Nákladové nádraží Žižkov: byty pro 15 tisíc lidí, nebo kulturní památka?

  1:00aktualizováno  1:00
Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží v Praze na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť pro 15 tisíc lidí. Může to být jinak. Rozhodnout by se mělo v únoru.

Do plánů totiž na začátku roku výrazně zasáhlo ministerstvo kultury, které budovu nádraží vyhlásilo kulturní památkou. Vedení radnice Prahy 3, České dráhy i developeři jsou však proti.

Developerská firma Sekyra Group s pověřením Českých drah, které jsou majitelem většiny pozemků i budov, podala protest proti rozhodnutí ministerstva formou takzvaného rozkladu. Nesouhlasný dopis ministrovi poslali i radní Prahy 3.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Rozhodovat se tak bude v únoru, kdy zasedne rozkladová komise ministerstva kultury. "Na základě odborných posudků dospěje k nějakému výsledku. Ten pak předloží ministrovi, který rozhodne,“ vysvětlil Jan Cieslar z tiskového odboru ministerstva.

Pokud se i potom najde někdo, kdo nebude s rozhodnutím souhlasit, bude se muset obrátit na soud.

"Ministerstvo kultury se zatím zabývalo pouze architektonickou hodnotou hlavní budovy nákladového nádraží. Už neřešilo souvislosti ve smyslu jeho budoucího využití. Má 100 tisíc metrů čtverečních. Jakákoliv přestavba by znamenala zásadní zásah do budovy, takže je otázka, jak by se podařilo uchovat ji v tomto stavu,“ říká Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3.

Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť

Radnice Prahy 3 pak argumentuje tím, že by zachování stavby znemožnilo prodloužení čtyřproudové Olšanské ulice, po které by měly jezdit i tramvaje, mířící dále na Jarov.

Opoziční zastupitelé naopak její využití vidí jako reálné. "Jak potvrzují názory odborníků, například historika architektury Zdeňka Lukeše, celý areál bude možné přeměnit na multifunkční komplex, kde by mohly být nekomerční prostory, jako jsou výstavní síně, ateliéry či kluby. Stejně tak by tam mohly být byty, kanceláře nebo i obchody,“ stojí v dopise zaslaném ministrovi kultury, pod kterým jsou podepsáni zastupitelé ze Strany zelených, ČSSD i KSČM.

Opozice má i jinou variantu pro vedení dopravy namísto prodloužení Olšanské ulice. "Silnice by mohla vést například podél severních zdí Vinohradských hřbitovů,“ navrhují.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takhle by se podle developerů mohl změnit obrovský prostor v Praze 3

Nákladové nádraží Žižkov

  • Nádraží mělo odlehčit železničnímu uzlu v Praze odklonem nákladních vlaků z centra.
  • Sloužilo k překládce zboží na nákladní automobily, byly zde například i chladicí boxy na uložení potravin.
  • Autory projektu budovy nádraží jsou Karel Caivas a Vladimír Weiss, realizovala ho v letech 1931–1936 firma Karla Skorkovského, Bohumila Belady a Františka Strnada.
  • Oficiálně provoz nádraží trval až do roku 2002.
  • České dráhy a developeři chtějí na jeho místě postavit novou čtvrť až pro 15 tisíc lidí.

Zdroj: registr.cvut.cz

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov.


Nejčtenější

Horská chata zvenčí respektuje historii, uvnitř nabízí luxusní pohodlí

Původní část má fasádu z tradičního opalovaného dřeva.

České i moravské hory dohánějí letitý dluh. Přibývají moderní horské hotely a apartmány, staré se rekonstruují. Autoři...

Dům, zahrada, sad. Rodina si splnila sen o klidném životě na vesnici

Stavba je posazena v nejvyšší části pozemku.

Příroda, klid, venkov, žádný signál, divoká zvěř a v noci absolutní tma. Na takovém místě si Petr se Šárkou postavili...

Byt pro mladý pár a psa měl štěstí. Odvážné nápady z něj udělaly palác

Byt stojí v centru Sao Paula, největšího a nejbohatšího města Brazílie.

Architektonická kancelář Pascali Semerdjian přestavěla byt v brazilském Sao Paulu. Bydlí v něm mladá dvojice vášnivých...

Jak se staví sen: proměna kuchyně, kde nebyla původně ani dvířka

Nová kuchyň je v romantickém venkovském stylu, proto zde přibyly i trámy z...

Lucie si před 18 lety postavila s manželem dům a svou vysněnou farmu. Zachraňovala týrané koně, ale manželství se jí...

Dům pro čtyřčlennou rodinu u řeky Lučiny je vzdušný a příjemně lidský

Dům pro čtyřčlennou rodinu navrhlo studio ODDO architects.

Rodina koupila pozemek za Havířovem u řeky Lučiny a lužního lesa, aby na něm postavila dům. Manželé oslovili studio...

Další z rubriky

VIDEO: V Rusku je nejvyšší budova Evropy, stavěly ji šplhající jeřáby

Způsob „šplhání“ jeřábů se musel individuálně přizpůsobit konstrukci fasády a...

Z pěti nejvyšších staveb v Evropě jsou hned čtyři v Rusku. Prvenství nově patří díky výšce 462 metrů budově Lachta...

Shořel jí dům, místo pomoci teď žena bojuje s byrokracií

Z trosek domu paní Marcela nic nezachránila.

Jsou to jen necelé tři měsíce po apokalypse, která zasáhla pobřeží Pacifiku. Jak vypadá současnost? Sliby o pomoci...

Postavili si skvělou dřevostavbu s jezírkem. Topí elektrickými fóliemi

Koupací jezírko plánují dokončit letos. Je dostatečně velké a doplněné...

Občas je dobré nenechat se svést stereotypy. Na opačném konci pozemku (tedy ne u cesty jako sousedé) možná budete mít...

Najdete na iDNES.cz