Mobilní dům jsme s důvěrou zakoupili v prodejním centru společnosti Marvel – mobilní domy. Tato společnost si nás získala kladnými referencemi a deklarovaným profesionálním přístupem.
Po nezbytných revitalizačních úpravách a následném 2,5letém užívání jsme se rozhodli dům prodat. Vzhledem k předešlé pozitivní zkušenosti s prodejním centrem společnosti Marvel, zastoupeným franšízantem Robertem Mikulkou a jeho firmou Profi mobilní dům, jsme se opětovně na tuto společnost obrátili a domluvili komisní prodej.
Podmínky byly sepsány a dům odvezen do prodejního centra. Náš mobilní dům se již v této fázi „vymykal.“ Byť nebyl prodejcem standardně inzerovaný, ani případní zájemci neměli možnost osobní prohlídky, přesto svého dalšího majitele našel obratem.
Mobilní příběh na pokračováníManželé Peřinovi se zúčastnili naší loňské chalupářské soutěže (jejich příspěvek zde), to ještě netušili, co nastane po roce. |
A toho nadchnul takovým způsobem, že během přibližně 14 dnů prodejci, tedy panu Mikulkovi, uhradil celou kupní cenu, ač mu bylo sděleno, že dům nebude mít k dispozici ihned. O uskutečnění této fáze prodeje jsme neměli ani tušení.
Srážka s realitou
V té době naši pozornost zaměstnávala snaha získat jakékoliv informace o pokračování prodeje našeho domu právě od pana Mikulky. Situace vygradovala do stádia „hry na kdo s koho“ přímo s vedením společnosti Marvel, které nám několik měsíců tvrdilo, že nový majitel neuhradil vše, a tak nemáme nárok na vyplacení kupní ceny podle smlouvy.
Naše neúnavné pátrání nám přineslo kýžený výsledek, a to informaci o již dávno uskutečněném prodeji. Pak už stačilo kontaktovat nového majitele, který byl velmi překvapen, když zjistil, že v naléhání na dodržení smluvních podmínek není sám.
Fotogalerie |
A tak jsme se společně s novým majitelem snažili přimět pana Mikulku a potažmo i společnost Marvel ke splnění dohodnutého.
Po mnoha telefonátech, e-mailech a posléze i pohrůžkách na podání trestního oznámení a zveřejnění celého případu došlo k jistému posunu. Nový majitel se konečně mohl těšit z našeho domu, avšak my ze zaplacených peněz nikoliv.
Kde se stala chyba?
Stěžejním důvodem se zdá být sám prodejce Robert Mikulka, který tvrdí, že se dostal do jím nezaviněných finančních potíží. „Naše“ peněžní prostředky nám tímto nemůže vyplatit, ačkoli následně podepsal i uznání dluhu vůči nám. Fakt, že mezitím náš mobilní dům vícekrát „prodal“ mezi svými společnostmi, nám již jaksi zapomněl sdělit.
Nelze opomenout společnost Marvel, jejímž jménem prodejce vystupoval. Po našem neustávajícím tlaku nejprve na sdělení informací a pak i řešení potíží s panem Mikulkou jsme konečné vyjádření obdrželi. Přímo ředitel společnosti nás důrazně upozornil, abychom svého jednání zanechali, jinak budeme čelit jejich právnímu zástupci s žalobou v ruce.
Tímto jsme se seznámili s franšízovým podnikáním v Česku. Obrátili jsme se tak na Českou asociaci frančízingu. Zde nám potvrdili, že podle standardní franšízové smlouvy společnost Marvel nenese odpovědnost za pana Mikulku, a nemá tak žádné závazky vůči jeho klientům. Etický kodex odpovědnost vůči nám klientům neřeší.
Spojenci
Rozhodli jsme se přizvat si na pomoc moc výkonnou, policii. Bylo podáno trestní oznámení, které bylo do dvou měsíců vyšetřovatelem odloženo, neboť se nám údajně nepodařilo dostatečně prokázat spáchání trestného činu.
Následně se nás ujala televizní stanice, která přesně a trefně zdokumentovala náš příběh a my jsme si vysloužili opětovnou pozornost výše zmíněných, žel s krátkodobým efektem. Po dvou odvysílaných reportážích pro nás už nebylo překvapující, že se řada poškozených rozrostla.
Spojili jsme síly a zajistili svědky, důležité dokumenty a uskutečnili výpovědi na policii v rámci nového trestního oznámení. Policie ČR tento poměrně jednoduchý a doložený případ tak vyšetřuje již téměř dva roky.
(Ne)končící příběh
Oproti našemu nucenému čekání na posun ve vyšetřování byl pan Mikulka plný aktivity. Kompletní účetnictví svých „podezřelých“ firem převedl na cizího státního příslušníka (nedohledatelného), dále si přehlásil trvalý pobyt od rodičů na administrativní adresu a v neposlední řadě zbývající finanční prostředky „odklonil“.
A největší prodejce mobilních domů v této republice, společnost Marvel? K problémům s neuhrazenými statisícovými částkami klientů, které vznikly v době jejich obchodní a marketingové podpory, se nevyjadřuje. Pouze poukazuje na selhání jednotlivce (pana Mikulky).
Společnost, která věděla o vážných pochybeních pana Mikulky vůči klientům, čekala několik měsíců, než franšízovou smlouvu ukončila. Trestní oznámení podala až po odvysílání druhé reportáže (skoro po roce od našeho upozornění).
Závěrem bychom si přáli, aby náš mobilní příběh měl přece jen dobrý konec. Aby bylo co nejméně takových, kteří v „dobré víře“ uzavírají obchodní smlouvy, dodržují zákony, platí řádně daně a ocitnou se v pozici poškozených.
A vyjádření pana Mikulky? V pořadu České televize Černé ovce prohlásil: „Já se k tomu nebudu vyjadřovat, všechno to má a vyšetřuje policie. Jeden člověk nám nezaplatil deset milionů. Já to mám v insolvenci, paní se bude muset přihlásit do insolvence...“ Vyjádření pro iDNES.cz se nám přes veškerou snahu nepodařilo získat.
Jenže postižených je celá řada. Podle bývalého obchodního partnera, který v témže pořadu naprosto odmítá oněch nezaplacených deset milionů jako smyšlenku, se „ztratilo“ 64 domů, které teď policie nemůže najít...
Vyjádření společnosti Marvel„Na přelomu minulého a letošního roku jsme dostali závažné signály od zákazníků pana Mikulky a jeho firmy, proto jsme se rozhodli o podání trestního oznámení pro podezření z několika trestných činů, včetně podvodu,“ uvedl ředitel společnosti Marvel-International Zdeněk Spáčil. Podle smluv měli franšízant a jeho firma Profi mobilní dům řádně prodávat mobilní domy a poskytovat služby s tím spojené. Smluvní vztah definoval podmínky, za kterých může samostatný podnikatel a jeho firma užívat chráněnou značku Marvel. Společnost Marvel na základě smluvních podmínek poskytovala prodejci produkt, podporu a know-how. To vše tak, aby mohl vzájemný obchodní vztah fungovat na bázi oboustranné výhodnosti a kvalitních služeb konečným spotřebitelům. V roce 2015 se však Marvel zprostředkovaně dozvěděl o několika případech nespokojených klientů, které s důrazem na znění smlouvy donutil franšízanta vyřešit. Situace však gradovala, a to do podoby vysokých dluhů franšízanta u společnosti Marvel, která následně zrušila smluvní vztahy a zahájila kroky k exekuci. „Pan Mikulka jako frančízant byl zavázán dodržovat smlouvu a platné zákony, jak ve vztahu k Marvelu, tak především ve vztahu ke svým klientům, kterým prodával naše domy,“ upozornil ředitel Marvelu s tím, že společnost je připravena pomoci klientům právní radou pro účinný postup proti nepoctivému bývalému prodejci. „Jeho problémy jsou výsledkem jeho činnosti, jeho rozhodnutí z titulu jednatele jeho firmy, za své činy tedy nese jednoznačnou odpovědnost a závazky je podle nás povinen uhradit,“ podotkl Spáčil. Společnost Marvel má okolo tisícovky spokojených klientů. Fatální pochybení jediného prodejce a jeho firmy si vysvětluje jako naprosté osobní selhání, které šlo silně za hranice obchodní slušnosti i morální odpovědnosti a poškodilo značku Marvel, která je známá nejen na tuzemském trhu s mobilními domy. „Také proto jsme sáhli i k trestnímu podání na zmíněného bývalého franšízanta,“ uzavřel ředitel Marvelu Spáčil. Zdroj: webové stránky společnosti Marvel |