Pondělí 23. května 2022, svátek má Vladimír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. května 2022 Vladimír

Tunel u Budějovic? Největší technický problém na vznikající síti dálnic

  9:43
Kilometr dlouhý tunel Pohůrka, který bude součástí obchvatu Českých Budějovic, měl být původně vzorem moderního řešení dálnice 21. století, jak se vyjadřovali někteří radní před 15 lety. MF DNES zmapovala problémy se stavbou obchvatu Budějovic.

Tunel postaví jinou metodou, než původně plánovali – místo postupného budování stěn, stropů a podlah vznikne rovnou tubus, který nebude pospojovaný z mnoha kusů, ale z jedné velké části. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Je začátek května 2021 a místo tunelu zeje na Pohůrce obří jáma. Měsíce se tam nic nedělo kvůli stavebním komplikacím. Jak uvádí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je tato stavba nyní největším technickým problémem na vznikající síti dálnic v Česku.

Příčinou jsou mimo jiné časté úpravy projektu, které dílo prodražují. Tou nejnovější je podle ŘSD nutná změna technologie kvůli agresivní spodní vodě. Místo budování pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť staví stěny, strop a podlaha tunelu, budou muset stavaři položit do vyhloubeného koridoru pevné tubusy, do nichž se spodní voda nedostane. Projekt se tak prodraží nejméně o 200 milionů a jeho dokončení se oddálí o dva roky.

Nepříjemnosti s tímto úsekem, jehož podobu před 15 lety prosazovalo vedení budějovické radnice, připustil nedávno generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Je jasné, že ten projekt ideální nebyl, protože všechny aspekty nezohlednil,“ uvedl letos v lednu.

„Bože“, chraň krajinu a obyvatele, zaznělo

Myšlenka tunelu na dálničním obchvatu obtékajícím také vilové sídliště v Pohůrce se zrodila v hlavách místních politiků v roce 2006, kdy do vedení radnice nastoupil známý budějovický developer František Jelen. S jeho přispěním měnilo město v lokalitě u budoucí dálnice územní plán z využití prostoru pro rekreaci na možnost zástavby pro bydlení.

V té době měla ještě dopravní studie obchvatu v tomto místě podobu estakády vyrovnávající díky betonovým podpěrám terénní nerovnosti mezi Rudolfovskou a Ledenickou silnicí včetně vilové čtvrti na Pohůrce. Mosty měly mít výšku až 11 metrů.

Politici však postupně roubovali do záměru nové nápady, zejména s tunely. Původně měl podle firmy Pragoprojekt terénní vlnou projít jeden dlouhý 260 metrů. V té době vznikla iniciativa za nahrazení estakády jedním dlouhým tunelem, kterou zažehli tehdejší budějovický primátor Juraj Thoma a jeho první náměstek František Jelen, tehdy oba členové ODS.

S jejich pomocí zadala radnice oponentní projekt a zároveň se zrodilo společné memorandum Českých Budějovic a osmi obcí lobujících za změny. Starostové Úsilného, Hůr, Rudolfova, Vráta, Dubičného, Dobré Vody, Srubce a Starých Hodějovic se v roce 2007 připojili k českobudějovickému požadavku ochrany přírody a krajiny.

„Jednání byla velmi složitá, zástupci města na nich byli nekompromisní. S variantou dle DÚR (dokumentace pro územní rozhodnutí pozn. red.), která měla mimochodem od roku 2003 vydané kladné stanovisko EIA za souhlasu města, zásadně nesouhlasili. Zástupci ŘSD si uvědomovali technické obtíže s umístěním tunelu a také výrazné prodražení celé stavby. Situace se po několika jednáních dostala do patové situace a prakticky se zastavila příprava stavby. O důvodech změny postoje města od EIA k DÚR nechci spekulovat,“ vzpomíná Mátl.

Zástupci obcí trvali na zapuštění dálnice pod zem v úseku od Rudolfovské až za Pohůrku. „Námi navržená opatření nejsou nic nadstandardního. Aglomerace stotisícového města a dalších osmi obcí si ostatně zaslouží náležitou ochranu,“ uvedl tehdy primátor Thoma.

Čtvrtstoletí dálničního obchvatu Budějovic

Rok 1995 – trasy: Kromě od města vzdálenější varianty se objevují návrhy spojit plánovanou dálnici se zamýšleným východním obchvatem.
Rok 1998 – dálniční obchvat: Návrhy odklonit dálnici dál od města a vést ji po Lišovském prahu radní i ŘSD odmítají. Zastánci varianty argumentují, že by stála méně a byla stavebně jednodušší a rychlejší.
Rok 2000 – estakády: Trasa z Úsilného do Hodějovic dlouhá 7,2 kilometru má podle projektu společnosti Pragoprojekt vést ve střední části sypanými zářezy a po estakádách s krátkým tunelem.
Rok 2003 – sliby: Premiér Vladimír Špidla slibuje, že dálnice z Prahy do Budějovic se otevře do roku 2010.
Rok 2005 – změny: Budějovičtí radní navrhují změnu projektu. Zadávají oponentní studii firmě IKP Consulting Engineers (v roce 2015 zkrachovala), která estakády nahrazuje delším tunelem. Povede od Dobrovodské po Ledenickou ulici a nakonec i pod Dobrovodským potokem. Autoři původní dopravní studie z firmy ZESA před změnami varují.
Rok 2007 – pokyn: Budějovice přesvědčují dotčené obce k podepsání memoranda o úpravách projektu. Kromě tunelu prosazují na tomto úseku pět přivaděčů. Pragoprojekt dostává pokyn přepracovat projekt dle návrhu IKP Consulting Egineers. ŘSD změny akceptuje a plánuje začít stavět v roce 2008 až 2009.
Rok 2011 – příprava: Stavba má konečně schválené územní rozhodnutí. Vykupují se pozemky.
Rok 2013 – skluz: Obchvat je ve skluzu kvůli financím. Budějovická radnice i ministerstvo dopravy odmítají návrhy vrátit se k variantě trasy dálnice po Lišovském prahu.
Rok 2014 – šetřit: Ministerstvo dopravy apeluje na zjednodušení projektu a snížení ceny investice. Tunel Pohůrka má stát dle odhadů jako polovina obchvatu. Asi tři miliardy.
Rok 2015 – chyby: V projektu se objevují chyby. Například normy dovolují místo původně pěti přivaděčů postavit na trase jen tři.
Rok 2017 – tunel: ŘSD souhlasí se znovu upraveným projektem, mimo jiné celková délka tunelu bude 999,5 metru, stavět se má pomocí takzvaných milánských stěn.
Rok 2019 – stavba: Začíná stavba obchvatu, u tunelu se objevují potíže. Agresivní spodní vody nutí ke změně technologie, a tím k novému přepracování projektu.
Rok 2021 – tubusy: Investor má jasno. V místě průsaků spodní vody bude tunel tvořený pevným tělesem vloženým do zářezu. Obchvat chce ŘSD zprovoznit v letech 2024 až 2025.

Nová varianta však měla už tehdy první komplikace. Největší byla podle odborníků skutečnost, že tunel projde v budějovické pánvi úsekem s nejnižší nivelitou, tedy vůbec nejnižším bodem celé stavby, a později dokonce pod korytem Dobrovodského potoka. A to se nyní ukazuje jako pořádný problém.

A například už v roce 2008 prohlásil tehdejší premiér Mirek Topolánek při otevření prvního jihočeského úseku D3 z Mezna do Chotovin u Tábora, že podobnými požadavky obcí a ekologů, jako jsou dlouhé tunely, se stavby dálnic prodlužují a prodražují. Zároveň přiznal obavy, aby se v budějovickém tunelu nezhlédly i další obce. V té době mělo vyjít sedm kilometrů a dvě stě metrů dálničního obchvatu od Úsilného až po Hodějovice na čtyři miliardy korun.

Varování odborníků

Ačkoli ani tvůrci projektu nad změnami v plánech příliš nejásali, začali na nich na pokyn shora pracovat. „Nakonec jde technicky vyřešit všechno, otázka je jen za kolik,“ popsal tehdy vývoj pro MF DNES jeden z projektantů.

Podoba dlouhého tunelu se tedy začala rodit přes varování například s nestabilním podložím s mohutnými vrstvami hlíny v okolí Hlinska a před silnou spodní vodou. Ačkoli v té době ještě nebyl hotový úplný geologický a hydrogeologický průzkum, tunel už v politické podobě existoval. Práce na obchvatu ale začaly mnohem později. Zatím poslední zádrhel se objevil při hloubení jámy pro milánské stěny, kdy práce přerušila v roce 2019 agresivní spodní voda. Projekt se tedy musí znovu upravovat.

„Mohl bych cítit zadostiučinění, ale je mi z toho hlavně smutno. Tehdejší vedení města jsem nepřesvědčil, že takový dálniční obchvat zavalí Budějovice auty a jeho stavba bude složitá. Teď se naplňují mé obavy, ale nic se s tím už nedá dělat,“ komentoval poslední vývoj stavby bývalý zastupitel Stanislav Rataj.

Jako opoziční komunální politik se po roce 2010 snažil přesvědčit kolegy, že dálniční obchvat vedoucí po okraji města je nesmysl a prosazoval dřívější variantu vést dálnici dál východním směrem po Lišovském prahu. O takové variantě dokonce jednal s ministerstvem dopravy, ale jak řekl, chyběla k tomu politická vůle budějovické radnice i kraje. V roce 2010 ministerstvo tento návrh odmítlo s argumentem, že by zdržel otevření obchvatu o pět let.

„Cesta zpět už bohužel není. Musíme jen doufat, že se obchvat i tunel co nejdříve dodělá,“ míní také českobudějovický radní za ANO Roman Kubíček.

„Neviděli bychom ani na Kleť“

Po roce 2010 také on loboval za dálniční obchvat dál od města. Dnes má obavy hlavně z toho, že kvůli problémům s tunelem budou dříve hotové dálniční trasy k jeho severnímu a jižnímu portálu, což přinese městu potíže s dopravou a objížďkami. Na rychlejší dokončení má teď podle něj naději druhá „jihočeská“ dálnice D4 vedoucí z Prahy na Písek.

Pro tunel by i dnes zdvihl ruku bývalý starosta Dobré Vody Jiří Šabatka. V roce 2007 podepsal memorandum za úpravy projektu a za tunel Pohůrka. „Původně navrhované estakády s protihlukovými stěnami by naši obec zcela odřízly od Budějovic. Neviděli bychom ani na Kleť,“ upozornil Šabatka, který je dnes řadovým zastupitelem Dobré Vody.

Tunel je podle něj komfortnějším řešením, i když jeho režie bude drahá. Podle předpisů se musí monitorovat a zabezpečit proti požáru, kontrolovat únikové cesty, odvětrávat a neustále odvodňovat čerpadly.

Podle Radka Mátla už další takové potíže s obchvatem nenastanou. „Věřím, že nás obdobné problémy na dalších úsecích nečekají. Je jasné, že s geologickými podmínkami jsou všeobecně na stavbách problémy a k dílčím zpožděním teoreticky dojít může,“ dodal.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Předjíždějící šofér vytlačil jiný kamion do příkopu, natočili to policisté

Řidič nákladního vozidla riskantně předjížděl přes plnou čáru na frekventované silnici mezi Českými Budějovicemi a...

Roztrpčení majitele Budějovic: Sivok dělal minely, trenér odchod nezvládl

Premium V pracovně na Střeleckém ostrově se usadí do křesla, odloží brýle, lokne si kávy a začne vyprávět. A že je o čem. První...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sivok reaguje na ostrá slova majitele Budějovic: Ať klub prodá. Já mám zájem

Premium Bylo by lepší, kdyby nedával žádná vyjádření a radši se staral, aby klub fungoval a nikomu nic nedlužil. To radí...

Po ledové sprše odvezla podchlazenou holčičku sanitka, dvojici hrozí vězení

Případem těžkého ublížení na zdraví čtyřleté holčičky se zabývá českobudějovický krajský soud. Obžalovaní jsou matka...

Vzácné mince jsou nyní skvělá investice. Ale pozor při prodeji, říká numismatik

Premium Bývalý předseda budějovické pobočky České numismatické společnosti Jiří Chvojka vypráví o tom, jakou nejvzácnější minci...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Turisté musejí přeznačit trasy, které přetne dostavba dálnic D3 a D4

Výstavba nových úseků dálnic D3 a D4 neomezuje na jihu Čech pouze automobilovou dopravu. Jisté komplikace čekají i na...

Vodáci si připlatí za kempy i půjčovné. Zdražuje vše, hájí se provozovatelé

Premium Provozovatelé kempů a půjčoven lodí na jihu Čech se připravují na začátek vodácké sezony. Někteří v ní hledají spásu po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zájem o šumavská nouzová nocoviště stoupá, může za to i covid

Až několik tisíc turistů ročně přespí na venkovních nocovištích rozmístěných po Šumavě. Mnozí ale nedodržují pravidla,...

Města bojují o mladé rodiny, nabízí jim parcely. Zájem je okamžitý

Zájem o stavbu rodinného domu je mezi mladými stále vysoký. Parcel je však málo a roste i jejich cena. Aby města...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Po seskoku s padákem zůstala ochrnutá, nyní odešla přehlídku prádla

Dnes devětadvacetiletá Emma Carey v roce 2013 odcestovala z Austrálie do Evropy na plánovanou dovolenou. Tehdy se ve...

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...