovičtí kriminalisté zadrželi a obvinili dvě ženy, které si poskytováním a zprostředkováním erotických služeb...

S Jirkou Lábusem se hodně nalítáme, hodnotí natáčení Bambitky Vladyka

Režisér Ivo Macharáček dokončuje na zámku v Jindřichově Hradci natáčení druhého dílu pohádky Tajemství staré bambitky....

Nový zákon způsobí stavební boom na Šumavě, obává se vedení parku

Podle Správy NP Šumava s novelou stavebního zákona zesílí tlak developerů. Obce žádné projekty povolit nechtějí....

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Princ Harry: Žil jsem jako v zoo. Podívejte, co to udělalo s mou matkou

Na streamovací službě Apple TV+ bude mít brzy premiéru dokument týkající se psychického zdraví, vytvořený princem...