Stroje pracují na úseku D3 u Tábora, kde by se stavět nemělo, protože soud...

Stroje pracují na úseku D3 u Tábora, kde by se stavět nemělo, protože soud zrušil státu stavební povolení na dálnici. Vzadu je vidět provozovna bratrů Bratránkových, kteří bojují o sjezd ke svému areálu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stavba D3 pokračuje, tvrdí podnikatelé a podali trestní oznámení

  • 20
Majitelé motocentra na obchvatu Tábora, z něhož bude dálnice D3, podali trestní oznámení. Soud rozhodl o přerušení stavby, ale podle nich se na úseku pracuje dál. Pokračuje tak kauza, v níž podnikatelé brání sjezd z budoucí dálnice ke své provozovně.

Nyní mají provozovnu řádně zkolaudovanou jako trvalou stavbu a sjezd k ní vede z obchvatu Tábora. Ale tento úsek prochází přestavbou, která z něj udělá součást dálnice D3. Na ní už se nepočítá s odbočením k motocentru, které vlastní Petr a Pavel Bratránkovi.

Majitelé už uspěli se žalobou a soud zrušil státu stavební povolení na dálnici. Nyní však podnikatelé tvrdí, že stavba pokračuje a dělníci jim brání k příjezdu k nemovitostem.

Rozsudek soudu je pravomocný, stát přišel o stavební povolení a měl zastavit veškeré práce na stavbě dálnice D3 u Tábora. Jedná se o 2,5 kilometru dlouhý úsek mezi Táborem a Stoklasnou Lhotou.

"Měli zastavit práce, místo toho nadále pracují, betonují, dovážejí kamení a k vjezdu nám navozili vyfrézovaný asfalt. Zmizely i směrové tabule," kroutí hlavou Pavel Bratránek, který v úterý podal trestní oznámení na státní zastupitelství v Táboře.

Konzervační práce, nebo pokračování stavby dálnice?

Ve středu se na úseku skutečně pracovalo, těžká technika pěchovala jednotlivé vrstvy a rozhrnovala kamení. Firmy, které dálnici staví, ale odmítají, že by pokračovaly ve výstavbě.

"Děláme konzervační práce přesně podle výzvy ministerstva. Tedy doděláváme některé vrstvy silnice, aby voda šla do kanalizace. Neděláme ani ťuk navíc, máme přesně rozpis od ministerstva," řekl ředitel výstavby Pavel Žákovský.

Senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu dálnice D3,  potvrdil, že na silnici se pracuje, nicméně sám prý neumí posoudit, co jsou konzervační práce a co pokračování ve výstavbě.

"Konzervační práce, aby nedocházelo k poškození hotové práce a nevznikaly nadměrné škody, se udělat musí. Vím, že přístup k motocentru nyní podnikatelé mají, ale situace tam není příliš dobrá," řekl Eybert.

Podnikatelé Pavel a Petr Bratránkovi, kteří vlastní u obchvatu Tábora motocentrum, čerpací stanici plynu a pneuservis, nyní vyčkávají, s jakými návrhy na řešení situace přijde stát.

"Státní úředník rozhoduje, ale nepřemýšlí," řekl ministr Žák

Budovu mají řádně zkolaudovanou jako trvalou stavbu, což je kámen úrazu. Úředníci stavebního úřadu měli jejich živnost povolit jen jako dočasnou, než bude stát dálnice. I proto nyní začíná také spor mezi ministerstvem dopravy a táborským stavebním úřadem.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák obvinil táborský stavební úřad, že chyba vznikla právě tam.

"Je to kuriózní příklad toho, jak dokáže státní úředník rozhodovat, a přitom nemyslet. Poprvé v historii budeme vyžadovat náhradu škody od pachatele, tedy stavebního úřadu v Táboře," prohlásil ministr dopravy Zdeněk Žák.

Táborská radnice chybu odmítá, už napsala i oficiální stanovisko, kde svůj postoj vysvětluje. Nyní se však hledá řešení, jak příjezd k nemovitostem vyřešit. Jednou z možností by byla původní přístupová polní cesta z místní části Měšice přímo k motocentru, která je i na mapách patrná, ale pouze jako vyjeté koleje.

"Po výstavbě obchvatu tato cesta zanikla, dnes je to jen rozorané pole. Kromě toho soudy jasně řekly, že máme nárok na přístup, který jsme měli, a to je sjezd z obchvatu, takže nechápu, proč se zase vymýšlí nějaké jiné řešení zadem," řekl Pavel Bratránek. Logický je přímý přístup z obchvatu, později dálnice, pro podnikatele mnohem zajímavější, než složitý přes Měšice.