V kuchyňské části převažuje bílý beton, který architekti zkombinovali s dubovým...

V kuchyňské části převažuje bílý beton, který architekti zkombinovali s dubovým dřevem. | foto: Ewout Huibers

Nebýt úředníků, mohl být po rekonstrukci dům ze 17. století dokonalý

  • 9
Se svými četnými kanály je Amsterdam pro turisty hojně vyhledávaným místem. Ne náhodou se mu říká Benátky severu. Právě u jednoho z kanálů se architektonické studio i29 pustilo do proměny zanedbaného domu ze 17. století, který si koupil manželský pár po přestěhování z Paříže.

Na podmínky v Amsterdamu velký dům (115 m2 ), původně postavený v roce 1675, stojí v samém srdci města podél kanálu Reguliersgracht u náměstí Amstelveld. V průběhu let stavba chátrala a pomalu se měnila v ruinu.

Renovace Canal House ve spolupráci s týmem specialistů nakonec trvala více než dva roky a vzešel z ní prosvětlený domov s nečekanými výhledy a prostorem pro objevování.

Oslava tradičního i novodobého

Dům pochází z roku 1675.

„Do renovace se také zapojil úřad města,“ říkají architekti z i29. Ne vždy je to však ku prospěchu věci. Například úřad trval na tom, že strmé a úzké hlavní schodiště musí být zachováno, i když architekti tvrdí, že se „ani nepřiblížilo“ současným stavebním předpisům.

Nově vzniklý interiér barevně zdůrazňuje různé oblasti a nabízí tak zcela nový pohled na historickou budovu. Originální detaily jsou buďto různě vystavené na odiv, nebo důmyslně skryté v barevných místnostech.

Pro vytvoření neočekávaného prostorového zážitku jsou místa propojena tak, že se barva nebo povrchová úprava může jemně prolínat z jedné části do druhé. Současné zásahy a povrchové úpravy designérů jsou na rozdíl od původní výstavby jasně rozpoznatelné.

V hlavní roli barvy

V kuchyňské části v přízemí převažuje bílý beton, který architekti zkombinovali s dubovým dřevem. Díky němu, z něhož je na míru vyrobená kuchyň a jídelní stůl, místnost nepůsobí tak chladně a monochromaticky. Zelená prosklená chodba navazuje na kuchyň a vede do plně vybaveného pokoje pro hosty s vlastní koupelnou a vstupem do zahrady.

V prvním patře je obývací pokoj s krbem a pracovna atypického tvaru v šalvějově zelené barvě. Zajímavostí obývací části je bílá knihovna vzadu, která je otočná a představuje vstup do dalšího pokoje, tentokrát v uklidňující modré barvě.

Eleganci vnáší do obývacího pokoje závěsná svítidla Gregg navržené pro značku Foscarini designérskou dvojicí Ludovica+Roberto Palombovými.

Pokoje v patře nechali majitelé navrhnout velmi pohodlně. Hlavní ložnice v nejvyšším patře se může pochlubit původní střešní konstrukcí a zrcadlovou chodbou vedoucí do koupelny, která je navržena v minimalistickém stylu s tradiční japonskou vanou a volně stojícím umyvadlem, obojí ze dřeva.

Celá rekonstrukce je tomuto domu ze 17. století šitá na míru a změny provedené architekty nejen perfektně zapadají do stávajícího prostředí, ale také posunují hodnotu domu na vyšší úroveň a za hranice současného standardu bydlení.

Původní střešní konstrukce v hlavní ložnici zůstala zachovaná.

O autorech

Architekti ze studia i29 přicházejí s projekty, které vynikají svou jednoduchostí. Ve spolupráci se svými klienty navrhují místa se silnou identitou. Práce na rekonstrukcích staveb patřící do památkového dědictví jim poskytuje další příležitost znovu využít kvality minulosti a přenést je do současnosti. Perspektivy nového, perspektivního vývoje, který je prověřený do budoucna, inspiruje firmu k tomu, aby z každé výzvy vytěžila to nejlepší.

Nizozemské studio i29 sídlí v Duivendrechtu. Založila jej dvojice designérů Jaspar Jansen (1970) a Jeroen Dellensen (1972).