Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Do kanceláří „vjela“ část vlaku. Vtipný nápad potěší milovníky retra

aktualizováno 
Na první pohled běžné zadání, návrh kanceláře pro společnost zabývající se vyhledáváním dopravních spojů, dostalo hodně netradiční podobu. Architekt dal kancelářím v pražském Karlíně podobu starých vlakových kupé.

Takovou telefonní budku jste ještě neviděli... | foto: Ing. Tomáš Marek

Na počátku projektu stál běžný požadavek na vytvoření kanceláří, jejichž součástí by kromě otevřeného prostoru byly také malé uzavíratelné místnosti. Měly fungovat jako telefonní budky nebo místo pro krátké schůzky.

Vlaková kupé se podařilo „zakomponovat“ do návrhu kanceláří.

Vlaková kupé se podařilo „zakomponovat“ do návrhu kanceláří.

„Protože se investor zabývá vyhledáváním vlakových, autobusových a leteckých spojení, chtěl jsem návrh pojmout tematicky a napadlo mě, že by prostory mohly vypadat jako stará vlaková kupé s červenými koženkovými sedačkami,“ říká Ing. arch. Jan Ranný, který měl spolu se svým otcem, architektem Mojmírem Ranným, zpracování návrhu kanceláře na starosti.

A pokračuje: „Tento typ kupé mám totiž již od dětství vrytý do paměti a vždy mě oslovoval svým designem. Fascinovaly mě například krásné hliníkové police pro uložení zavazadel, které u novějších typů kupé již nenajdete.“

Když repliky nestačí

Přestože prvotním záměrem architektů bylo zhotovit prostory jako repliku původních kupé, nakonec se rozhodli zvolit dobrodružnější cestu. „Mého otce napadlo, že bychom přímo využili rozebraná kupé z nějakého starého vagónu. I když jsem si to zprvu nedokázal představit, vydat se tímto směrem se nakonec ukázalo jako šťastné rozhodnutí,“ říká Jan Ranný.

Nebylo to však jen tak, nejdříve bylo třeba navrhnout dispozici kanceláře a ověřit, zda se do daného prostoru vejde vše, co si klient přeje. „Protože jsem nemohl nikde vyhledat přesné rozměry kupé, musel jsem najít vlakový spoj, v jehož vagónech tato kupé ještě jsou, a vše si změřit za běžného železničního provozu. Vysloužil jsem si tak mnoho udivených pohledů od ostatních cestujících,“ popisuje s úsměvem architekt Jan Ranný.

Fotogalerie

Nakonec se ukázalo, že hloubka kupé je ideální i pro umístění kuchyňky. Díky tomu se podařilo v návrhu navázat na dvě kupé o rozměrech 4 m2 i další prostory a tím vytvořit dlouhou výraznou linii evokující řadu vlakových kupé.“

Na architekty však čekala i další výzva, a to získání starých kupé od Českých drah. „V minulosti jsem již s Českými drahami spolupracoval, takže jsem zkusil využít svých starých kontaktů a zadařilo se. V té době totiž naštěstí probíhala demontáž vagónu, ve kterém tato námi vyhlídnutá kupé byla ve velmi zachovalém stavu, a to včetně sedaček z koženky i původních záclonek,“ vysvětluje Jan Ranný.

Bylo pouze třeba rozebraná kupé složit dohromady, navrhnout jejich opláštění z bočních stran a také umístit podsvícený motiv na vlaková okénka, aby výsledný dojem působil co nejvíce autenticky.

„Specifická integrace vlakových kupé do kanceláře byla jednou z nejnáročnějších částí celého projektu. Žádná ze zúčastněných stran, které se na realizaci podílely, totiž neměla s podobným úkolem zkušenosti a navíc nebyl k dispozici návod, jak kupé sestavit, takže se vše řídilo jen fotografiemi, které jsem dříve pořídil při jízdě vlakem,“ popisuje architekt Ranný.

„Díky vynikající kooperaci truhláře Kandy, jehož kolegové kupé sestavovali, a společnosti MRM Stavební servis, která v kanceláři realizovala stavební práce a byla schopna velmi operativně přizpůsobit stavební připravenost konstrukcí, nakonec vše skvěle dopadlo,“ dodává autor projektu.

Vlaková kupé se podařilo „zakomponovat“ do návrhu kanceláří. Navazuje na ně i...

Vlaková kupé se podařilo „zakomponovat“ do návrhu kanceláří. Navazuje na ně i podoba kuchyněk.

V kanceláři jako ve vlaku

Nejenom samotná kupé, ale i další části kanceláře byly zařízeny tak, aby připomínaly prostředí vlaku, tomu napomohlo zejména využití specifických barev, materiálů i prvků. „České dráhy nám dodaly některé z dílů ve větším počtu, mezi nimi byly i zmíněné hliníkové police na zavazadla. Rozhodli jsme se je proto připevnit na zeď v jiné části prostoru kanceláře, kde jejich subtilní detaily také skvěle vyniknou,“ upozorňuje Jan Ranný.

A doplňuje: „Jako podlahovou krytinu v části kanceláře, která je za linií navazující na vlaková kupé, jsme použili červený vinyl, který vzhledově odpovídá podlaze v kupé. Také na toaletě není dlažba, ale podlahová krytina z modrého vinylu evokující prostředí vlaku. Přitom svým odstínem koresponduje s firemními barvami zadavatele.“

Díky netradičnímu nápadu se tak podařilo vytvořit prostory, které jsou funkční, mají originální design a navíc na každého dýchnou nezaměnitelnou atmosférou železnice.

Ing. arch. Jan Ranný

Motto: „Celek a detail musí být v souladu.“

  • Absolvent Fakulty architektury na ČVUT, odborné zkušenosti získával již během studií svým působením ve firmě svého otce - Ranný Architects.
  • V letech 2009 až 2013 se aktivně podílel na realizacích pořadu „Jak se staví sen“ na TV Prima. Pracoval zde v designérské dvojici spolu s ing. arch. Annou Lacovou.
  • V současnosti se věnuje interiérovým projektům i návrhům rodinných domů a celých souborů staveb. Pracuje samostatně nebo v týmu s Ing. arch. Davidem Kryspinem a dalšími kolegy. Nejraději se svými klienty spolupracuje od začátku projektu, ideálně už ve fázi výběru vhodného interiéru, budovy nebo pozemku ke koupi či k pronájmu. Pak totiž lze nejlépe zajistit, aby výsledek jeho práce přesně vyhovoval představám a hlavně potřebám jeho klientů.
Autor:
  • Nejčtenější

Herec Karel Zima našel po rozvodu své štěstí v malém podkrovním bytě

Malý podkrovní byt se stal před lety útočištěm herce Karla Zimy po rozvodu s manželkou Magdalenou Zimovou. Děti Agáta a...

Mezonet ve starém paneláku se po rekonstrukci posunul o desítky let

I v panelácích vznikaly v minulosti mezonety. Nebylo jich mnoho a trpěly stejnými neduhy jako jiné panelové byty....

Byt v novostavbě vsadil na ocel. Místo televize mají majitelé kino

Zařizovat byt v novostavbě je sice radost, ale také starost. I proto se mladý aktivní pár rozhodl obrátit na...

Dům ze dřeva a kamene prorůstá do terénu. Absolutní soukromí zaručeno

Odlehlý dům v malebném mexickém regionu Valle de Bravo navrhlo studio CC Arquitectos jako promyšlený soubor materiálů a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak se bydlí v mrakodrapu V Tower v Praze: nábytek slouží výhledu

O stavbě stometrového mrakodrapu V Tower na Pankráci se vede spousta polemik. Jedno je však jisté, zejména byty ve...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Byt v novostavbě vsadil na ocel. Místo televize mají majitelé kino

Zařizovat byt v novostavbě je sice radost, ale také starost. I proto se mladý aktivní pár rozhodl obrátit na...

Dům ze dřeva a kamene prorůstá do terénu. Absolutní soukromí zaručeno

Odlehlý dům v malebném mexickém regionu Valle de Bravo navrhlo studio CC Arquitectos jako promyšlený soubor materiálů a...

Černá barva vládne v celém interiéru, od koupelny až po kuchyň

Ačkoli barvou roku vyhlásil Pantone pro letošek příznačně klasickou modrou jako barvu naděje (Dulux ovšem světle...

Chátrající hotel v Jevanech stojí v lesní čtvrti. Není to pěkný pohled

V Jevanech nedaleko Prahy stojí chátrající hotel Interpatria. Stavba obklopená vzrostlými stromy byla dokončena v roce...

Najdete na iDNES.cz