Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvČervená lokomotiva Elinka uhání po železniční trati, aby načas dovezla své pasažéry do Bechyně. Z dřevěných lavic i čalouněných sedadel první třídy vyhlíží z okna cestovatelé v dobových kostýmech. Mezi nimi sedí i představitel vynálezce a konstruktéra Františka Křižíka.
Tak se ve středu slavilo jubileum legendární dráhy. Čtyřiadvacet kilometrů dlouhá trať byla původně zamýšlená jako parní.
„Musel jsem vynaložit velké úsilí, abych prosadil elektrickou. Je to její velká výhoda, protože její stavba byla o mnoho jednodušší. Tento motorový vůz je o hodně lehčí než parní lokomotiva, mohli jsme tak použít lehčí kolejnice. V celém úseku se podařilo ušetřit 200 tisíc kilogramů železa,“ popisuje František Křižík, jehož firma se podílela na výrobě lokomotivy Elinky.
„Není to pouze lokomotiva. Jedná se o motorový vůz, který je tažným zařízením a zároveň slouží jako vůz pro cestující,“ vysvětluje Křižík oděný do dobového kostýmu s vázankou a cylindrem.
V nejvyšším bodu úseku u Třebelic vlak najednou zastavuje. Uniformovaný strojvedoucí Josef Macášek vychází z kabiny, aby pasažéry upozornil na zajímavost u trati.
„Na levé straně za křovím vidíte rybník. To byl původě lom na těžbu kamene pro tuto trať. Ve třicátých letech, kdy se trať rekonstruovala, tu parní stroje nabíraly vodu,“ zmiňuje Macášek a mizí v kabině, aby znovu rozjel Elinku.
Kraj chce na Bechyňce udržet historické vlaky, oprava vyjde na 400 milionů |
Než vlak dorazí do konečné stanice, přejede Bechyňskou duhu. Jedinečný železobetonový most přes Lužnici slouží zároveň vlakům i automobilům. Při přejezdu Duhy tak na strojvedoucího mávají protijedoucí řidiči.
Po hodinové jízdě přijíždí Elinka na bechyňské nádraží. Stejnou cestu absolvuje i v sobotu 24. června. Jízdné na slavnostní jízdu bude stát 300 korun pro dospělé a 200 korun pro děti. Vzhledem k omezené kapacitě České dráhy doporučují zakoupit jízdenky s rezervací v předstihu na e-shopu dopravce.