Nová linka v centru Budějovic vyhovuje seniorům a maminkám s kočárky

  • 11
Obrovskou vlnu ohlasů si vysloužilo zavedení autobusové linky do srdce Českých Budějovic. MF DNES po dvou týdnech fungování zjišťovala, jak je oblíbená. Zjistila, že 61 procent dotázaných novinku přijalo, ostatním vadí.

V Krajinské ulici vystupuje více než deset lidí a další jedou midibusem až na náměstí Přemysla Otakara II. V dalším spoji jsou naopak jen tři cestující.

Dva týdny uběhly od spuštění parkovacích zón v části Českých Budějovic. Součástí novinky bylo i zavedení linky 24, která zajíždí ze záchytného parkoviště v Jírovcově ulici až do samotného centra krajského města.

První vášnivé a především negativní emoce opadly, ale velká změna je v Budějovicích stále tématem číslo jedna.

MF DNES udělala ve středu anketu na téma MHD v Krajinské ulici a na náměstí. Oslovila přes šedesát lidí: Souhlasíte se zavedením nové linky a její trasou?

Jednašedesát procent dotázaných reagovalo kladně, 38 procent bylo proti. Jen dva lidé reagovali, že je jim to jedno. To přinejmenším dokazuje, že k MHD v centru není skoro nikdo lhostejný.

Redakce mluvila i s řidiči, kteří využívají záchytné parkoviště v Jírovcově, odkud nová linka jezdí, a také s obyvateli Pražského předměstí, kde jsou zóny zavedené.

„Neřeknu vám nic pozitivního. Záchytné parkoviště využívám, ale spíš proto, že musím. V zónách se vůbec nevyznám. V jedné ulici se objevil modrý pruh, pak zase zmizel, tak raději stojím tady. Kdyby mi zde poprvé nepomohli s navigací dělníci, tak ani nenajdu cestu, jak na parkoviště přijet,“ reagovala žena z nedaleké Zlivi.

„Pěšky jsem v centru rychleji“

Domnívala se, že se z parkoviště dostane linkou MHD do centra rychle. „Jenže má hodně zastávek a do toho ještě křižovatky, takže to trvá. Když zrovna neodjíždí, tak jdu raději pěšky, než čekat deset minut.“

Město prozatím navigační systém k parkovišti nechystá. „Ještě není hotové. Chceme vyzkoušet jeho obsazenost. Ti, co sem dojíždějí pravidelně, tak o něm vědí,“ sdělil náměstek primátora František Konečný.

Kapacita plochy v Jírovcově je 135 míst. Ve středu kolem poledne byla z 80 procent zabraná. Podle řidičů midibusů zatím linku 24 více než motoristé z parkoviště využívají obyvatelé předměstí.

To samé zjistila i MF DNES, jezdí s ní hodně seniorů, studentů, rodičů s kočárky a lidé s omezením v pohybu. „Mně to pomůže, jsem po operaci nohy, takže je každý kousek, kdy se popovezu, dobrý,“ sdělil Jaromír Rada žijící na Pražském předměstí.

Cestující kritizují provizorní zastávky

Dopravní podnik bude provoz midibusové linky vyhodnocovat až po měsíci. „Zatím je využívaná podobné jako ty již zavedené. To znamená, že ve špičce jsou vozy hodně obsazené a mimo ni spíše méně,“ konstatoval mluvčí budějovického dopravního podniku Viktor Lavička.

Zatímco pro řidiče na záchytném parkovišti je linka příliš pomalá, z průzkumu vyplývá, že na předměstí si oblibu získává.

Cestující upozorňují na příliš provizorní podobu zastávek. Protože se však jedná o zkušební provoz, není vyloučeno, že ještě nastanou nějaké úpravy.

„S midibusy lidé jezdí, ale na zavedení zón jsme ještě neslyšely kladný ohlas. Samy čekáme, jak nám to dopadne s abonentní kartou,“ zmínily dvě provozovatelky obchodu na Pražském předměstí.

I v Krajinské se situace kolem provozu MHD uklidnila. První den se tam dokonce někteří snažili midibusy blokovat. Teď už projíždějí plynule.

„Pořád si ale nemohu zvyknout. Ohlížím se, jestli něco nejede. Autobusy do Krajinské nepatří,“ reagoval Radek Bálek z Budějovic. Podobně se vyjádřilo 38 procent dalších dotázaných.

Provoz midibusových linek se změní v polovině roku 2018. To se má do provozu dostat jedenáct malých elektrobusů, které budou z náměstí pokračovat dál na nádraží, k nemocnici a do Havlíčkovy kolonie. Pak přestane být linka 24 zdarma. Respondenti z průzkumu ji hodlají využívat i nadále, protože jsou to většinou majitelé dlouhodobých jízdních kuponů, nebo ti, kteří mají jízdu zdarma.