Malá Strana je nádherný svět s čakrou inspirace, říká převozník Bergman

  1:00aktualizováno  1:00
Malou Stranu si ročně prohlédne 8 milionů turistů. Po Starých zámeckých schodech vyběhnou na Hrad a Nerudovou ulicí se vracejí přes Karlův most do centra. Stejnou cestou chodí do práce i převozník pražský Zdeněk Bergman. Jeho příběh přinesl magazín City Life, který vychází poslední pátek v měsíci.

Z ptačí perspektivy je Malá Strana tiché, klidné místo, plné zahrad, dvorků a teras. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Přívozy fungovaly na Vltavě od nepaměti. Než se v roce 1172 dostavěl Juditin most, nejstarší kamenný most v českých zemích, představovaly jediný způsob přepravy z jednoho břehu na druhý. O takovou lukrativní živnost byl velký zájem, k jejímu provozování však bylo zapotřebí získat právo přívozu.

Fotogalerie

Až v 50. letech 19. století se o přívozy začaly starat obce, které je pronajímaly soukromníkům, například v Holešovicích převážel rybář Karel Vaňha, otec vyhlášeného pražského restauratéra Jindřicha Vaňhy. Po roce 1948 se přívozy postupně rušily, především kvůli zbudování dostatečného množství mostů i změně trávení volného času.

Lidé už nekorzovali podél vody ani nenavštěvovali nábřežní hospůdky, restaurace ani lázně. Poslední přívoz v centru Prahy fungoval u Občanské plovárny do roku 1950, nejdéle sloužil přívoz Sedlec-Zámky (mezi Roztoky a Trojou), do roku 1991. Pak už se nenašel nový převozník.

Návrat lodí na Vltavu

V roce 2014 si v Černošicích u Prahy splnil sen Zdeněk Bergman. Vybudoval přístaviště na Berounce a zprovoznil přes ni přívoz z Kazína do Mokropsů (letos je přerušený, protože Berounka byla vyřazena ze seznamu vodních cest).

V dětství chtěl být archeologem a námořníkem, v dospělosti se stal tak trochu obojím. „Vyrůstal jsem na chatě u Velkého rybníka u Karlových Varů, jeden děda byl rybář a učitel, druhý architekt. Stavěl jsem si různé vodní stavby a přístaviště, jezdil jsem na plachetnici třídy Mlok a s dědou rybařil,“ vypráví Zdeněk Bergman.

Ve 14 letech ho vzali na Střední průmyslovou školu stavební v Dušní ulici na Starém Městě pražském, kde vystudoval vodohospodářství. Ocitl se tak přímo v srdci Starého Města, a protože ho prarodiče naučili zájmu o historii, byl okamžitě okouzlen.

„V místech střední školy byl první hrob Jana Nepomuckého, patrona mostů na celém světě, kněží, zpovědníků, lodníků a vůbec všech lidí od vody. To mě zaujalo a začal jsem pátrat po jeho osudu dál,“ pokračuje Zdeněk Bergman.

Lásku k historii, vodě a lodím spojil v unikátním projektu Pražské Benátky. V roce 1993 začal provozovat přívoz na Vltavě u Karlova mostu a na vodním kanále Čertovka.

Navrhl plán vyhlídkové patentní lodi Vodouch, která odpovídá do všech detailů lodím z konce 19. století, které kdysi pluly po Vltavě. Například veškeré kování je mosazné, okna se otvírají stažením řemene, v zimě se v nich topí dřevem.

Součástí Muzea Karlova mostu je i kavárna se stylovým barokním posezením a...

Součástí Muzea Karlova mostu je i kavárna se stylovým barokním posezením a výzdobou oslavující sv. Jana Nepomuckého a řeku Vltavu. Artefakty neustále přibývají podle toho, jak je Zdeněk Bergman objevuje.

Dnes má Zdeněk Bergman sedm lodí typu Vodouch, jednu větší salonní rychloloď Nepomuk s originálním funkčním švýcarským motorem Sulzer z roku 1929 a několik otevřených lodních člunů a převozních prámů, na kterých vozí turisty i místní přes vodu i na projížďky s výkladem o Praze.

„Praha má tak impozantní historii, že dokáže vždy překvapit. Schválně, víte, čím je zajímavý Staroměstský jez?“ ptá se Zdeněk Bergman v místě před Karlovým mostem.

„Byl postavený dřív než most samotný kvůli mlýnům a splavnění Vltavy. Karel IV. na něm nechal udělat vorovou propust, šlajsnu, pro plavbu vorů a její šířkou zavedl dodnes platný rozměr pro vodní cestu a zároveň uložil tomu, kdo vybuduje překážku na vodní cestě, ji zdarma přeplavovat. Všechny lodě jsou široké podle ní,“ ukazuje Zdeněk Bergman na kamennou stěnu vystupující z vody. 

Jak se bydlí na Malé Straně

Půvab utajených dvorků

Zasklené pavlače tu tvoří jedinečný dojem. V tomto domě žil Jiří Brdečka, autor...
Posezení v jedné části domu ve Sněmovní ulici číslo 11.

Jeho flotila kotví v přístavišti pod posledním dochovaným obloukem Juditina mostu pod Křižovnickým náměstím pod dohledem Bradáče, reliéfu ve zdi měřícím stav vody při povodních, a na původním kotvišti u Alšova nábřeží u Platnéřské ulice.

Vchází se do něj úzkým schodištěm - čapadlem, kterým hostinští ještě na konci 19. století vtahovali ledy z Vltavy do sklepení na chlazení piva. Vystoupit však můžete z lodi i v Čertovce nebo pod Mánesovým mostem na místě bývalé řetězové lávky s pěkným výhledem na Rudolfinum.

„Prahu miluju a z vody mi připadá nejkrásnější. Zvlášť v zimě, když zapadá sněhem, ztiší se a zvýrazní se její barokní tvář. I proto navrhuji lodě podle historických plavidel, aby její cennou architekturu podtrhly,“ vypráví Zdeněk Bergman.

S Janem Nepomuckým v srdci

Kotviště pod Karlovým mostem si Zdeněk Bergman nevybral náhodou. Nalézá se v blízkosti kláštera Rytířského řádu křižovníků s červenou hvězdou, což byl první český řád potvrzený v roce 1252 papežem a jeho mniši vyzdvihli z vody umučeného Jana Nepomuckého (v roce 1393). Na stejném místě dnes kotví salonní rychloloď Nepomuk a konají se tam k uctění světcovy památky každoročně již více než tři sta let Svatojánské slavnosti Navalis.

V roce 1729 byl za své skutky svatořečen, ale už při zahájení procesu svatořečení v roce 1715 se na jeho počest konaly první Svatojánské vodní slavnosti s koncertem na lodi.

Malá Strana

  • Rozkládá se na levém břehu Vltavy v podhradí a na svazích Petřína.
  • Jako Nové Město ho založil v roce 1257 král Přemysl Otakar II. a povolal do něj německé řemeslníky. Z této doby pochází základní síť ulic.
  • Karel IV. město rozšířil stavbou Hladové zdi o okolní vsi Nebovidy a Újezd.
  • Do roku 1784 byla tato část Prahy 1 (byť malá část spadá do katastru Prahy 5)     samostatným městem, které se nazývalo Nové Město a později Menší Město pražské.
  • V 16. století se do města přistěhovali italští řemeslníci a stavitelé, po kterých zůstaly nádherné paláce i názvy ulic, například Vlašská či Špitálská.
  • Za Rudolfa II. se podhradí rozvinulo v živou diplomatickou čtvrť s reprezentativními sídly šlechty a velkolepými zahradami.
  • První zmínky o přívozu z Malé Strany na Staré Město pocházejí z roku 1486, zrušen byl v roce 1841.

Oslavy pořádal Řád křižovníků s červeným srdcem 15. května, v předvečer svátku sv. Jana a Zdeněk Bergman se je rozhodl při příležitosti 280. výročí svatořečení sv. Jana obnovit.

Navalis – z italského označení lodní hudby – se konají letos v obnovené tradici pojedenácté a těšit se můžete na benátské gondoly i unikátní halštatské lodě, podle kterých stavěli ty své Benátčané.

V budově křižovníků má Zdeněk Bergman kanceláře, domů tak chodí po Karlově mostě. Když zjistil, že tento architektonický skvost nemá své muzeum, založil ho. Pořádá zde i krátkodobé výstavy a zajímavé akce, často se svými přáteli z Malé Strany a Starého Města.

„Malá Strana je svět sám pro sebe. Od vidění se všichni známe, často se potkáváme na stejných místech, fenoménem je kavárna U Zavěšenýho kafe, je to vlastně hospoda s magickou uměleckou atmosférou. Loretánská 13 je už její třetí adresa. Na ochozu terasy je umístěna socha Jana Nepomuckého,“ vypráví Zdeněk Bergman.

Rád chodí i na svařák do bistra Bruncvík nebo do hospody U Glaubiců, kde je výčepní Martin, „který to pivo vyloženě hejčká“. Ryby nakupuje v rybárně naproti kostelu sv. Mikuláše v Karmelitské.

„Bydlení to není pro každého, byty jsou nevelké, s malými okny a nízkými stropy, často v domě bez výtahu, ale veškeré nepohodlí vyváží atmosféra. Podle feng-šuej zde vyvěrá čakra inspirace a já to tak silně vnímám,“ usmívá se Zdeněk Bergman a ukazuje nám sochu sv. Jana Nepomuckého ve Šporkově ulici, která končí třípatrovým domem s unikátní symbolikou Boha Otce, Ducha svatého a Syna na fasádě.

Zdeněk Bergman (48)

Narodil se v Karlových Varech, do Prahy přišel kvůli studiu střední průmyslové školy stavební a už zůstal. V roce 1989 nastoupil na obor univerzální vodohospodář na ČVUT, ale v roce 1993 začal vozit turisty na lodičkách do Čertovky a postupně vybudoval firmu Pražské Benátky, specializující se na vyhlídkové plavby.

Rád staví přístaviště (jen na Vltavě jich zbudoval 18) a navrhuje plavidla podle historických pramenů. Výjimku tvoří loď Hermes, která slouží jako ubytovna pro lidi bez domova. Je předsedou Vševltavského spolku, má tři děti.

Pravý duch Malé Strany stále existuje

Autoři:

Nejčtenější

Rodina z jižních Čech vsadila na jistotu. Postavila si oblíbený bungalov

Rodina pana Josefa si v jižních Čechách postavila montovaný bungalov.

Bungalovy jsou v Česku nejžádanějšími rodinnými domy. Pro stavbu této oblíbené nemovitosti se rozhodla i rodina pana...

Soukromé ráje. Chaty v Česku jsou dostupným snem o bydlení v přírodě

Psáry, okres Praha-západ. Chata má užitnou plochu 55 m².

Za Prahou, ale i v jižních Čechách, u Litomyšle a v Podkrkonoší se prodávají chaty v různé kvalitě. Některé jsou před...

Život mezi tvárnicemi. Vila bez stěn s výhledem na nebe spojila rodinu

Prostor na jednotlivé zóny člení zejména bloky nábytku, včleněná patra,...

Předloni dokončená stavba ve městě Sumaré se pyšní architektonickými oceněními. Majitelé si ale nejvíce cení jeho...

Byt v secesním domě se po rekonstrukci proměnil na moderní bydlení

Hra s velkými plochami a s nepřímým osvětlením jsou doménou tohoto interiéru....

Leckterý architekt by se při představě rozsáhlých stavebních úprav možná lekl, autor realizace Filip Hejzlar nerovnosti...

Vysněný dům stavěli svépomocí čtyři roky. Plot jim zničila vichřice

Plot u Václavova rodinného domku poničila vichřice.

Václav si před čtrnácti lety splnil sen o bydlení. V České Kamenici si s manželkou koupili pozemek, vyřídili hypotéku a...

Další z rubriky

Loft v bývalé Baťově továrně může někomu připomínat vesmírnou loď

Struktura sestavená z trojúhelníků se spirálovitě obtáčí kolem středu dispozice...

Výrobní budovy v areálu zlínské Baťovy továrny lákají i současné architekty. Vysoké stropy jim zde umožňují vytvořit ...

Rodina z jižních Čech vsadila na jistotu. Postavila si oblíbený bungalov

Rodina pana Josefa si v jižních Čechách postavila montovaný bungalov.

Bungalovy jsou v Česku nejžádanějšími rodinnými domy. Pro stavbu této oblíbené nemovitosti se rozhodla i rodina pana...

Ze skromného řadového domu se vylouplo perfektně promyšlené bydlení

Řadovka leží v samém srdci Londýna a je obklopená historickými budovami.

Šťastný nový majitel malé řadovky nedaleko londýnského nádraží King’s Cross se rozhodl pro její kompletní rekonstrukci....

Najdete na iDNES.cz