V roce 1927 začali Arthur A. Weber s Georgem Leyem stavět ukázkový dům, Villu Aurora. Projekt měl přilákat bohaté kupce, aby se usadili v části Los Angeles, která tehdy měla jen hliněné polní cesty a byla dost vzdálená od „civilizace“, tedy od škol, obchodů i lékařské péče. Sponzorem byl i deník Los Angeles Times, který o pokroku výstavby nového domu informoval čtenáře každý týden.
Vila Aurora ve stylu španělského koloniálního obrození se čtrnácti pokoji je jasně viditelná při sjíždění Sunset bulváru z pohoří Santa Monica směrem k oceánu. Tři podlaží mají celkovou plochu 623 m2 na pozemku 1 765 m2. Tak, jak je dodnes zvykem, jsou v nejvyšším patře ložnice rodiny a tvůrčí místnosti s knihovnou.
Pod nimi je společenská místnost s vysokým stropem, kuchyň a jídelna. Vedle kuchyně s intimním posezením pro dva je i spižírna. V přízemí pak najdete ložnice pro hosty a zaměstnance. Protilehlé křídlo budovy nabízí další pokoje i kanceláře.
Španělská inspirace
Investor a developer Arthur A. Weber cestoval do Andalusie a inspiroval se v katedrále Teruel v okolí Sevilly. Pro dokreslení evropské atmosféry domu nechal dovézt dřevěné stropy ze Španělska či renesanční kašnu z Toskánska. Místní stavební prvky zahrnují stěny ze sekvoje, maurský design dlaždic vyrobený společností Malibu Tile Company i zajímavé okenní vitráže.
Vila je také vybavená nejmodernějšími technickými vymoženostmi z počátků minulého století. Patří k nim například elektrické otevírání garážových vrat nebo drtič odpadků v kuchyňském dřezu. Součástí projektu společenské místnosti byly dokonce varhany, které doprovázely promítání němých filmů na vysouvacím plátně ze stropu.
Americká Číňanka zrekonstruovala vilu ve španělském stylu. Podívejte se |
Záměr se nezdařil
Villa Aurora byla navržena kalifornským architektem Markem Danielsem. Kvůli hospodářské krizi se ji nepodařilo prodat, a tak v ní developer nakonec bydlel, dokud nezkrachoval a nechal nemovitost prázdnou.
Navzdory tomu, že vila byla v žalostném stavu, měla rozbitá okna, přízemí plné sutin a zarostlou zahradu, stala se domovem německého romanopisce a intelektuála Lion Feuchtwangera (1888–1958) a jeho manželky Marty (1891–1987). Ti odešli do exilu poté, co nacisté zabavili jejich dům v Berlíně v roce 1933.
Feuchtwangerovi koupili vilu v roce 1943 za devět tisíc dolarů. Zamilovali si její polohu, protože jim okolí Pacific Palisades připomínalo Středozemní moře, kam během prvních let svého manželství často cestovali.
V roce 1958, po smrti Liona, byl dům na jeho přání přenechán Univerzitě Jižní Kalifornie s podmínkou, že Marta v něm bude smět zůstat po zbytek svého života.
Stala se tak správkyni knihovny, která se rozrostla na 30 tisíc svazků. V současné době je vila stále domovem 22 000 knih, přičemž nejcennější originály byly přesunuty do univerzitní knihovny USC.
Vila Aurora je dnes losangeleská historicko-kulturní památka v záznamu Pacific Palisades Historical Society. Varhany, na které kromě Marty Feuchtwangerové, Bruna Waltera, Ernsta Tocha či Hannse Eislera hrála řada umělců, byly restaurovány v roce 2010. Nábytek, včetně postelí Marty a Liona, jejich psacích stolů a židlí, jsou stále v domě. Nemovitost má nádherné výhledy na moře.
V minulosti vila hostila salony evropských umělců a intelektuálů v exilu, jako byli například Bertolt Brecht, Charles Chaplin, Thomas Mann a další. Díky levicově zaměřeným umělcům později sloužila jako základna pro politický aktivismus. Nyní je Villa Aurora německo-americkým uměleckým kulturním centrem. Často hostí umělce, hudebníky, filmaře, spisovatele, pořádají se zde příležitostné koncerty a projekce.
Z historieRezidence kardinála Francesca Maria Del Monte Casa di Villa Boncompagni Ludovisi se může v hlavní přijímací hale pochlubit freskou Aurora, což byla bohyně, kterou namaloval Guercino. Kardinál byl znalec umění, dokonce byl ochráncem a patronem takových osobností, jako byli Galileo Galilei či Caravaggio. Ten zde dokonce namaloval svůj jediný obraz na stropě, který se jmenuje Jupiter, Neptun a Pluto. |