Chci silnicí propojit sídliště Máj s Rožnovem, říká náměstek pro dopravu

  10:11
Překvapila ho kritika ke stavbě parkovacího domu na sídlišti Máj, které je auty zahlcené. Naopak počítal s odporem proti záměru vybudovat most přes Vltavu do Rožnova. Náměstek primátorky Českých Budějovic Lubomír Bureš v rozhovoru pro MF DNES představuje dopravní plány krajského města. Zklidnění provozu v centru pro něj není uzavřená věc.

Náměstek primátorky Lubomír Bureš vysvětluje, proč je důležitý další most přes Vltavu nebo jak spojit Máj a Litvínovice. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Vezme do ruky zdobný nůž na rozlepování dopisů, vstane od stolu a jde k velké mapě ukázat, kudy povede nová silnice a jak může pomoci provozu v Českých Budějovicích. Náměstek primátorky pro dopravu Lubomír Bureš (ODS) v rozhovoru pro MF DNES představil řadu plánů, které chce prosadit. Počítá i s odporem části obyvatel. „Město se rozrůstá a lidé by to měli vnímat i tak, že je potřeba vytvořit také nové komunikace,“ vysvětluje.

Sice to trvá, ale přece jen se blíží čas, kdy bude hotový obchvat kolem Budějovic. Máte představu, nějaké dopravní modely, co to udělá s dopravou ve městě a jak na to zareagujete?
Ano, nějaké modely máme, ty ovšem ještě nepočítají s dalšími dopravními stavbami, které ve městě chystáme. Například s přemostěním Vltavy do Papírenské, jižní tangentou, severní spojkou, podjezdem pod nádražím, propojením z Máje směrem na Litvínovickou. To vše chceme v nějakém čase udělat a s dopravou to zahýbe. Lze ale říct, že s obchvatem se Budějovicím uleví od tranzitu. Když budeme mít spojení z Máje až do Litvínovic, bude to jistě znát na Dlouhé louce. Až bude severní spojka, tak se zklidní Strakonická. Pak s tím můžeme pracovat dál.

Zůstaňme teď u přemostění Vltavy do Papírenské v Rožnově. Místní argumentují, že brzy začne fungovat jižní tangenta, a tak mohou auta jezdit tudy a most tak není nutné stavět.
Tangenta není městskou komunikací, ta by spíš měla sloužit k tomu, aby lidé město objeli. Přemostění Papírenské je vnitroměstská komunikace. Mosty v Budějovicích prostě chybí, to mi dá asi každý za pravdu. Tohle umožní dostat se k nemocnici jiným směrem a nebude nutné jezdit až ke Koh-i-nooru. Kdyby po budoucím mostu jelo jen 500 aut denně a nepokračovala by až na Mánesovu, znamená to o čtyři tuny CO2 měsíčně méně.

Jihočeši letos dostanou další dostavěný obchvat i opravené nádraží

Někteří však mají také obavy, že to Papírenskou neskončí a bude zde snaha pokračovat se silnicí dál k Malému jezu a do Novohradské.
Upřímně říkám, že o tomhle se na radnici vůbec nebavíme. Naopak to, k čemu se hrdě hlásím, je spojení Máje, Švábova Hrádku, Litvínovic a Papírenské, kde by měla vzniknout jedna z nejdelších cyklostezek v Budějovicích. Rád bych využil železniční vlečky od papíren, která pokračuje dál, a lidé by se tak na kolech dostali z Máje třeba až na Plavskou a k Malému jezu.

To zní hezky, ale jak chcete takovou stavbu prolomit v Litvínovicích?
Už jsme nad tím seděli s panem hejtmanem a starostou Litvínovic, který je této myšlence nakloněný. Už má variantu, kudy dostat cyklisty bezpečně přes obec. Sám připravuje lepší napojení cyklistů do Stromovky.

A jak chcete dostat ze Švábova Hrádku do Litvínovic a na výpadovku z města auta? V minulosti to vypadalo jako neřešitelný problém. Přitom takzvaný západní polookruh by hodně pomohl.
Na katastru Budějovic s tím územní plán počítá a v územním plánu Litvínovic je obrovská rezerva na dopravní koridor.

Jenže to bude ústit někam do již zastavěného území...
Proto se potřebujeme dostat co nejvíce dolů, abychom se zástavbě co možná nejvíce vyhnuli a mohli pokračovat na silnici I/3 a pak dál přes Vltavu.

I tak si myslím, že odpor proti této stavbě určitě bude.
Každá stavba má své odpůrce, s tím musíme počítat. Město se rozrůstá a obyvatelé by to měli vnímat i tak, že je potřeba k tomu vytvořit i nové komunikace. Byť to pro někoho znamená snížení nějakého komfortu.

Až tisíc aut na nelegálních místech. Sídlišti Máj pomůže parkovací dům

Jeden dopravní projekt mi však připadá ještě komplikovanější – podjezd pod nákladovým nádražím. Hlavně kvůli tomu, jak drahý má být. Budou na něj vůbec peníze?
Projekčně podjezd připravujeme, schvalovali jsme zrovna změnu územního plánu. Musí se na tom finančně podílet Správa železnic, Jihočeský kraj a město. Jedině tak to bude možné udělat. Budějovice ho ale hodně potřebují. Správa železnic ještě nedaleko chystá podchod směrem do Suchého Vrbného, obě akce by se měly dělat v jeden čas, aby to znamenalo pouze jednu výluku.

Určitě větší poptávka než po podjezdu je mezi obyvateli po parkovacích místech. Nedávno jste na radnici představili plán na parkovací dům nad točnou MHD na okraji sídliště Máj. Zazněla k tomu ale také kritika, že na takovém místě nebude využívaný.
Debata k tomuto návrhu mě opravdu překvapila. Na Máji jsem žil a také jsem si představoval, že zaparkuji tak, abych na své auto viděl z okna. Nakonec jsem si ale raději pronajal garáž. Myslím si, že spoustu lidí také rádo zajede do parkovacího domu. Pokud chceme, aby tam mohli projet hasiči, aby se nestálo na místech, kde to není povolené, tak musíme dát možnost někde odstavit auto.

Rychleji než na Máji bude pět stovek míst v parkovacím domě u sportovní haly. Měl by být hotový na konci roku, za jakých podmínek se tam bude stát?
Předpokládám, že se tam platit bude, je to parkoviště v centru města. Ale na tuto debatu je ještě čas.

Brzy poté, co jste na podzim nastoupil jako náměstek na radnici, jste musel řešit změny dopravy v centru, kam se po rozhodnutí soudu opět naplno vrátila auta. Nevadí vám náměstí Přemysla Otakara II. plné aut? Co bude dál?
Trápí mě, že nám někteří vyčítali, že se tohle muselo stát a že jsme nereagovali. Soud v prosinci vydal rozsudek a my jsme měli v únoru změny uskutečnit. I kdybychom za několik týdnů přišli s nějakým zázračným řešením, tak jsou tam správní lhůty, kdy vše musí být na úřední desce, veřejná projednání. Případná kasační stížnost nemusí mít odkladný účinek, a stejně bychom to museli vrátit do původního stavu. Historicky navíc ODS vystupovala proti navrženému řešení předchozí koalice.

Mosty v Budějovicích prostě chybí, to mi dá asi každý za pravdu.

A pro vás je to uzavřená věc?
Veřejně jsem to říkal a znovu opakuji, že se současným stavem nejsme spokojení. Je tu velké množství aut. Hodně spoléhám na novou komisi pro metropolitní rozvoj oblasti České Budějovice. I ta se k tomu bude vyjadřovat. Máme spoustu analýz a chceme mít i vlastní, jak přesně se pohybují chodci, cyklisté a auta. Chtěli bychom pak přijít s nějakým inovativním řešením, které nebude spočívat jen v tom, že tohle a tohle zavřeme. A hlavně to musíme opravdu dobře vysvětlit lidem, aby to bylo srozumitelné. Takže na to bude třeba dostatek času.

A co MHD? V minulosti někteří politici otevřeli téma, zda jsou jednotlivé linky vedené správně, zda neudělat nějaké razantní změny. Ale nakonec zůstává spíš u těch kosmetických. Jaký je na to váš pohled?
Když to má opodstatnění, tak, myslím, umíme celkem pružně zareagovat na požadavky. Z poslední doby jsou to třeba úpravy spojů, které jezdí k ZŠ Pohůrecké, vybrané vozy jezdí blíže ke škole a je to bezpečnější. Upravili jsme i jízdní řády ze sídliště Máj, aby spoje lépe navazovaly na ranní vlaky. To chystáme i pro sídliště Vltava a Suché Vrbné. Jsou to sice kosmetické úpravy, ale pro cestující hodně důležité.

A ten druhý pohled na nějaký razantnější zásah?
Určitě se tím zabývám. Chystáme se získat obrovské množství dat třemi způsoby a na základě toho pak můžeme rozhodnout, zda a jaké větší změny jsou potřebné.

Jaké to budou způsoby?
Máme sice ve vozech sčítací rámy, ale nevíme přesně, odkud kam konkrétní člověk jede. Kde nastoupil, kde vystoupil. Zakoupíme proto anonymizovaná data od mobilních operátorů na celou metropolitní oblast Českých Budějovic. Z toho uvidíme, kolik lidí kam přesně míří, jaký je potenciál, zda třeba někde vzrostla jízda na kolech a podobně. Druhým stupněm bude dotazníkové šetření a třetím internetový dotazník. První sběr dat bude někdy na podzim, ale pak musí někdo vše zanalyzovat. Tohle určitě potrvá delší dobu. Ale je to základ, pokud chceme postupovat strategicky.

Nejčtenější

Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr

Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě stojí třeba i plavební komora v Kořensku, lodě mají smůlu. Sucho také odhalilo na Orlíku řadu...

Nákupní galerií kráčel kůň s mužem v sedle, romantik přijel žádat milou o ruku

To tu ještě nebylo. Tedy minimálně v Českých Budějovicích určitě ne. V pátek úderem 11. hodiny vjel do prvního patra místního IGY Centra muž na koni, prošel s ním pasáží a zastavil se u jedné z...

D3 na Benešovsku zablokoval hořící kamion, provoz omezoval více než 12 hodin

Dálnici D3 u Mezna na Benešovsku ve středu dopoledne v obou směrech uzavřel požár kamionu. Podle první verze u něj došlo k defektu pneumatiky, jehož následkem prorazil středová svodidla a po nárazu...

V Dynamu nikdo neví, co bude za hodinu. Kapitán Ondrášek skončil nedůstojně

Odešel v tichosti. Jeho mateřský klub, ve kterém dělal poslední dva roky kapitána, se o konci působení Zdeňka Ondráška ani nezmínil. Zkušený fotbalový útočník Dynamu poděkoval v příspěvku na...

Obchvat Lišova je hotový, městu se denně vyhne přes 10 tisíc aut

Řidiči najedou v úterý k večeru na roky očekávaný obchvat Lišova a Štěpánovic. Stavbu trvající přibližně dva a půl roku se podařilo dokončit dokonce s menším předstihem. Hlavní tah mezi Českými...

Majitelé Dynama dál v utajení. Představí se sami, reagoval francouzský manažer

Fotbalové České Budějovice chtějí zpátky do první ligy. Nové zahraniční vedení sportovního úseku však neví kdy. Ani nestanovilo konkrétní cíl pro nový ročník. Sportovní ředitel Michaël Michée se...

16. července 2025  15:23

Rozšíření skládky nechceme, zní z Lišova. Radnice už neslyší ani na poplatky

Bouřlivou diskusi vyvolává záměr rozšíření třicet let staré skládky odpadů v Lišově na Českobudějovicku. Jeho odpůrci se bojí nejen prodloužení životnosti tohoto smetiště, ale i plánovaného zavážení...

16. července 2025  12:41

Parkovací dům na budějovickém sídlišti bude za dva roky a 270 milionů

Na sídlišti Máj v Českých Budějovicích může začít vítězná firma připravovat parkoviště za 270 milionů. Hotovo má být za dva roky. Řešit se ještě budou ceny za parkování. Po dokončení strážníci...

16. července 2025  9:35

Vozábal odolal, Táborsko udrželo manažera. Základním cílem je záchrana. A přání?

Výkonný ředitel Martin Vozábal zůstává v Táborsku. Prodloužil smlouvu do konce roku 2027. Touto zprávou otevřel většinový majitel klubu Petr Kolář setkání s novináři před víkendovým startem nového...

16. července 2025  8:33

Ještě hraješ ten hokej? Vanišová vytrvala a teď je vzorem: Pro kluby jsou priorita kluci

Pochází z hokejové rodiny, kde se víc sledovalo počínání jejího bratra Marka. Tereza Vanišová (nyní již Holešinská – pozn. red.) začala s hokejem ve Strakonicích v šesti letech a dotáhla to až do...

16. července 2025

Nikdy bych jí neublížil, trvá na svém obžalovaný. Z vraždy manželky vinil syna

Vražda kvůli rozvodu? Do vězení na 17 let poslal v pondělí českobudějovický krajský soud muže, který podle obžaloby před rokem zavraždil v lese u Varvažova na Písecku svou manželku. Podle některých...

15. července 2025  17:43

Fotoateliér Seidel je permanentně ve ztrátě. Ať ho převezme kraj, žádá Krumlov

Zastupitelé Českého Krumlova chtějí, aby Jihočeský kraj převzal provoz Musea Fotoateliér Seidel. Podle místostarosty Dalibora Uhlíře pak zaměstnanci nebudou pod takovým tlakem na vytváření zisku a...

15. července 2025  13:55

Obchvat Lišova je hotový, městu se denně vyhne přes 10 tisíc aut

Řidiči najedou v úterý k večeru na roky očekávaný obchvat Lišova a Štěpánovic. Stavbu trvající přibližně dva a půl roku se podařilo dokončit dokonce s menším předstihem. Hlavní tah mezi Českými...

15. července 2025  9:09,  aktualizováno  13:20

Holky makají tak, jako dřív kluci. O ženském hokeji, jeho boomu i výzvách

Našlapaný stadion, divácký rekord, hokejistky oslavované jako hrdinky. Takový byl dubnový světový šampionát žen, který se poprvé hrál na českém území. Dějištěm byly České Budějovice a mistrovství se...

14. července 2025

Dotýkání dovoleno. Klášter má druhý Závišův kříž, haptický model je z pryskyřice

Cedule s nápisem Nedotýkat se! jako na řadě běžných výstav či v muzeích tu opravdu nenajdete. Naopak, dotýkat se musíte. Cisterciácký klášter ve Vyšším Brodě na Českokrumlovsku v pondělí poprvé...

14. července 2025  15:50

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vstávejte, klepal řidič trolejbusu na spícího pasažéra. Ten se probral a zbil ho

Hlídka českobudějovické městské policie zasahovala v sobotu večer u napadení řidiče trolejbusu, na něhož zaútočil muž, který nevystoupil na konečné, protože spal. Když ho šofér probudil,...

14. července 2025  11:36

Chatu na vrcholu Libína otevřeli po 17 letech. Oprava stála 26 milionů

Horská chata na vrcholu hory u Prachatic už zase slouží veřejnosti. Slavnostní otevření restaurace si nenechaly ujít stovky lidí. Město teď plánuje opravu blízké rozhledny. Začne na podzim a bude...

14. července 2025  9:23
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.