Frekventovaná ulice Na Sadech má nový povrch.

Frekventovaná ulice Na Sadech má nový povrch. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Budějovické Sady otevřely dřív a mají tichý asfalt. Dopravu tam neomezí

  • 0
Tisíce aut se mohou vrátit do ulice Na Sadech, oprava vozovky tam skončila o týden dříve. Teď jsou na řadě další zničené silnice v Českých Budějovicích. Hlavně Rudolfovská a Vrbenská.

Ani to nebolelo. Tak by se dalo mluvit o opravě silnice v rušné českobudějovické ulici Na Sadech, kde denně projede až 18 tisíc vozidel a stovky spojů městské hromadné dopravy.

V sobotu večer už byl nový tichý asfalt položený, v neděli následovalo vodorovné značení, a nyní je ulice opět naplno průjezdná. Místo dvou vše trvalo jen týden. Hluk by se mohl díky novému povrchu snížit až o pět decibelů. Podobně už slouží třeba na části Pražské třídy kolem IGY centra.

Zhotovitelem stavby za 2,4 milionu korun byla společnost Eurovia CS. Část obyvatel se podivovala, proč se město pustilo právě do Sadů, když jsou ve městě jiné silnice v horším stavu.

„Opravili jsme pouze vrchní část vozovky a udělali několik dalších menších oprav. Pokud bychom nepřistoupili k zásahu nyní, následovala by v příštích letech akce většího rozsahu, která by byla mnohonásobně dražší,“ reagoval náměstek primátora Petr Podhola.

Část řidičů se s dočasnou uzavírkou nedokázala smířit a i přes jasný zákaz dál do Sadů jezdili, případně si zkracovali cestu Krajinskou ulicí. Policie tak měla v místě dost práce. Ukázalo se ovšem také, že uzavírka nezpůsobila na objízdných trasách v podstatě žádné kolony, Rudolfovská v centru byla dokonce průjezdnější než obvykle.

Proto se nabízí otázka, zdali částečně omezit osobní dopravu Na Sadech trvale. Takové opatření totiž bývalo součástí projektu Koridor MHD, který má co nejvíce upřednostnit a urychlit provoz hromadné dopravy mezi sídlištěm Máj a nádražím. Řada změn už je hotová, ale minulé vedení radnice upustilo od plánovaného zákazu levého odbočení do Sadů ze směru od Senovážného náměstí.

„Osobně jsem pro, ale tato úprava nemá ve vedení města jednoznačnou podporu, a tak Na Sadech v tuto chvíli omezovat osobní dopravu nebudeme,“ konstatoval náměstek primátora František Konečný. Domnívá se, že ke změně bude možné přistoupit ve chvíli, kdy bude plnohodnotná náhradní trasa na sídliště Máj.

„To znamená, až bude v budoucnu postavená spojnice ulic Strakonické a Milady Horákové,“ doplnil. Ta má celou řadu povolení, ale chybí hlavní stavební na samotnou silnici, proti které se staví část obyvatel.

Vrbenskou opraví příští rok

I Podhola potvrdil, že úprava režimu Na Sadech je otázka, kterou se bude město v budoucnu věnovat. Z krátké uzavírky v době prázdnin nelze dělat předčasné závěry.

Teď spíš na radnici sestavují rozpočet na rok 2017 a v něm by také měly být peníze na opravy silnic, které jsou v mnohem horším stavu, než byly Sady. Je to především Vrbenská ulice v Suchém Vrbném. „Na tu se určitě příští rok dostane, měli jsme ji naplánovanou už letos, ale těch omezení už by pak bylo příliš, tak jsme ještě počkali,“ vysvětlil Konečný.

Podle něj je stejně nutné opravovat i Rudolfovskou třídu, což už je ovšem krajská silnice, a bude tak záležet i na rozpočtu Jihočeského kraje. Dále pak chce město připravit projekt na opravu Hlinecké ulice, která je v havarijním stavu. Je přitom dost rušná, protože funguje jako zkratka ze Suchého Vrbného do Vráta, Hlinska a Rudolfova. Projede tudy kolem pěti tisíc aut denně.

Město má seznam silnic určených k opravám i rekonstrukcím. „Pro mě mezi priority příštího roku určitě bude patřit oprava ulice O. Březiny v Novém Roudném, která je v kritickém stavu, nebo oprava mostu v ulici Pekárenská,“ dodal Podhola.

Letos se v Budějovicích dostalo nebo dostane na více než tři desítky oprav a rekonstrukcí ulic nebo jejich částí. Mezi největší patří akce ve Štítného či ulici Gen. Svobody, na obou se ještě pracuje. Dále pak úpravy Nádražní ulice či Litvínovického mostu.