Jednoduchý čistý styl souvisí podle designéra Martina Jakobsena s hodnotami, které člověk v životě zastává. Připomíná, že sám dbá na autenticitu a přímočarost. Nejen ve vlastní tvorbě, těchto principů se držel i při zařizování bytu.
Funkční interiér nezahltil věcmi, prostor naopak dostal špičkový design, nejenom od světových značek, ale i vlastní autorský. Vysokou laťku zařízení pomyslně nasadil samotný dům, respektive jeden z viladomů, ve kterém (dnes už čtyřčlenná) rodina čtvrtým rokem bydlí.
„Je to tu skvělé, klidné prostředí, v blízkosti lesopark i centrum. Hmotové a prostorové řešení domu vycházelo z charakteru zdejší zástavby: mnohdy i památkově chráněných staveb meziválečné architektury,“ pochvaluje si dobrou adresu Martin.
A pokračuje: „První malý (48m2) byt za Prahou jsem koupil na hypotéku už v posledním ročníku studia na pražské UMPRUM. Chtěl jsem se osamostatnit, bydlet ve svém a během studia vysoké školy jsem pracoval až 16 hodin denně včetně víkendů.“
Martin má dva sourozence. „Všichni jsme měli stejnou startovací pozici, na vše si vydělat sami, žádné dědictví ani půjčky z rodiny. Časem jsem chtěl založit rodinu a začal se poohlížet po něčem jiném a větším. Váhal jsem mezi rodinným domem a bytem s předzahrádkou, hledal jsem od Chebu až po Zlín.“
Kvalita forever
V době, kdy Martin sháněl bydlení, se v Brně dokončoval bytový komplex v Masarykově čtvrti. Návrh vypracoval architektonický ateliér Kuba & Pilař architekti. Realizaci ocenila i porota, umístila se na 2. místě v soutěži Stavba roku Jihomoravského kraje.
„Na prodej byl poslední skoro osmdesátimetrový byt 3+kk, navíc s terasou a předzahrádkou. Našel jsem přesně, co jsem hledal, a přestěhovali jsme se tak až do Brna,“ vypráví Martin.
Jednotku pořídili jako holobyt v dokončeném standardu, s dřevěnou podlahou, keramickými obklady a sanitou. Vše ostatní mohli přizpůsobit potřebám rodiny.
Na zařizování se podílela i manželka Minh Thanh, vystudovaná architektka. Manželé navrhovali a nechali zakázkově vyrobit vestavěný nábytek. Připomínají, že se chtěli vyvarovat trendů, tudíž pracovali s nadčasovými střídmými tvary i barvami.
„Prostředí, v němž žijeme, případně pracujeme, je důležité. Preferuji kvalitu související přímo s ekologickými dopady. Pokud bych měl posuzovat hodnotu interiéru, nezaměřím se na dílčí věci, ale na podlahu a osvětlení, tedy nejdůležitější prvky. Vidím-li kuchyň za půl milionu a na stropě svítidlo za pár set korun, z něhož vyzařuje 6 500 K, je to disbalanc, v podstatě i nevkus,“ říká Martin.
A doporučuje: „Ušetříte na zařizovacích předmětech, ale ne tím, že nakoupíte sektorový nábytek z Asie. Cestou je pořídit jen nutné množství, renovovat či transformovat upcyklací, tedy dát věcem i novou funkci,“ radí Martin, který je o tom přesvědčený.
Design až na prvním místě
V roce 2010 založil vlastní značku Jakobsen Design. Je nositelem několika ocenění, byl nominovaný v kategorii Objev roku ceny Czech Grand Design, jeho tvorba je zastoupená v muzejních sbírkách. Martin říká, že má rád, když jsou návrhy hravé a současně esteticky dotažené. Z této filozofie vychází.
Nejraději pracuje se dřevem pro jeho vůni, nejvíc se sklem pro jeho tvárnost. Zpočátku však měl v úmyslu navrhnout nekonvenční sklenice na víno. Sklidily velký ohlas a díky rostoucí poptávce přibyly další atypické kusy. Martinovi se podařilo prorazit v zahraničí, což je podle něj snazší než na domácím, výrazně menším trhu s menší kupní silou.
Z jeho autorských sklenic pijí hosté v řetězcích známých hotelů, michelinských restaurací i ve světově proslulých barech. Produkty si oblíbili šéfkuchaři i třeba vrcholoví sportovci. Dodnes probíhá veškerá ruční výroba tvarově originálních produktů výhradně v České republice.
Odvrácenou stranou úspěchu je, že řadu let čelí plagiátorství. Na otázku, které své „designy“ má nejraději a rodina je doma také používá, odpovídá: „Především váza na květiny Malva, nádoby Luno a karafy Fino.“
Jak bydlí známá designérka Ivanka Kowalski? Miluje černou a bílou![]() |
Báječný koníček
Martin sbírá dlouhá léta originální a ikonický design, zaměřil se na díla manželů Eamesových, Philippa Starcka, Alexandra Girarda či George Nelsona. Některé hodnotnější kusy nábytku přestěhoval z Prahy, třeba dubovou komodu, rozkládací pohovku Frej či reproduktor A9 značky Bang & Olufsen.
„Zajímavým prvkem kuchyně je varná deska a trouba z limitované edice od Philippa Starcka. V době zařizování byly na trhu modernější i levnější pečicí trouby konkurenčních značek, přesto jsem se rozhodl sehnat tento set ze zahraničí,“ prozrazuje designér a ukazuje i na nejcennější kus v bytě, křeslo Eames Lounge Chair. Za povedené považuje i jídelní židle Standard.
„Znalost produktového designu, zvyk pohybovat se v takovém prostředí a esteticky hodnotné věci denně užívat, nás neomezuje, užívají je i naše děti. Z prvních důlků na jídelním stole Guéridon švýcarské Vitry jsem byl ovšem trochu rozpačitý. Pak jsem to vyhodnotil jako patinu, jíž nábytek získává na ceně. Slouží svému účelu a drobné šrámy zůstanou jako vzpomínka na dětství. Změny v interiéru se časem dotknou jen dětského pokoje podle potřeb rostoucích dětí,“ dodává závěrem.
Daň za originalituKdyby Martin Jakobsen dostal za každý plagiát, který se tváří jako jeho návrh, třeba jen korunu, byl by hodně bohatým milionářem. Pokud chcete mít jistotu, že kupujete originál vyrobený v České republice, stačí si výrobek rychle prohlédnout: pouze originály nesou autorův podpis... |
Vizitka |