Podobu určil tvar předchozí stavby, kterou architekti ze studia Archstyl doplnili o menší přístavbu garáže. „Inspiraci pro návrh jsme našli ve funkcionalistických domech a vilách, které jsou typické pro rezidenční lokality ‚nad Bratislavou‘,“ popisuje Juraj Krč.
Dům se vytahuje za výhledy nejen svou výškou, ale i použitím rozměrných oken. Ta kromě výhledu na město propouštějí do interiéru velké množství světla, které ještě umocňuje otevřená galerie mezi druhým a třetím podlažím.
Zajímavým prvkem při pohledu zepředu je vjezd do garáže otočený o devadesát stupňů, který dává vyniknout vstupu do domu. Tím se vila odlišuje od velkého množství současných novostaveb, které často zdůrazňují pouze vjezd pro auto.
Projekt studio přihlásilo do soutěže soutěže Interiér roku 2023 v kategorii Soukromý interiér – Rekonstrukce. Již devátý ročník soutěže, do níž se přihlásilo rekordních 233 projektů, měl uzávěrku 28. února 2024. Vyhlášení vítězů proběhlo opět v pražském Centru současného umění DOX v úterý 14. května 2024. Výsledky najdete zde.
Atraktivní detaily
Dominantní vstupní dveře jsou opticky protaženy spojením s oknem nad nimi, což vyvolává dojem nadřazené výšky. Zadní fasádu domu doplňuje pergola a balkon, který je společně přístupný ze dvou dětských pokojů. Ta svými horními a dolními konzolami stíní okna denní části a pokojů nad ní a zabraňuje jejich přehřívání.
„V obývacím pokoji jsme pracovali s nadstandardní světlou výškou. Nábytková stěna ze světlých dubových dýhovaných desek prochází po celé délce interiéru tohoto patra v jedné linii a skrývá vestavěné dveře do dalších místností,“ vysvětluje druhý z autorů Zoltán Horváth.
Tato stěna prochází i obývacím pokojem (výklenek pro televizi je jen její součástí), zakončuje ji elegantní oblouk, na který za rohem navazuje vysoká sestava kuchyňské linky.
Jídelna je umístěna v předprostoru oken do zahrady, v přímém kontaktu s kuchyňským prostorem. Její součástí jsou také elegantní vysoká krbová kamna připomínající pece často používané ve staroměstských obydlích.
Kuchyň má tvar písmene L a je doplněna kuchyňským ostrůvkem, který stejně jako ostatní nábytek v interiéru využívá efektu zaoblených rohů. Skryté dveře vedou přes vysokou část kuchyňské linky do spíže a prádelny. Z kuchyně a jídelny je přímý vstup vysokým oknem pod zahradní pergolu, kde je společné zahradní posezení.
Materiály v interiéru
V interiéru domu se objevuje přírodní dřevo, a to ve třech podobách. První z nich je masivní dubová podlaha ve vzoru rybí kosti inspirovaná staršími městskými obydlími. Druhou formou je světlá dubová dýha v radiálním vzoru na vestavěném nábytku. Jednotlivé nábytkové desky a dvířka jsou pečlivě slícovány tak, aby vzor plynule navazoval. Třetí formou je tmavší dubová dýha, která dodává interiéru eleganci. „Měkkým“ materiálem je textil: záclony, závěsy, čalounění nábytku, ale například i tapety.
Doplňkovou, akcentní barvou v interiéru je tmavě modrá. Objevuje se na vysoké sestavě kuchyňské linky, dekorativních maloformátových glazovaných obkladech v koupelnách a také na pohovce v obývacím pokoji. Modrá je částečně přítomna i na skleněných lampách zavěšených v prostoru galerie od české značky Bomma.
Obklady imitující režné zdivo z exteriéru zasahují i do interiéru, a to v oblasti schodiště. Keramické obklady v interiéru mají strukturu teraca, což opět odkazuje na tradice funkcionalistických vil. Zajímavá je také tím, že náhodně používá formáty 30×60 cm a 60×60 cm, díky tomu více mizí spáry a dlažba působí homogenněji.
Nechybí ani kov a sklo, které se objevují ve dvou podobách. První je čiré a druhé rýhované, takzvané válcované sklo.
Citlivá rekonstrukce probudila duši starého domu. Výsledek je skvělý |
Rozložení interiéru
„Protože je dům třípodlažní, dodržovali jsme jednoduchou dispozici. V prvním patře (které je částečně zapuštěné do země) je vstupní prostor s větší přijímací halou, dále šatna a technická místnost. Interiérovým prvkem této části domu je kovová a skleněná stěna s dveřmi vedoucími do wellness, tělocvičny a obývacího pokoje.
„O patro výš je denní část domu, obývací pokoj s vysokou hladinou světla, které propůjčuje galerie druhého patra, jídelna a kuchyně. Odtud je přímý vstup do zahrady. Kromě toho jsou v tomto patře obslužné místnosti, jako je kuchyňská spíž, prádelna nebo toaleta. Aby měli hosté dostatečnou míru soukromí, byla v tomto patře vytvořena samostatná buňka pro hosty, kterou tvoří ložnice, šatna a koupelna,“ upozorňuje Juraj Krč.
Ve třetím, nejvyšším patře je podobná buňka pro rodiče, ale s podstatně větší šatnou a koupelnou. Dětské pokoje sdílejí poslední z koupelen a mají své šatní skříně v podobě vestavěných skříní přímo v pokojích. Změněná dispozice domu po rekonstrukci poskytuje jeho obyvatelům opravdu vysoký standard bydlení, který odráží nejnovější trendy.
Dům plný zajímavých detailů
Schodiště je důležitým spojovacím prvkem celého domu, jeho design představuje výraznou dominantou interiéru. Funkci zábrany plní dlouhé svislé desky, tmavé dýhované lamely, které jsou zároveň kompozičním pozadím pro zavěšená skleněná svítidla. Po zapnutí osvětlují celý prostor schodiště. V nejvyšším patře je předprostor využívaný jako otevřená pracovna.
Zajímavým prvkem v ložnici rodičů je obrácený designový princip. Dřevěná podlaha tvoří čelo postele. Na podlaze se objevuje koberec, stejně jako v dětských pokojích. Za čelní stěnou je šatní skříň, do níž se vstupuje dveřmi skrytými za zrcadlem.
Když jsou dveře do skříně zavřené, působí dojmem čistého, uklizeného pokoje a přitom v šatně nemusí být nutně uklizeno. Navíc díky zrcadlům působí ložnice mnohem prostorněji, než ve skutečnosti je.
Nejlepší stavbou za posledních pět let je rekonstrukce starého domu |
„Za zmínku stojí také zaoblený výklenek naproti posteli. Stěnu jsme vytvarovali tak, aby na jedné straně byl prostor pro psací stůl a na druhé straně výklenek pro toaletní stolek a zrcadlo,“ doplňuje Zoltán Horváth.
Detaily vestavěného nábytku jsou pečlivě promyšlené, ať už jde o vyfrézované úchytky a madla, skrytá dvířka integrovaná do obkladu, různé integrované elektrické zásuvky, vypínače nebo skryté rozvody pro spotřebiče.
Samozřejmostí je vytvoření co největšího úložného prostoru, sloučení jednotlivých kusů nábytku do většího vizuálního celku (například pomocí obkladových panelů na stěnách). Mnoho kusů nábytku sleduje křivky charakteristické pro dům nebo je přímo vytváří. Nábytek na míru je klíčovou součástí celého interiéru, a tedy i vily samotné.
V domě je několik sociálních zařízení. Všechna jsou designově sjednocena použitím kombinace teracových gresových obkladů, bílé mozaiky a maloformátových glazovaných obkladů. Tato trojkombinace se opakuje v celém domě a je doplněna nábytkem z dubové dýhy ve světlém odstínu, zrcadly a také skleněnými lampami, stejnými jako ty, které visí na schodišťové galerii.
„Interiér domu jsme navrhli v plném souladu s jeho architekturou. Výsledkem je kompletní umělecké dílo, na které jsme spolu s investorem a našimi odbornými kolegy, kteří dům a zahradu navrhovali, velmi hrdí,“ říkají na závěr autoři.