Výsledky půlročního výzkumu překvapily i jeho tvůrce. Poměrně snadno se v projektu "Obejvák" podařilo definovat průměrného Čecha, ale následné šetření o podobě jeho obývacího pokoje přineslo řadu překvapení. Třeba to, že se v obývacím pokoji odkládá vysavač.
A proč se do "zorného pole" dostal právě obývací pokoj? "V něm se totiž projevujeme upřímně. Naše image, náš styl oblékání, způsob, jak se prezentujeme, to je vždy do určité míry hra, maska či role. Zato u sebe doma se uvolníme, je to náš osobní prostor, který si utváříme drobnostmi, jež jsou pro nás z nějakého osobního důvodu důležité," říká Markéta Nováková, vedoucí projektu z komunikační agentury Kaspen/Jung von Matt.
Při pohledu na výsledky se ukazuje, že průměrný Čech nedosáhne na průměrnou mzdu. Navíc reálná mzda klesá a zvýšení DPH a cen energií mu příští rok mohou dost zkomplikovat život. V "průměrné rodině" má totiž muž 18 tisíc, žena pak 15 tisíc korun čistého, živí dvě dospívající děti, tedy bez příjmu.
Obývák "Průměrňáků"
Výsledky výzkumu dostaly dokonce fyzickou podobu. Byl vytvořen "průměrný" obývací pokoj: 20 m2, laminátová podlaha, pohovka, jedno křeslo, bílé záclony a dřevěná garnýž. V pokoji je i počítač s pracovní židlí, pro někoho může být šokujícím doplňkem volně stojící podlahový vysavač.
"V bytech totiž chybí úložné prostory, proto tam končí. Osobně mě ale nejvíce zarazil úbytek knih. Za ty Čech utratí průměrně jen 400 korun za rok. Vzhledem k nízkým příjmům bych však na prvním místě jmenovala přítomnost LCD televize a množství DVD i za několik tisíc korun, na ty rodina peníze vždy najde," říká Markéta Nováková.
Jinak se potvrdilo, že průměrný Čech hodně nakupuje podle různých slevových akcí a chodí do levných velkoprodejen s nábytkem.
Průměrná česká rodina a její obývákManželé Jana (37 let) a Petr (40 let) Novákovi žijí v Kladně, mají patnáctiletého syna Jana a sedmnáctiletou dceru Terezu. Petr se živí pravděpodobně jako zedník, instalatér nebo elektrikář, jeho žena Jana je vychovatelka, nižší administrativní pracovnice, kuchařka či prodavačka. Janin čistý měsíční příjem je o 15 % nižší než Petrův. Žijí v bytě v osobním (47 %) nebo družstevním (17 %) vlastnictví bez hypotéky, měsíční náklady 7 124 Kč. Průměrná plocha bytu je 49,6 m2, průměrný počet místností 2,9. Místnost má rozměry 4 x 5 metrů s výškou stropu 2,5 m, plastová okna s bílými horizontálními hliníkovými žaluziemi lemuje bílá záclona se vzorem zavěšená na dřevěné garnýži. Podlaha je laminátová se vzorem bukového dřeva. Dveře ze světlé dýhy mají skleněnou výplň a ergonomicky tvarovanou kovovou kliku. Topení je staršího typu, dvě stěny místnosti bývají žluté, strop a zbývající dvě stěny mají bílou barvu. Interiér zdobí tři nejpopulárnější české pokojové rostliny: šeflera, ficus benjamina a dracéna. Češi upřednostňují jednotlivé menší kusy nábytku. Dvoumístná pohovka stojí naproti televizi s úhlopříčkou 66 cm. Před pohovkou je konferenční stolek obdélníkového tvaru, na něm leží dva dálkové ovladače, mobilní telefon a televizní program otevřený na stránce konkrétního dne. Pod stolkem najdete hladký obdélníkový koberec se vzorem, u pohovky stojí jedno křeslo. Na počítačovém stolku je umístěný plochý černý monitor s reprobednami. Počítač (3,9 roku staré stolní PC s operačním systémem Windows XP) je připojený k vysokorychlostnímu internetu. Obývací pokoj je také překvapivě místem pro uložení 3,6 roku starého vysavače. |
Proč a jak vznikl projekt Obejvák
Projekt Obejvák vznikl především pro potřeby firem, aby věděly, komu nabízejí své produkty. Zdroji informací byly jak údaje statistiků, tak řady ministerstev či studií na dané téma. Agentura Kaspen/Jung von Matt spolupracovala se společností Perfect Crowd. Kvalitativní část výzkumu spočívala v analýze detailů téměř tisícovky fotografií včetně osobních pohovorů a návštěv.
"Ačkoliv se nám i v této části podařilo najít nejčastěji se vyskytující prvky, jako je CD Karla Gotta a broušené sklo, uvědomili jsme si, že to, co dělá obývací pokoj tím osobním a intimním prostorem, nedokáže žádná statistika ani výzkum obsáhnout, vyčíslit, analyzovat, zařadit do tabulky, grafu ani na časovou osu," uzavírá Markéta Nováková.
Život podle Novákových
Rozsáhlý průzkum české populace tak zjišťoval, kdo je vlastně průměrný Čech, kolik mu je, jak žije, jakou má životní úroveň a jak vypadá jeho obývací pokoj, který odráží jeho reálný život.
Z výzkumu agentury Kaspen/Jung von Matt mimo jiné dále vyplynulo, že:
- Novákovi jezdí svou 13 let starou felicií k moři do Chorvatska.
- Svůj volný čas tráví nejčastěji u televize; Jana a Petr denně stráví jejím sledováním průměrně 3 hodiny, jejich děti necelé dvě hodiny. Méně času věnují aktivnímu sportu a dříve oblíbené zahrádkaření vyměnili za počítač.
- Jsou nevěřící, chodí k volbám a volí středolevé politické strany.
- Jejich nejdůležitějším životním cílem je mít stálého partnera, děti a úspěch v zaměstnání.
Obývací pokoje z pořadu TV Prima Jak se staví sen, které si přáli majitelé změnit.
"Vzorový" obývací pokoj, který najdete v Praze, žije dokonce běžným životem: paní Jana slaví svátek (a dostane květiny), mění se zde dekorace podle svátků a podobně.
Projekt Obejvák vznikl především pro interní potřeby kreativní agentury a její klienty. Pomáhá strategickým i kreativním týmům při práci na reklamních kampaních zůstat "nohama na zemi" a nezapomínat na realitu života většiny Čechů.