Pátek 10. dubna 2020, svátek má Darja
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. dubna 2020 Darja

Problémy s parkováním: chybí místa i vstřícnost vůči obyvatelům

  1:00aktualizováno  1:00
Centrum Prahy, ale i přehuštěná sídliště, problém zaparkovat je všude stejný. Situace se navíc stále zhoršuje, protože automobilů přibývá. Nic neřeší ani placené modré zóny.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Zóny placeného parkování fungují v Praze od roku 1996. Rezidenti, tedy fyzické osoby s trvalým pobytem v Praze 1, 2, 3 a 7, mají možnost parkovat po zaplacení ročního poplatku 700 Kč za první vozidlo. Tedy pokud najdou volné místo. Za druhé vozidlo je již cena trochu jiná, 7 000 Kč ročně. Lze předpokládat, že placené modré zóny postupně přibudou.

Magistrát letos v dubnu sice jejich rozšíření pozastavil, aby se sjednotily podmínky, ale některé městské části řeší problém s parkováním po svém. Třeba Praha 11 podporuje i přes silné výhrady obyvatel Jižního Města výstavbu parkovacích domů, případně prodává veřejná parkoviště pro další výstavbu bytových domů.

"Pokud prodává městská část svěřený majetek developerovi, například parkovací plochy, určuje si podmínky, jak s ním bude nadále nakládáno, myšleno s parkovacími stáními. Je tedy věcí městské části, zda budou parkovací stání zachována, či nikoliv," vysvětluje Tereza Králová, tisková mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy, a dodává: "Pokud prodává parkovací plochy Praha, požaduje vždy zachování stávajícího počtu parkovacích stání a v případě další výstavby jejich navýšení o počet nutný pro plánovanou výstavbu."

Nejjednodušší situaci tak mívají ti, kteří mají rodinný dům s garáží nebo si pořídí nový byt s parkovacím stáním. Vyhláška 26/1999 Sb. MHMP o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze totiž udává, že všechny byty s výjimkou garsonek musí mít alespoň jedno parkovací stání, u bytů s vnitřní podlahovou plochou nad 100 m2 vyžaduje minimálně dvě parkovací místa.

U jednopokojových bytů se zjednodušeně řečeno vyžaduje 0,5 parkovacího stání na byt. Podle Jiřího Vajnera, obchodního ředitele společnosti Central Group, je takové rozložení parkovacích míst adekvátní: "U bytů s dispozicemi 1+kk většinou o parkovací stání není takový zájem. Tyto byty si pořizují především mladí lidé jako startovací bydlení, kteří mnohdy ani auto nevlastní. Naopak u větších bytů jsou dvě parkovací stání většinou nezbytná."

Ilustrační snímek

Parkování se prodraží

S názorem Jiřího Vajnera souhlasí Ondřej Hudeček z realitní společnosti Gaudí, která stojí za Eliškou, nejvyšší bytovou budovou v Praze s 350 byty: "Vycházeli jsme z toho, že mladí lidé nebo ti, kteří si zde byt pouze pronajmou, budou jezdit hromadnou dopravou a parkovací stání nebudou vyžadovat."

Výšková budova Eliška v Praze 9 s byty a plánovaným fitness centrem však vyvolává obavy u obyvatel v blízkém okolí. Byla totiž přibližně před osmi roky schválená jako ubytovna, nikoli bytový dům. To ovšem znamená, že investor nemusel vybudovat tolik parkovacích míst, kterých se už nyní v okolí nedostává a radnice kvůli tomu zvažovala i zavedení parkovacích zón. To zatím s ohledem na rozhodnutí magistrátu padlo.

Zatímco garážové stání stojí v Elišce kolem 220 tisíc, za parkování na nekryté ploše se zábranami u budovy zaplatí zájemce 100 tisíc. Pokud jde o nutnost vybudovat parkovací místa, pravidla pro ubytovny a bytové domy se totiž výrazně liší. Například u ubytovny pro zaměstnance se počítá s jedním parkovacím místem na pět lůžek.

Při koupi nového bytu s garážovým stáním je však třeba dát pozor, zda je cena za parkovací stání zahrnuta v ceně bytu. Ceníky developerů se musí důkladně prostudovat, aby zákazník věděl, co uvedená cena obsahuje.

"Central Group má cenu parkovacího stání v celkových cenách zahrnutou, a to včetně ceny sklepů či předzahrádek," vysvětluje Jiří Vajner. Podobně v ceně bytu má garážové stání i projekt Central Park Praha.

Zajímavý pohled na povinné řešení parkovacích stání v novostavbách mívají architekti. Parkování v suterénech bytových domů zcela zásadně ovlivňuje jejich konstrukční systém a tím i výchozí parametry pro navrhování dispozic jednotlivých bytů.

Zjednodušeně lze říci, že počet parkovacích míst pod bytovou sekcí předurčí typ bytů a jejich velikost v patrech nad nimi. Například tři parkovací stání v suterénu mají celkem skladebný rozměr 7,5 m, což odpovídá součtu šířek obývacího pokoje a ložnice v optimálním 2+kk. Proto by se každá úprava normových rozměrů těchto stání mohla promítnout do dispozičního řešení bytů a celkové efektivity návrhu domu.

Máte možnost snadného parkování v blízkosti vašeho bytu?

Máte možnost snadného parkování v blízkosti vašeho bytu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 11. září 2013. Anketa je uzavřena.

Ano 644
Ne 593
Autor:
  • Nejčtenější

Eva Pilarová svou chalupu milovala. Je to krásné stavení jako z pohádky

Načerpat sílu a energii jezdívala Eva Pilarová (†80) do bývalého statku, který byl přebudován na útulnou chalupu s...

Mezonet ve starém paneláku se po rekonstrukci posunul o desítky let

I v panelácích vznikaly v minulosti mezonety. Nebylo jich mnoho a trpěly stejnými neduhy jako jiné panelové byty....

Dům ze dřeva a kamene prorůstá do terénu. Absolutní soukromí zaručeno

Odlehlý dům v malebném mexickém regionu Valle de Bravo navrhlo studio CC Arquitectos jako promyšlený soubor materiálů a...

Jak se bydlí v mrakodrapu V Tower v Praze: nábytek slouží výhledu

O stavbě stometrového mrakodrapu V Tower na Pankráci se vede spousta polemik. Jedno je však jisté, zejména byty ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z horské chaty plné jelenů mají skvělý výhled rovnou na sjezdovku

Dvoupodlažní chalet s výhledem na Klínovec a okolní kopce je prostě splněný sen majitelů. I díky tomu, že jim autorka...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Rodinný dům u Mělníka z lepených hranolů vyšel na 3,6 milionu korun

Zajímavý rodinný dům ze dřeva stojí nedaleko Mělníka a je vybudována systémem d3D. Autory projektu jsou architekti...

Dům ve tvaru pyramidy stavěli deset let, nakonec jej stejně prodali

Podle statistik se Američané stěhují do nových domovů každých pět až sedm let. Kvůli práci, ale také s postupem věku....

Dům roku 2020 vzdává hold funkcionalismu. Podívejte se na i další

Domem roku 2020 se stala stavba brněnského ateliéru Europrojekta navazující na nejlepší tradice českého funkcionalismu....

Dům na Bali se skrývá uprostřed džungle. Nabízí dokonalé pohodlí

Indonéský ostrov Bali láká svou exotickou pestrostí především cestovatele a etnografy. K těm se nakonec připojil i...

Najdete na iDNES.cz