Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Ceny jízdenek na Táborsku se zvednou. Budějovičtí zdražení projednají

  • 6
Lidé z Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí, kteří cestují autobusy MHD, budou brzy muset sáhnout hlouběji do peněženek. Radnice, jež doplácejí dopravnímu podniku Comett plus ztrátu z provozu autobusů, plánují zdražení tarifů o dvě koruny. O tomtéž budou ve středu jednat i radní v Budějovicích.

Stanislav Milčic z Tábora - Čekanic cestuje městskou hromadnou dopravou zhruba patnáctkrát měsíčně do práce a zpět. Vždy si koupí osmiminutovou jízdenku za 10 korun. Měsíčně na jízdné vydá 300 korun. Podle nového tarifu by za měsíc zaplatil 360 korun.

"Samozřejmě, nikomu se zdražování čehokoliv nelíbí, ale raději si připlatím, než aby radnice některé linky rušila," poznamenal Milčic.

Kolik nyní zaplatíte za jízdné v MHD

  • Tábor

4 minuty    8 korun

8 minut    10 korun

18 minut  12 korun

60 minut  14 korun

Den         40 korun

Týden    135 korun

  • České Budějovice

20 minut   12 korun

40 minut   14 korun

60 minut   16 korun

Den          40 korun

Týden      130-280 korun

(podle počtu tarifních zón)

Provoz autobusů, které za rok najedou po třech zmiňovaných městech na Táborsku 1,82 milionu kilometrů, je ztrátový. Letos budou muset radnice doplatit celkem 36 milionů korun. A šest milionů korun, o které se provoz zdražuje, buď vyberou od cestujících, nebo zruší část linek.

"Jsou jen tři možnosti: zdražit jízdné, přidat dalších šest milionů korun z městského rozpočtu nebo škrtat spoje. Navýšení jízdného nám připadá nejschůdnější," řekl táborský starosta Jiří Fišer.

Důvodem jsou dražší benzín, méně cestujících a vyšší DPH

Tábor hradí největší část ztráty - 78 procent. I platby dalších měst jsou určené podle počtu obyvatel. Sezimovo Ústí platí 15,8 procenta a Planá nad Lužnicí 6,2 procenta.

Ztráta z městských autobusů v těchto třech městech roste proto, že stoupla cena pohonných hmot, o pět procent ubylo cestujících a dopravce už nedostane státní dotaci 1,3 milion korun ročně na provoz vozů na stlačený zemní plyn.

"Kromě toho se zvedla i daň z přidané hodnoty, čímž se nám snížily tržby. To udělá ročně propad zhruba 1,6 milionu korun," vysvětlil ředitel divize městské hromadné dopravy Comett plus Petr Pistulka. Firma zdražila jízdné v městských autobusech naposledy předloni.

V Táboře a zbylých dvou městech obsluhuje 15 linek 32 autobusů. Ročně přepraví osm milionů lidí. Část z nich využívá měsíční či vícedenní jízdenky, ale i ty podraží - v průměru také o 10 procent.

Zda se jízdné v autobusech zdraží a odkdy, rozhodnou zastupitelstva na začátku listopadu. Je to však velmi pravděpodobné už proto, že radní jim navýšení doporučují.

Ceny jako v krajském městě

Ceny jízdného na Táborsku jsou dnes podobné jako v Českých Budějovicích. V krajském městě nejlevnější jízdenka na 20 minut stojí 12 korun a hodina 16 korun. V Táboře bude podle nového ceníku 18 minut stát 14 korun a hodinové jízdné 16 korun. Avšak i České Budějovice mají v plánu ceny změnit. O zdražení budou jednat městští radní.

"Otázkou bude, zda tarify upravit, a případně jakým způsobem. Bráníme se tomu říkat zdražení, spíše to chceme pojmout i jako změnu struktury tarifů," řekl vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy Dopravního podniku města České Budějovice Radek Filip.