Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Problémy s parkováním: chybí místa i vstřícnost vůči obyvatelům

  • 27
Centrum Prahy, ale i přehuštěná sídliště, problém zaparkovat je všude stejný. Situace se navíc stále zhoršuje, protože automobilů přibývá. Nic neřeší ani placené modré zóny.

Zóny placeného parkování fungují v Praze od roku 1996. Rezidenti, tedy fyzické osoby s trvalým pobytem v Praze 1, 2, 3 a 7, mají možnost parkovat po zaplacení ročního poplatku 700 Kč za první vozidlo. Tedy pokud najdou volné místo. Za druhé vozidlo je již cena trochu jiná, 7 000 Kč ročně. Lze předpokládat, že placené modré zóny postupně přibudou.

Magistrát letos v dubnu sice jejich rozšíření pozastavil, aby se sjednotily podmínky, ale některé městské části řeší problém s parkováním po svém. Třeba Praha 11 podporuje i přes silné výhrady obyvatel Jižního Města výstavbu parkovacích domů, případně prodává veřejná parkoviště pro další výstavbu bytových domů.

"Pokud prodává městská část svěřený majetek developerovi, například parkovací plochy, určuje si podmínky, jak s ním bude nadále nakládáno, myšleno s parkovacími stáními. Je tedy věcí městské části, zda budou parkovací stání zachována, či nikoliv," vysvětluje Tereza Králová, tisková mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy, a dodává: "Pokud prodává parkovací plochy Praha, požaduje vždy zachování stávajícího počtu parkovacích stání a v případě další výstavby jejich navýšení o počet nutný pro plánovanou výstavbu."

Nejjednodušší situaci tak mívají ti, kteří mají rodinný dům s garáží nebo si pořídí nový byt s parkovacím stáním. Vyhláška 26/1999 Sb. MHMP o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze totiž udává, že všechny byty s výjimkou garsonek musí mít alespoň jedno parkovací stání, u bytů s vnitřní podlahovou plochou nad 100 m2 vyžaduje minimálně dvě parkovací místa.

U jednopokojových bytů se zjednodušeně řečeno vyžaduje 0,5 parkovacího stání na byt. Podle Jiřího Vajnera, obchodního ředitele společnosti Central Group, je takové rozložení parkovacích míst adekvátní: "U bytů s dispozicemi 1+kk většinou o parkovací stání není takový zájem. Tyto byty si pořizují především mladí lidé jako startovací bydlení, kteří mnohdy ani auto nevlastní. Naopak u větších bytů jsou dvě parkovací stání většinou nezbytná."

Ilustrační snímek

Parkování se prodraží

S názorem Jiřího Vajnera souhlasí Ondřej Hudeček z realitní společnosti Gaudí, která stojí za Eliškou, nejvyšší bytovou budovou v Praze s 350 byty: "Vycházeli jsme z toho, že mladí lidé nebo ti, kteří si zde byt pouze pronajmou, budou jezdit hromadnou dopravou a parkovací stání nebudou vyžadovat."

Výšková budova Eliška v Praze 9 s byty a plánovaným fitness centrem však vyvolává obavy u obyvatel v blízkém okolí. Byla totiž přibližně před osmi roky schválená jako ubytovna, nikoli bytový dům. To ovšem znamená, že investor nemusel vybudovat tolik parkovacích míst, kterých se už nyní v okolí nedostává a radnice kvůli tomu zvažovala i zavedení parkovacích zón. To zatím s ohledem na rozhodnutí magistrátu padlo.

Zatímco garážové stání stojí v Elišce kolem 220 tisíc, za parkování na nekryté ploše se zábranami u budovy zaplatí zájemce 100 tisíc. Pokud jde o nutnost vybudovat parkovací místa, pravidla pro ubytovny a bytové domy se totiž výrazně liší. Například u ubytovny pro zaměstnance se počítá s jedním parkovacím místem na pět lůžek.

Při koupi nového bytu s garážovým stáním je však třeba dát pozor, zda je cena za parkovací stání zahrnuta v ceně bytu. Ceníky developerů se musí důkladně prostudovat, aby zákazník věděl, co uvedená cena obsahuje.

"Central Group má cenu parkovacího stání v celkových cenách zahrnutou, a to včetně ceny sklepů či předzahrádek," vysvětluje Jiří Vajner. Podobně v ceně bytu má garážové stání i projekt Central Park Praha.

Zajímavý pohled na povinné řešení parkovacích stání v novostavbách mívají architekti. Parkování v suterénech bytových domů zcela zásadně ovlivňuje jejich konstrukční systém a tím i výchozí parametry pro navrhování dispozic jednotlivých bytů.

Zjednodušeně lze říci, že počet parkovacích míst pod bytovou sekcí předurčí typ bytů a jejich velikost v patrech nad nimi. Například tři parkovací stání v suterénu mají celkem skladebný rozměr 7,5 m, což odpovídá součtu šířek obývacího pokoje a ložnice v optimálním 2+kk. Proto by se každá úprava normových rozměrů těchto stání mohla promítnout do dispozičního řešení bytů a celkové efektivity návrhu domu.

Máte možnost snadného parkování v blízkosti vašeho bytu?

Máte možnost snadného parkování v blízkosti vašeho bytu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 11. září 2013. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 644
Ne
Ne 593