Bílí sloni museli z nákupního centra Hollywood a Highland zmizet, prý šlo o...

Bílí sloni museli z nákupního centra Hollywood a Highland zmizet, prý šlo o symboly rasismu... | foto: Ája Bufka

Soumrak nákupních center. Symboly amerického životního stylu dorazil covid

  • 76
Nákupní centra představují nezanedbatelnou součást urbanismu amerických měst od šedesátých let minulého století. Na jejich vzniku se podíleli slavní architekti a jejich popularity využíval i filmový průmysl. Přesun nákupů na internet vlivem nových technologií i lockdownů však mnohá kdysi oblíbená obchodní střediska odsoudil k zániku.

I pro známé architekty představovala nákupní centra vítaný způsob prezentace. Třeba vyhlášené obchodní centrum Santa Monica Place z roku 1980 bylo jedním z prvních projektů právě Franka Gehryho, než se proslavil Guggenheimovým muzeem v Bilbau, koncertní síní Disney v Los Angeles nebo spoluautorstvím Tančícího domu v Praze.

Repliky z filmu Intolerance musely zmizet.

Myšlenka nákupních center jako centrálních míst, kde mohou zákazníci navštívit víc obchodů, existuje již od dob starověkého Řecka. Současná koncepce nákupních středisek, skutečných „kamenných“ obchodů propojených na jednom místě se společnými přístupy, začala ve dvacátém století.

Vzestup popularity nákupních center odpovídal růstu dostupnosti automobilů masám. Díky tomu je mohlo navštěvovat víc lidí z měst i předměstí. Centra se stala i kulturními a společenskými místy, kde lidé mohli nejen nakupovat, ale také se scházet a bavit.

Jenže s nástupem nových technologií (třeba internetového prodejce Amazon) nastal soumrak nákupních center. Pandemie covidu-19 byla posledním hřebíčkem do rakve někdejší populární ikony oblíbené a bezplatné společenské zábavy Američanů.

Prohlížení výkladních skříní, nakupování oblečení, seznamování teenagerů a návštěvy multiplexů začínají upadat. Centra nahrazují kanceláře, bytové jednotky i jiné projekty. Například nedaleko Pacifiku je Westside Pavilion právě přestavován na továrnu pro technologického giganta Google.

Symboly němého filmu musely pryč

Popularita nákupních center v jejich zlaté éře neušla pozornosti marketingových pracovníků hollywoodských studií. Po zbourání Gehryho projektu začal v nově zrekonstruovaném třípatrovém obchodním středisku se stovkou obchodů a restaurací v Santa Monice před premiérou filmu ze seriálu stejnojmenných pohádek The Smurf vládnout modrý šmoula.

Reklamu na film se Šmoulou nemohl nikdo přehlédnout.

Mezitím v Hollywoodu nechali vystavět v obchodním centru populární obří slony, kteří se stali turistickým magnetem nákupního centra Hollywood & Highland. Později však byli potichu odstraněni, neboť noví majitelé modernizovali místo, kde každoročně filmová Akademie udílí v posledních letech Oscary, a odkazy na dílo z počátků kinematografie podle nich nezapadaly do nové, politicky korektní doby.

Udílené slavné ceny americké filmové akademie nesmí být spojováno s rasismem, hlásají někteří. Proto museli bílí sloni z nákupního centra Hollywood & Highland potichu zmnizet.

Dva bílí sklolaminátoví sloni, kopie dekorace ze slavného velkofilmu Intolerance z roku 1916, tak měli smůlu. Před tímto filmem, v roce 1915, totiž „otec filmové režie“ D. W. Griffith natočil jiný trhák, Zrození národa, který je velkou, víc než tříhodinovou společenskou freskou z období války Jihu proti Severu. Přestože režijní talent tvůrce je dodnes uctíván profesionály i amatéry a dílo se stalo milníkem filmové historie, příběh, v němž je oslavován ku-klux-klan, zatímco zastánci zrušení otroctví jsou vyobrazeni jako ničemové, se dnes jeví jako příliš problematický. A Griffith se tak zařadil po bok dalších historických osobností, jež se nehodí ve veřejném prostoru připomínat.

Co se týká komplexu nákupního centra Hollywood & Highland, má být změna ve prospěch moderního designu. Vývojáři doufají, že se stane nadčasovým. Proměna za sto milionů dolarů bude nově nabízet prostory ve prospěch luxusních restaurací a velkolepých kanceláři.

Westside Pavilion, kde bude sídlit Google, patřil k velkým a oblíbeným nákupním centrům.

, pro iDNES.cz