Nový provoz má začít fungovat od 1. listopadu. „Linka 23 kopíruje linku 24. Vyjíždí ze záchytného parkoviště Jírovcova, ale jede po ulici Na Sadech a ulicí Karla IV. na náměstí. Nová trasa nevyžaduje žádné nové dopravní značení,“ popisuje náměstek primátora František Konečný (ANO).
Zároveň uvádí, že trasa je sice o pár minut delší, ale pořád zajímavá pro obyvatele i návštěvníky města.
Na linku budou navazovat další dvě. Půjde o stejná vozidla, kterým se však na náměstí změní číslo. Linka 22 spojí náměstí s nádražím, nemocnicí a částí Papírenské ulice. Třetí nový spoj zamíří na nádraží, odtud ale pojede do Havlíčkovy kolonie a směrem k Malému jezu u Malše. Nahradí linku 12, jejíž zastávky bude využívat.
„Koncem září, nebo začátkem října dostaneme jedenáct midibusů na elektřinu. Provoz by mělo pokrýt devět z nich a dva budou sloužit jako náhradní,“ vysvětluje Konečný.
Jízda z Jírovcovy ulice na náměstí má být pro cestující zdarma. Zbytek už by měl podléhat běžnému cenovému tarifu. Rozhodnutí chce současné vedení města nechat na příštím politickém složení.
Podle Konečného se provoz prodraží ročně o 1,3 milionu korun. Zároveň zmínil, že linku 24 doposud využívalo měsíčně třicet tisíc pasažérů.
Linky dostanou nová čísla
S prvním listopadem musí cestující v budějovické MHD počítat i s dalšími novinkami.
„Dopravní podnik zároveň provede změnu, kterou chystal delší dobu. Při ní chce sjednotit čísla, aby páteřní linky byly jednociferné a midibusové byly od dvacítky. Proto se jednadvacítka změní na jedničku a stávající jednička bude mít čtyřku,“ naznačil Konečný.
Město přišlo s novou podobou poté, co musel být v srpnu kvůli rozhodnutí krajského soudu přerušen provoz linky číslo 24, která od loňského listopadu vedla na náměstí Krajinskou ulicí. Ale Konečný nevylučuje, že se sem vrátí. Město zažádalo o pozastavení rozhodnutí krajského soudu.
Podnikatel Martin Pražák, který se přidal k žalobě proti autobusům v Krajinské, napadá i nové trasy MHD v centru.
„Podle znaleckého posudku, který jsme si nechali udělat od soudních znalců, je to v rozporu s územním plánem. Materiál mají k dispozici odbory dopravy i územního plánování. Vyplývá z něj, že tento scénář není možný. Posudky jsme úřadům doručili a je to porušení zákona,“ uvádí.
Posudek soudního znalce společnosti PRO-PLANS má MF DNES k dispozici. V dokumentu je popsaná jedna možnost, kudy může vést městská hromadná doprava v centru. V posudku stojí, že podle platného územního plánu je možný jednosměrný provoz v ulicích Krajinská a Biskupská ve směru sever - jih, to znamená od Mariánského náměstí k zimnímu stadionu, a po ulicích Dr. Stejskala a U Černé věže ve směru jih - sever, tedy od Lidické třídy k ulici Na Sadech. To by ale znamenalo změnit systém jednosměrek v celém centru.
V takovém případě není jisté, že se k tomu podaří získat souhlas památkářů a Policie ČR. Podle Pražáka se dá očekávat, že část občanů a majitelů nemovitostí v ulici Dr. Stejskala začne protestovat stejně jako v Krajinské.
MF DNES proto kontaktovala vedoucího odboru dopravy Jaroslava Mráze, aby znalecký posudek okomentoval. „Máme posudek od ČVUT, ten se týká Krajinské a dopravy, která by šla ze záchytného parkoviště. K posudku společnosti PRO-PLANS se vyjadřovat nebudu,“ reagoval.
Podle Františka Konečného ulicí Karla IV. může vést městská hromadná doprava bez problémů.