Práce mají začít v létě a hotovo bude do října roku 2024. „Původní ocelová konstrukce z roku 1889 je již v nevyhovujícím stavu a limituje nasazení některých typů vozidel na celé trati Tábor–Písek. Dnes je na mostě omezená rychlost a jeho nosnost prakticky vylučuje provoz nákladních vlaků,“ vysvětlil Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic (SŽ).
Nový most bude mít železobetonovou nosnou konstrukci. Rozpětí oblouku činí 156 metrů a celková délka dosáhne 316 metrů.
„V těsném sousedství stávající stavby se nejprve postaví ten nový, na který pak převedeme dopravu. Původní konstrukce zůstane po celou dobu prací v provozu. Tím bude jen minimum výluk,“ upřesnil Gavenda.
Osud 130 let staré a ceněné stavby však ještě není definitivně zpečetěný. Národní památkový ústav (NPÚ) totiž před několika týdny oznámil, že bude usilovat o to, aby byl železniční most na Písecku prohlášen kulturní památkou. Pokud se tak stane, nebude ho možné zbourat, jak plánuje SŽ.
Stavba už v minulosti chráněná byla, status však ztratila před několika lety. Přesně v roce 2016, a to vinou administrativní chyby při zápisu do státního seznamu kulturních památek.
V případě úspěchu bude i tak nutné investovat miliony korun do oprav a údržby, aby mohla sloužit třeba alespoň pro chodce a cyklisty.
„O historických a památkových hodnotách není sporu. Ve své době patřil k nejvyšším mostním stavbám v Rakousku-Uhersku,“ zdůraznil Daniel Šnejd, ředitel českobudějovického odborného pracoviště NPÚ. Je to také první železniční most na našem území, který postavili bez lešení, pouze metodou letmé montáže.
„Z doby výstavby zůstala bez výraznějších změn zachovaná jak ocelová konstrukce, tak mostní pilíře,“ upozornil Šnejd.