Přísloví o zlatých českých ručičkách na něj sedí naprosto přesně. Z domácího kutilství Antonína Salvy se stala práce na plný úvazek a vynesla mu uznání u předních amerických i českých muzikantů.
Na posledním turné kapely Smashing Pumpkins mohli fanoušci za zpěvákem Billy Corganem vidět zvukové stěny plné knoflíků a různobarevných malých předzesilovačů. Všechny vznikly v rodinném domě ve Vrátě u Českých Budějovic pod rukama Antonína Salvy.
Antonín Salva (38 let)Narodil se 28. ledna 1976 v Českých Budějovicích. Vystudoval hotelovou školu, pracoval jako obchodní zástupce. Od mládí žije muzikou. Hrál v několika kapelách, nejúspěšnější byla skupina Cherry, která měla dobré ohlasy i u hudebních kritiků. Doma si sám vytvářel kytarové efekty a upravoval zesilovače. Postupně začal vyrábět kytarové moduly pro zákazníky z celého světa. Jeho zlepšováky používají například hráči ze Smashing Pumpkins nebo Guns N´ Roses. Poslední rok se na plný úvazek věnuje své značce Salvation Mods. Vše vyrábí a upravuje ve svém domě ve Vrátě. Je ženatý, má pětiletou dceru. |
I když to vypadá složitě, fígl je jednoduchý. Místo aby měl Corgan za sebou deset velkých zesilovačů a beden různých značek, má všechno pohromadě v jednom zapojení. Navíc dosáhne úplně stejného zvuku, jaký mají originály.
"Upravuju moduly tak, že znějí jako originální aparáty. Mé postupy jsou jedinečné a originální i ve světě. Muzikanti tím ušetří spoustu peněz, dostanou zvuk přesně na míru a pak už se můžou soustředit jen na samotné hraní a tvorbu," líčí 38letý Salva.
Jeho slova potvrzují zástupy jmen, která jeho zlepšováky používají. Vedle Smashing Pumpkins je mezi nimi třeba kytarista z Guns N’ Roses, Michal Pavlíček, Miloš Dodo Doležal nebo Olda Krejčoves z Monkey Business.
První velký zákazník? Dodo Doležal
Salva řádil už od mládí doma po večerech s pájkou. Sám si vyráběl kytarové pedály, upravoval zesilovače, na které hrál v několika kapelách. Jednou si jeho aparátu všiml jiný muzikant a chtěl, aby mu ho Salva stejným způsobem upravil.
"Když si zesilovač ode mě odvážel, zastavil se ve studiu Miloše Dodo Doležala a nadšeně mu ho předvedl. To byl první zásadní zlom. Dodo mi za pár dní volal a chtěl, abych se podíval na jeho aparáty a upravil je podle jeho představ. Byl to můj první velký zákazník. Navíc jsem poznal spoustu přístrojů, které v Čechách málokdo má, a posunulo mě to dál," vypráví Salva. To bylo v roce 2008.
Pak se dozvěděl, že americká firma Randall vyrábí takzvané moduly, zmenšené předzesilovače, které zvukem mají nahradit originální zesilovače - například Marshall nebo Fender. Několik si jich objednal, ale byl zklamaný. "Byla tam příchuť originálů, ale zněly ploše, bez dynamiky. Rozhodl jsem se jeden upravit podle sebe," říká.
Výsledek nafotil, udělal zvukovou ukázku a vyvěsil ji na americkém diskusním fóru o kytarách. Najednou mu začaly chodit maily od jiných nadšenců. Ptali se, jestli jim takový aparát také udělá.
"Chvíli trvalo, než se v USA našel první odvážlivec, který poslal svůj modul na úpravu do východní Evropy. Pořád nás berou jako Československo. Jakmile se odhodlal první, začala smršť, která dodnes neskončila," popisuje.
A přišel další zlom. Jeden ze zákazníků se podepsal jako Michael Wagener. Slavný světový producent, který dělal desky Metalliky nebo Ozzyho Osbourna. "Díky jeho kontaktům se začali ozývat muzikanti z Ameriky. Sice většinou ne prvoligoví, ale své jméno tam také mají," podotýká Salva.
Přes Wagenera se dostal ke kytaristovi ze skupiny Accept Wolfu Hoffmannovi. Odletěl na obří veletrh do Nashvillu, kde už představoval svoje produkty, a osobně se tam setkal s Hoffmannem.
"Vzal mě k sobě na tři dny domů, abych se mu podíval na jeho sbírku Marshallů. Ubytoval mě a já celou dobu letoval. Přinesl také legendární efekt Octave Divider, který dodnes používá třeba Neil Young. Vyráběl se jen krátkou dobu, dnes je strašně drahý a těžko sehnatelný. Chtěl, abych mu udělal menší a praktičtější kopii, a půjčil mi efekt do Čech," líčí.
Tak začal vedle modulů dělat i nové verze starých pedálů. Půl roku mu trvalo, než dokázal pedál naklonovat, aby přitom zůstal zachovaný jeho specifický zvuk.
Od Wagenera a Hoffmanna už byl jen krůček ke kapele Smashing Pumpkins. Nejprve se seznámil s jejich kytaristou Jeffem Schroederem a začal pro něj vyrábět moduly. Na jedné zkoušce je uviděl lídr skupiny Billy Corgan a řekl: Já to chci taky! "Pozvali mě na svůj koncert v Praze v prosinci 2011. V zákulisí jsme se seznámili a Billy navrhl, ať za nimi přiletím do Chicaga," vzpomíná Salva.
Deset dní v Chicagu
V dubnu 2012 nasedl do letadla a strávil deset dní v blízkosti rockového idolu 90. let. Poznal velký komplex s názvem Pumpkinland, kde se celé dny upravují desky a živé záznamy Smashing Pumpkins a připravují k dalšímu vydání. "Billy Corgan má obrovské charizma, je velkou autoritou a co je důležité pro moji práci, přesně ví, co chce. Podle originálních zesilovačů použitých na deskách jsme společně doladili deset modulů, na které dnes hraje," líčí Salva.
Ke konci pobytu za ním přišel druhý kytarista Jeff a řekl: "Víš, Billy Corgan je neskutečně bohatý člověk, on si všechny ty zesilovače může koupit dvakrát, k tomu nejlepší přepínací systém a zapojení. Přesto si vybral tvoje moduly, nebyla to otázka financí nebo nějakých kompromisů - ty on nedělá. To, že si to nechal postavit od tebe, je fakt velká věc."
Do té doby se Salva své značce Salvations Mods věnoval jen po nocích. Přes den pracoval jako obchodní zástupce. Teprve loni se odhodlal ze svého koníčku udělat plnohodnotnou práci. Tvoří v jednom pokoji v rodinném domě, kde má všechny součástky a materiály. Na pájení je sám. Využívá jen tým lidí, kteří se mu starají o propagaci, natáčení, webové stránky. K tomu má i okruh muzikantů, kteří jeho značku předvádějí.
"Teď jsem začal navíc spolupracovat s americkou firmou KHDK, která vyrábí kytarové krabičky. Jsem díky tomu v kontaktu s další řadou výborných muzikantů a významných osobností kytarového světa. Vážím si toho, že práce je i mým velkým koníčkem. Ne každý má takové štěstí," dodává Salva.