Majitelka mi dokonce sdělila, že si mám potvrzení napsat sama a ona mi ho podepíše. To jsem také udělala, do dnešního dne ale nic potvrzené nemám. Dalším problémem jsou náhradní klíče. V bytě jsme čtyři (já a děti) a máme jen dvoje klíče. Komplikací je také nefunkční lednička. Při podpisu dodatku k nájemní smlouvě jsem žádala o výměnu (od předchozího nájemníka vím, že lednička byla již dvakrát opravována).
Při poslední návštěvě majitelky v bytě jsem ji na lednici upozornila. Bez odezvy. Spotřebič nefunguje, potraviny musím nakupovat každý den, protože by se zkazily.
Další nepříjemností je topení v obývacím pokoji. Od minulého roku radiátor teče. Opět jsem na tento problém majitelku několikrát upozorňovala. Poslala do bytu opraváře, ten topení utáhl a odešel. Za tři dny začalo téct znovu.
V bytě se nedá vydržet. Závady narušují náš život neúnosným způsobem. A navíc již přes rok nemohu čerpat příspěvek na bydlení. Nájem přitom platím 28 tisíc měsíčně. Co mám dělat, když majitelka nic neřeší?
Na dotaz čtenáře odpovídá advokátka Vendula Ciběnová
Bohužel se často stává, že pronajímatel odmítá řešit závažné problémy nájemce, které negativně ovlivňují kvalitu jeho bydlení. Pronajímatel má povinnost udržovat byt ve stavu způsobilém k řádnému užívání. Mezi nejčastější závady, se kterými se nájemci setkávají, patří nefunkční spotřebiče (například lednice), problémy s topením nebo jiné technické závady, které zásadním způsobem ovlivňují kvalitu bydlení. Nájemce je povinen provádět drobné opravy, mezi které mimo jiné patří opravy, u kterých náklad na jednu opravu nepřesáhne 1 tisíc korun.
Konečně jsem našel dostupný pronájem. Panelákový byt je však plný závad![]() |
Jestliže by náklady na opravu jedné závady přesáhly 1 tisíc korun a pokud pronajímatel odmítá provést opravu lednice a topení na základě ústních výzev, je klíčové, abyste přistoupila k zaslání formální písemné výzvy, ve které požádáte pronajímatele o opravu závadného zařízení.
Ve výzvě specifikujte závady a zároveň uveďte, že jste se již opakovaně pokoušela tuto situaci s pronajímatelem řešit. Zároveň ve výzvě stanovte termín, do kterého požadujete provést opravu vadných zařízení a upozorněte pronajímatele, že v případě nevyřízení budete nucena přistoupit k dalším právním krokům zahrnujícím mimo jiné i snížení nájemného. Tuto výzvu je vhodné zaslat doporučeně poštou, abyste případně mohla prokázat, že jste pronajímatele o závadách informovala. Zároveň si pořiďte fotodokumentaci všech závad v bytě.
Poradna pro nájemní bydleníPomáháme nájemníkům i pronajímatelům. Pokud řešíte nějakou nepříjemnou situaci spojenou s pronájmem bytu a nevíte si rady, svěřte se nám. Pošlete svůj příběh s dotazem, my najdeme řešení, které zveřejníme. Svůj příběh pošlete na adresu: bydleni@idnes.cz |
Snížení nájemného
Pokud pronajímatel na výzvu nereaguje nebo odmítá provést opravy, můžete uplatnit právo na snížení nájemného po dobu trvání závad. Pokud se zařízení nachází v nefunkčním stavu a neplní svoji funkci, můžete požadovat snížení nájemného v poměrné výši odpovídající délce a závažnosti závady. Tento krok je rovněž vhodné oznámit písemně, a to jak pronajímateli, tak i případně osobě, které nájemné platíte (pokud je tato osoba odlišná od osoby pronajímatele), aby bylo jasně doloženo, že platíte nižší nájemné kvůli výše uvedeným závadám.
Provedení opravy nájemcem
Pokud pronajímatel i nadále nejedná, máte jako nájemce právo na provedení opravy na vlastní náklady, a to za podmínky, že pronajímatel nebude souhlasit s nápravou v přiměřené době. Jestliže opravu provedete, máte nárok na náhradu nákladů od pronajímatele. V takovém případě je nutné uschovat veškeré faktury a doklady o platbě vztahující se k opravě. Tento krok však není vždy nejvhodnější, neboť je nutné mít jistotu, že oprava byla skutečně nezbytná a že náklady budou následně ze strany pronajímatele uhrazeny.
Výpověď nájmu
V případě hrubého porušení povinnosti ze strany pronajímatele máte také možnost vypovědět nájem bez výpovědní doby. Vadu lze za hrubé porušení povinnosti pronajímatelem považovat například v případě, že se jedná o vadu bránící obvyklému užívání bytu. Takovou vadou tedy může být nefunkční topení, kvůli kterému nemůžete v zimě v bytě topit.
Potvrzení pro úřad práce
Pokud pronajímatel potvrzení nevyhotoví, a to i po opakovaných výzvách, i když ví, že toto potvrzení potřebujete kvůli dávkám na bydlení, můžete požadovat náhradu škody, která vám vznikne tím, že nemůže čerpat dávky, na něž máte nárok. V případě, že vám pronajímatel nevystavil potvrzení, je možné se obrátit na soud s žalobou na vydání potvrzení nebo případně na náhradu škody.
Jestliže pronajímatel ani přes výše uvedené stále neplní své povinnosti, máte také možnost se obrátit na místně příslušný soud a podat žalobu. Před podáním žaloby by bylo vhodné se poradit s právníkem, který se specializuje na nájemní právo, aby bylo zajištěno, že vaše kroky budou co nejefektivnější a v souladu se zákonem.
Vendula Ciběnová
|